Jesper Christiansen i clinch med stilleben
Med referencer til ‘Das Unheimliche’ og stillebens mestre som Picasso, Cezanne og Van Gogh laver Jesper Christiansen billeder, der bryder med hans hidtidige billedunivers.
Med referencer til ‘Das Unheimliche’ og stillebens mestre som Picasso, Cezanne og Van Gogh laver Jesper Christiansen billeder, der bryder med hans hidtidige billedunivers.
Stilleben og det hjemlige
Jesper Christiansen er i denne soloudstilling på Galerie MøllerWitt optaget af stilleben og det hjemlige. Derfor har han vendt blikket indad for at se på sin egen verden på Amager. Alle hans malerier er stilleben og mimer fortidige klassiske kunstnere som Van Goghs, Cezannes og Picassos interiørbilleder i farver og motivvalg.
Maleriene er fyldt med blomster, vaser, farver, borde, stole, bøger, billeder og små ting, som man aner fortæller en historie. Maleriet Landing har eksempelvis klare referencer til Van Gogh, hvor den klassiske FDB-stol i rummet fuldstændig ligner Van Goghs stole i hans værelse i Arles. Vinklen i maleriet og farvetætheden refererer ligledes til Van Gogh. Vi skuer skævt ned på stolen og bordet, hvorpå der flyder nodeark fra et klassisk musikstykke af Wagner og billeder af Freuds selvanalyse.
Den uhyggelig hjemlige verden
De otte værker på Galerie MøllerWitt drager omgående beskueren ind i Jesper Christiansens (uhyggelige) hjemlige verden.
“Jeg er fascineret af store popsange, og hvorledes de på en gang kan udtrykke tristhed, lykke og stor livsglæde. De samme følelser ønskede jeg at indfange på malerierne. Men da malerierne kom op på Galerie MøllerWitt, kunne jeg se, at de udtrykte noget helt andet.” fortæller Jesper Christiansen grinende.
‘Das Unheimliche’ dukkede pludseligt op. Psykiateren Sigmund Freud benyttede begrebet ‘Das Unheimliche’ om det uhygglige og uhjemlige som modstykke til det velkendte og hjemlige. I Jesper Christiansens værker manifesterer det sig i referencer til Freud, i mørke farveløse områder og som en tvetydighed i de menneskeforladte billeder.
Referencer til fortiden
Det er ikke kun Freud, der fungerer som reference. Utallige genstande og objekter peger på fortællinger, der kun lader sig afsløre i små bidder. Jesper Christiansen prøver samtidig at overbevise mig om, at han ikke er nostalgisk, når han i sine malerier konstant refererer til fortidens kunst og kultur.
“Jeg er optaget af historien som specifik fortid. Jeg benytter for eksempel min iPhone og min printer i processen med at kreere et maleri. Men jeg undlader it-udstyr fysisk som motiv i mine billeder, da jeg synes, at det bliver alt for ‘nu´ agtigt og tidsspecifikt at have med.”
I maleriet Dialekt skuer vi over spisebordet med al dens flora og klare farver.
“Oprindeligt”, beretter Jesper Christiansen, “skulle billedet være et påskebillede om påsketræet og de fire elementer. Samtidig var det en personlig udfordring, da jeg hader farven gul.”
Det gule er der ikke meget tilbage af. Der er få grene af et gulligt påsketræ og en strunk gul cykelpumpe, som symbolisere luft. Vi ser flere hverdags elementer. En kande, som symbol på vand. En rakukop, som knytter sig til ild mens påsketræet og forlængerledningen refererer til jorden. Netop denne søgen efter budskaber og historier, synes Jesper Christiansen, er interessant.
Indbygget associationsrække
Bøger, dåser, penalhuse, farvelære og Freuds billeder er ‘private jokes’ bedyrer Jesper Christiansen. Der skal være en indbygget associationsrække, der pirrer beskuerens nysgerrighed som i hans tidligere billeder af mure og ord. Motivvalget er blot et andet. Men i associationsrækken er der noget på spil for Jesper Christiansen.
“Beskueren skal bruge lang tid på billedet for at åbne associationsrækken op og finde ud af, hvad der er på færde. Og vi mennesker er villige til at ‘gå langt ind i skoven’ for at finde mening”
Inspirationen fra Picasso og Emíle Bernard
Jesper Christiansen forklarer, at han ønsker at skildre sit hjem og den lykkefølelse og glæde, han føler ved de ting, som han ejer. Inspirationen har han hentet fra Picasso.
“Picasso har aldrig tidligere sagt mig noget. Jeg fandt ham for flad og tegneserieagtig, indtil jeg en dag så hans stilleben malerier i Sydfrankrig. Jeg er desuden rummeligt inspireret af Emíle Bernard, som var en overset og kompleks maler og kunstteoretiker.”
“Der sker så meget, når man bliver ældre. Med tiden er jeg blevet overrasket over, hvad jeg synes er fedt. Jo ældre jeg er blevet, jo mere reflekterer jeg bagud.”
Jesper Christiansens billedunivers i fortsat forandring
Jesper Christiansen fortæller, at der er flere motiviske forandringer på vej i fremtiden. Indtil videre vinker han farvel til stillebengenren. Det næste halve år tilbringer han i Sydfrankrig, hvor han som Cezanne vil male landskaber i ´Wide screen format’ og ‘blitze’ landskabet.
“Nu vil jeg til at være den glade, gamle maler.”
Indtil den glade, gamle maler kommer tilbage til arnestedet i Danmark, kan hans værker ses på Galerie MøllerWitt.
Fakta
Udstilling
HER NETOP HER
27 aug 2010 10 okt 2010
Jesper Christiansen
Galerie MøllerWitt Se kort og tider
Fakta
Jesper Christiansens soloudstilling HER NETOP HER kan ses på Galerie MøllerWitt fra den 27.august - 10.oktober 2010.
Tirs-fredag 11.30-17.00
Lørdage 10.00-15.00