Krigens rædsler
Ismar Cirkinagic har skabt en udstilling, der går tæt på krigens vold og skjulte ofre.

Ismar Cirkinagic har skabt en udstilling, der går tæt på krigens vold og skjulte ofre.
info
For bosnisk-danske Cirkinagic handler kunsten om at videreformidle krigens barske realiteter og konfrontere beskueren med en verden, der for de fleste danskere er ukendt og uhåndgribelig. Han arbejder i udstillingen SMOKING GUN æstetisk med døden og viser rædslerne indirekte blandt andet med billeder af idylliske landskaber, hvor massegravene gemmer sig under overfladen eller, hvor udsigtspunktet er et tidligere henrettelsessted.
Rummet, hvor installationen er bygget op, er fuldstændig lydisoleret, og i stilheden præsenteres man for en syntetisk fremstillet lugt, der minder om opgravede knogler og kroppe. I udstillingen vises også en video med en dreng, der høster oven på de tidligere massegrave. På trods af rædslerne går livet videre.
Fakta
Ismar Cirkinagic (f. 1973) er uddannet fra det Kongelige Danske Kunstakademi i 2006. Han arbejder med fotografi, installation og maleri og har deltaget i flere solo- og gruppeudstillinger i Danmark, Tyskland, Schweiz, Tyrkiet, Thailand og det tidligere Jugoslavien.