Lars Nørgaards Spiselige Kaos
Lars Nørgaards kaosmotiver konfronterer os med det moderne liv præget af dynamik og fragmentering.
Lars Nørgaards kaosmotiver konfronterer os med det moderne liv præget af dynamik og fragmentering.
info
Trykkoger af Lars Nørregard er en pakket, dynamisk og overvældende udstilling på Galleri Profilen, som ved første øjekast dog virker uoverskuelig og ensformig. Man må begrave sig lidt i den, før den har noget at sige. Men så er den også spændende.
Kosmos eller kaos?
Lars Nørgaards billeder virker som en mur af indtryk og information, og tankerne kan falde på vores eget liv, og hvordan der til tider kan være en uendelig og håbløs strøm af informationer og sanseindtryk. Men samtidig ser vi de smukke farver og former, som billederne består af. Hvis vi ikke er i stand til at finde ro i kaosrummet, så kan vi i det mindste glæde os over det smukke farvespil, som det afgiver.
Kigger vi nærmere, får vi dog et helt andet indtryk. Udstillingen lukker sig op og begynder at tale til os. Hvis man tager sig tid til at gå udstillingen i krogene, vil man finde ledetråde, som kan være en hjælp til at tolke de gådefulde billeder.
Vi bliver inviteret til at træde nærmere og nærstudere dem. Denne nærstuderen kan overføres til vores egne liv, hvor vi på samme måde kan forsøge at finde orden i vores eget kaos.
Ask for a Spoon
Nørgaard giver faktisk et bud på, hvordan vi kan tage fat på billederne. Værket Ask for a Spoon skiller sig drastisk ud fra de andre billeder i rummet. Her er et billede af et æg, der bærer rundt på skeer.
Titlen Ask for a Spoon opfordrer beskueren til at spise motivet – ægget. Det kan være den tilgang, man skal have til de store, farverige billeder, som godt kan ligne en broget grød. Beskueren skal komme tæt på billedere og indtage dem for at kunne forstå deres mening.
Titler skaber motiver
Titlerne på billederne er meget velvalgte. Hvis man lader titlen sætte sig fast og overbeviser sig selv om, at motivet skal svare til titlen, så begynder det pludselig at dukke frem i billedets virvar.
Motivet viser sig i fragmenter som en slags metafor for titlen. Straks ser man i Inside the Sparrow kniven, tarmen, hjernen, blodet og andre elementer, som vi forbinder med denne titel.
En historie begynder at dukke frem, om hvordan spurven blev dræbt og så videre, og straks har vi et motiv. Så snart vi træder nærmere, vil billedet altså afgive en hel anden mening end bare kaos.
Rig på arv
I udstillingens eneste skulptur André laver Nørgaard en tydelig reference til den surrealistiske tradition. Titlen André henviser til “André Breton”, som var forfatter til det surrealistiske manifest.
Skulpturen er en sammenstilling af tilfældige elementer: en kaktus, en sko og en ballon. De overraskende sammenstillinger er noget af det, der kendetegner surrealismen.
Hele udstillingen trækker dog på flere forskellige traditioner. De dynamiske og kaotiske billeder trækker på en postmoderne forståelse, hvor genrer blandes og skaber nye udtryk.
De spontane penselstrøg og værkernes flade karakter er inspireret af ekspressionismen, hvor det personlige udtryk og kunstnerens egen oplevelse af motivet er i centrum. De mange inspirationskilder er med til at give udstillingen flere dimensioner.
Så alt i alt er Trykkoger en hyldest til det kaotiske, som her fremstår i al sin farverighed og dynamik. Men udstillingen gennemsyres af, at der et sted inde bag hvirvlen af informationer ligger en sammenhængende historie, som vi kan finde frem til, hvis vi kigger rigtig godt efter.
Fakta
Lars Nørgaard er uddannet ved Skolen for Brugskunst i København fra 1975-1978 og på Academy og Art College i San Fransisco fra 1980 til 1981.
Han var medlem af kunstnergruppen Værkstedet Værst fra 1982 til 1984 sammen med blandt andet Erik A. Frandsen og Christian Lemmerz.
Lars Nørgaards værker er i en abstrakt ekspressiv stil, men han laver også tegneserieagtige tegninger præget af surrealismen.