”Kvinde, min”
Mireia Sallarès’ To Have & To Lose udfolder kvinders frihed eller mangel på samme i forskellige verdensdele.
Mireia Sallarès’ To Have & To Lose udfolder kvinders frihed eller mangel på samme i forskellige verdensdele.
I krig og kærlighed
I Mexico bliver kvindens orgasme ofte omtalt som: Las Muertes Chiquitas (Den lille død). Mireia Sallarès beskæftiger sig med ordets dualisme i en mosaik af livshistorier, der skildrer forskellige mexicanske kvinders personlige oplevelser med disse to tilsyneladende modstridende emner i en fælles kamp for kvinders rettigheder og livsvilkår.
Kvinderne beskriver et patriarkalsk og diskriminerende macho-samfund, hvor dagligdagen i såvel den offentlige som private sfære rummer symbolske, verbale og fysiske voldelige, seksuelle angreb, mishandling og mord på kvinder. Og hvor myndighederne behandler anmeldelserne med tilsyneladende ligegyldighed, og efterforskningen er under al kritik.
At være eller ikke være sig selv
Mi Visado de Modelo (Mit model-visa) er en autentisk historie om omgåelse af sandheden uden at lyve (alt for meget). Filmen dokumenterer en spansk kvindes forsøg på at få opholdstilladelse i USA. Filmen viser tragikomisk, hvordan kvinden tvinges til konstant at (op)finde sin egen identitet for at tilpasse sig en given samfundsstruktur. Hun ‘opfinder’ en modelkarakter for sig selv for at kunne være sig selv og forblive sig selv, et eller andet sted i verden.
Mireia Sallarès sætter gennem filmen fokus på immigration, status, lovlighed og kvindelighedens krise.
Zahïas spisevogn
Kimen til fortællingen i dokumentarfilmen Le camion de Zahïa, conversations après le paradis (Zahïas spisevogn, samtaler efter det tabte Paradis) ligger i den algeriske, muslimske kvinde Zahïas historie og livsfilosofi. Fotografierne, der supplerer filmen, viser skæve og utraditionelle steder i Barcelona, som har været udsat for en gennemgribende forvandling i kraft af tidens og arkitekturens omskifteligheder. Og som før eller siden vil forsvinde helt på grund af den politiske korrekthed, der ensretter byens rum efter tidens strømlinede idealer.
Mireia Sallarès rører desuden ved spørgsmålet om, hvorvidt den klassiske romantisering af forfaldet i kunsthistorisk regi er en fortrængning af det uundgåelige, menneskelige endeligt, døden.
Fakta
Udstilling
To Have & To Lose
30 aug 2008 5 okt 2008
Mireia Sallarès
Galleri Image Se kort og tider