Kunstsalon VISION stiller ind på historien som kunstnerisk materiale

27. september 2020

Hvilke statuer og mindesmærker bør vi have i det offentlig rum? Hvem “ejer” historien, hvordan fortælles den, og hvilken rolle spiller kunsten? Kunstsalonen tager debatten – denne gang på  Viborg Kunsthal.

Elle-Mie Ejdrup Hansen: Fredsskulptur, 1995. Jyllands Vestkyst. Foto: Jan Henselder.

Hvilke statuer og mindesmærker bør vi have i det offentlig rum? Hvem “ejer” historien, hvordan fortælles den, og hvilken rolle spiller kunsten? Kunstsalonen tager debatten – denne gang på  Viborg Kunsthal.


info

Visionssalon Kunsthal Viborg 6. okt. 2020 kl. 19 - 20.30 Artiklen er sponsoreret af Bikubenfonden som led i et mediesamarbejde mellem KUNSTEN.NU og Bikubenfonden. Bikubenfonden har ingen redaktionel indflydelse haft på selve indholdet af artiklen.

Hvilke statuer og mindesmærker bør vi have i det offentlig rum? Hvem “ejer” historien, hvordan fortælles den, og hvilken rolle spiller kunsten? Kunstsalonen tager debatten – denne gang på  Viborg Kunsthal.

Den seneste tids debat og kamp om historien har vist, at der er behov for at diskutere vores komplekse fortid og aftryk på nutiden, ligesom der er rejst krav om, at der skal forskellige stemmer til at rumme og fortælle historien. Og her er det nærliggende at spørge, hvilken rolle kunsten spiller i den diskussion?

Ud over at lægge hus til samtalen, er Viborg kunsthal aktuel med udstillingen STILL (for) PEACE, der tager udgangspunkt i billedkunstner Elle-Mie Ejdrup Hansens berømmede, udskældte og politiserede kunstprojekt Fredsskulptur fra 1995. I de sidste tre måneder før værket – og i den forbindelse markeringen af 50-årsdagen for Danmarks befrielse – blev en realitet, eksploderede en debat om den 4. maj, hovedsageligt ført an af modstandsfolk fra 2. Verdenskrig. Den voldsomme mediestorm stillede spørgsmålstegn ved, hvem der “ejede” begivenheden og dermed fortolkningen af vores nyere historie.

I dag, med 25 års forskydning, skriver værket sig ind i vores politiske og historiske virkelighed som en højaktuel øjenåbner.

Ordstyrer på debatten er Stinna Toft, Kunstfaglig Chef Kunsten.

I panelet sidder:

Jeannette Ehlers (f. 1973): Billedkunstner, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2006. Hun står bag en lang række værker på både museer og i offentlige rum, senest I AM QUEEN MARY, som bygger på erindringen om Danmarks kolonimagt og dem, som kæmpede imod den.

Halfdan Pisket (f. 1985): Billedkunstner, tegneserietegner / graphic novelforfatter, er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi på linjen for Billedkunst med afgang i 2009. Særligt kendt for erindringsværket Dansker-trilogien.

Mette Haakonsen (f. 1971): Kunsthistoriker, skribent og kurator med speciale i erindringskultur, monumenter og mindesmærker

Søren Taaning: Leder af Dansk Talentakademi og Huset For Kunst og Design. Co-founder og del af det kunstneriske lederteam for Deep Forest Art Land – Skovsnogen. Tidligere formand for Statens Kunstfond’s Legatudvalg for billedkunst (2016-2019)

Kilde: Kunstsalon VISION.

Fakta

Kunstsalon VISION er Bikubenfondens debatformat på kunstområdet. Hvor og hvornår: Kunsthal Viborg, d. 6. okt. 2020 kl. 19:00 - 20:30. Billetter kan købes her. Der optages lyd til salonen til brug i Bikubenfondens podcastserie Kunstpodcast VISION – en podcast om kunstens betydning.