Lys, lyd og elementernes elegance
I Aalborg transformerer Anthony McCall lysets flygtighed til skulpturel stoflighed. Smukt, sanseligt og dragende.
I Aalborg transformerer Anthony McCall lysets flygtighed til skulpturel stoflighed. Smukt, sanseligt og dragende.
Kan man røre ved lys?
På Utzon Centret i Aalborg har den britisk-amerikanske mulitmediekunstner Anthony McCall skabt et sanseligt univers af skulpturelle lysstråler. Elements for a Retrospective er en magisk udstilling, der i den grad vender op og ned på vores forestilling om lyset som et flygtig og uhåndgribeligt fænomen. McCalls værker er stærkt illusionistiske, men man går alligevel derfra med oplevelsen af at have rørt ved lys. Og hvordan føles det så? Helt enestående.
Lys der bevæger sig
Lysinstallationerne Doubling Back og You and I, Horizontal er udstillingens absolutte hovedværker. De består i deres enkelthed af lys projiceret op på væggen. Lysstrålerne er i konstant bevægelse, og en sensor sørger for, at projektionen tegner forskellige linjer, kurver og geometriske figurer i takt med, at man selv bevæger sig.
En fløjlsblød illusion
Det mest spektakulære er dog, at der mellem projektor og projektion skabes en lysende skulpturel form, hvis overflade på grund af tågen forekommer stoflig og fløjlsblød. Man kan lade sine hænder glide igennem den lysende skulptur eller man kan træde ind i det fantasirum, som den materialiserer. Det hele foregår i behagelig slowmotion.
Forlægget for de imponerende installationer er McCalls fascination af filmisk dramatik. Ikke spillefilmens narrative drama, men den visuelle dramatik der udspilles i mellemrummet mellem projektor og lærred.
Monoton magi
Udover illusionen om stofligt lys, byder udstillingen på et indendørs fiktivt vejrlig. Elementerne er så meget i spil, at Limfjordens vinterlige bølgeskvulp udenfor hurtigt fortoner sig i glemsel. Allerede inden man træder ind i udstillingsarealet indvarsles udstillingens stemningsbetonede atmosfære gennem et monotont og gennemtrængende lydspor.
Tågehorn og røgmaskiner
Lydsporet, der viser sig at kunne høres overalt i udstillingen, illuderer vindsus og et jævnligt rungende tågehorn. Som visuelt akkompagnement til lydsporet, er rummene delvist henlagt i mørke og indhyllet i mild tåge, frembragt af skjulte røgmaskiner.
Kropsligt
Ingen af disse atmosfæriske elementer er fysisk mærkbare, men oplevelsen bliver alligevel kropslig. For når sigtbarheden nedsættes og tågehornet runger monotont fornemmes rummene som værende uendelige, faktisk som om man svæver i himmelrummet. Resten af værkerne tager sig smukt ud i dette fiktive univers.
Menneske og elementer
McCalls værker rækker langt ud over steds- og tidsfornemmelsen, men eksisterer alligevel kun i det øjeblik de vises. Selv når det gælder udstillingens tre performancevideoer, fornemmer man, at selve projektionen er værkets fundament – her ses filmens lysstråler nemlig også tydeligt. Performancevideoerne fungerer fint til den overordnede atmosfæriske stemning. De bygger nemlig også på interaktionen mellem menneske og elementer, ligesom resten af udstillingen.
40 år i dias og tegninger
Udover installationerne og performancevideoerne byder udstillingen også på et diasshow i miniformat samt en håndfuld fotografier, tegninger og skitser. Samlet gives der et fint og overskueligt indblik i McCalls nu snart 40-årige virke.
Fakta
Udstilling
Elements for a Retrospective
13 nov 2002 2 feb 2009
Anthony McCall
Utzon Center Se kort og tider
Fakta
Udstillingen er blevet til i samarbejde med Serpentine Gallery i London, Nordjyllands Kunstmuseum i Aalborg, Sean Kelly Gallery i New York og Galerie Thomas Zander i Köln.
Anthony McCall (1946) er født i England, men bor og arbejder i New York. Elements for Retrospective på Utzon Centret er hans første udstilling i Danmark.