Kunsten.nu 15 år. Dengang Street Art var hot

Af
10. september 2023

Kunsten.nu fylder 15 år, og i en række nedslag dykker redaktør Ole Bak Jakobsen, der har været med hele vejen fra begyndelsen, ned i det omfattende artikelarkiv og ser på, hvad der har været på dagsordenen gennem årene. Følg med i den kommende måned, hvor der på den måde tegner sig en slags portræt – […]

Køkken, Budapest 2005. Foto: Jan Danebod.

Kunsten.nu fylder 15 år, og i en række nedslag dykker redaktør Ole Bak Jakobsen, der har været med hele vejen fra begyndelsen, ned i det omfattende artikelarkiv og ser på, hvad der har været på dagsordenen gennem årene. Følg med i den kommende måned, hvor der på den måde tegner sig en slags portræt – […]

Af
10. september 2023


info

Kunsten.nu fylder 15 år. I en række nedslag dykker vi ned i vores omfattende artikelarkiv og ser på, hvad der har været på dagsordenen gennem årene.

Kunsten.nu fylder 15 år, og i en række nedslag dykker redaktør Ole Bak Jakobsen, der har været med hele vejen fra begyndelsen, ned i det omfattende artikelarkiv og ser på, hvad der har været på dagsordenen gennem årene. Følg med i den kommende måned, hvor der på den måde tegner sig en slags portræt – ikke alene af af kunsten.nu – men også af den danske kunstscene i de forgangne 15 år.

Kunsten.nu blev lanceret 5. september 2008 med en hensigt om at informere om og reflektere over hele den danske samtidskunstscene. Men der var en forløber:

I 2004 havde Jan Falk Borup, der dengang var billedkunststuderende ved Det Jyske Kunstakademi, startet det beskedne site, aarhus.nu. Det var tænkt som et kunstprojekt. Han var kommet til Aarhus efter at have studeret i London og oplevede, at der faktisk var noget man kunne kalde en ‘kunstscene’ i Aarhus. Der var bare ingen, der rigtig havde gjort noget ud af at markere den. Undersøgelsen var derfor, om man kunne ‘tale scenen frem’, og midlet var aarhus.nu, der i små artikler søgte at skabe synlighed om aktører, udstillinger og begivenheder.

Og jeg synes da, vi lige skal have et par aarhus.nu-eksempler, som stadig ligger i vores arkiv: Jan Falk Borup allierede sig tidligt med andre bidragsydere, blandt andet billedkunstner Anne Dyhr, som ikke mindst skrev om kunst i det offentlige rum – et felt som kunsten.nu senere i høj grad har fastholdt et fokus på.

Det var dengang Street Art var hot, og læs med her, når Dyhr bringer diskussion om, hvem der har retten til det offentlige rum på banen. “Er en by uden altankasser og graffiti en indikation med en vognstang om, at byen er døende?”, spørger hun.

Læs artiklen: Retten til det offentlige rum (sep 2005)

Lise Harlev: About not having permission, 2005.

I samme ånd kan man læse det charmerende ‘interview’ med kunstneren Jan Danebod.
“Kan ikke bare være endnu et dekorativt indslag til ingenting. Vil ikke efterleve beslaglagte forventninger om, hvad mit liv skal bruges til. Der er for meget pis og lort, der er så let at vende ryggen til og der er så forbandet mange der gør det”, skriver Danebod blandt andet om sin Street Art-praksis.

Læs interview med Jan Danebod (okt 2005)

Stop det pis!

Som sagt: kunstens virke i det offentlige rum har været et ret konstant fokus – ikke mindst efter at Matthias Hvass Borello kom til som redaktør efter lanceringen af det nye landsdækkende kunsten.nu. Hans dedikation for ikke mindst den sociale kunst udenfor institutionernes hvidmalede rum satte fra starten et tydeligt præg på kunsten.nu.

Han søgte dog i et dabatindlæg at skelne mellem forskellige former for udtryk i det offentlige rum. “Pointen er, at graffitien i traditionel form (som territoriel afpisning) har udspillet sin rolle. Her taler jeg ikke om gadekunsten (den tænkende del af grafittikulturen), der løbende har fornyet sig siden starten i USA i 1960’erne både i form og indhold”, skrev han i dette debatindlæg med den offensive titel: “Stop det pis!”

Læs debatindlægget Stop det pis! (feb 2009)

Video-still fra værket Territorial Pissing (territoriel afpisning) af den Stockholmsbaserede kunstner NUG.

Jeg har fundet lidt mere frem om kunsten.nus tidlige fokus på kunsten i det offentlige rum: Her et interview med udvalgsmedlemmer fra Statens Kunstfond, hvor billedkunstner Kerstin Bergendal blandt andet forklarer:”Det handler om, at man i sin måde at forvalte den her maskine på kan gøre det tydeligt for alle, at praksisområdet, kunst i det offentlige rum, er dét område inden for kunsten, der ekspanderer mest”.

Læs artiklen “Det er på høje tid, at dialogen opstår” (jan 2009)

Og i 2008 stod Peter Land bag en offentlig skulptur i Albertslund, som skabte en del debat – så meget faktisk, at det endte med en halshugning af en central mandsfigur i værket.

Læs vores interview med kunstneren her (okt 2008):

En skrigende person i et badekar var måske for tæt på virkeligheden og borgerne i Albertslund? Galleri Nicolai Wallner. Foto: Anders Sune Berg.

Og så var der engang en finanskrise!

Vi lancerede kunsten.nu i efteråret 2008, og hvis man tænker over det, ja, så sprang vi ud på det værst tænkelige tidspunkt. Det var her finanskrisen slog igennem og fik mange til at ryste på pengepungen. Men vi klarede skærene og er her endnu – og hurra for det.
Her er, hvad jeg selv skrev i en ‘nytårstale’ på tærsklen til 2009 om forholdet mellem finanskrise, oplevelsesøkonomi – som også var hot dengang– og kunstnerisk integritet:

Læs artiklen Finanskrise og kunstnerisk integritet (dec 2008)

Fakta

Følg med i den kommende måned, når vi dykker ned i artikelarkivet og genlæser artikler fra årene, der er gået.