Meget lange titler på Lunchmoney Gallery
Asger Dybvad Larsen debuterer med soloudstillingen Titel på Lunchmoney Gallery med et væld af kunsthistoriske referencer.
Asger Dybvad Larsen debuterer med soloudstillingen Titel på Lunchmoney Gallery med et væld af kunsthistoriske referencer.
I udstillingen Titel arbejder Asger Dybvad Larsen sig op imod en række forgængere – primært de amerikanske efterkrigskunstnere, der virkede indenfor retninger som den abstrakte ekspressionisme, pop- og minimalkunsten.
Dybvad Larsen har arbejdet med at kondensere disse retningers kunsttekniske og konceptuelle greb i forhold til at indskrive sig i kunsthistorien.
Igennem denne bearbejdning samler han et bredt spekter af retninger og udtryk. Fra strømlignede, minimalistiske skulpturer i Carl Andres ånd til en variation over Lichtensteins poppede Brush Stroke fra 1965.
Værkernes titler er ofte længere fraser og tekstkonstruktioner, der på en gang fungerer som katalysator for kunstnerens produktion og som forståelsesramme for beskueren.
I titlerne iscenesættes desuden de tematikker, Dybvad Larsen benytter sig af, som tvetydige, selvmodsigende og til tider ironiserende ideer, påstande eller teorier.
Værket her til venstre har eksempelvis følgende meget lange titel:
Skulpturelt objekts imitation af parafrase over og reference til Lucio Fontanas malerier med funktionen af en titel, kombineret med en titels imitation af en gennemsnitlig opfattelse af funktionen af et objekt i et værks helhed på baggrund af titlens konceptuelle, idebaserede, kunsthistorie-refererende, personligt problemfyldt tematik, “overtekstualiseret”, monosætningsinsisterende, selvrefererende, metafunktion, som hvis påstanden er korrekt, dematerialiserer værkets objekt og som i en galleri sammenhæng kunne desorientere køber om den egentlige vare.
Billeder fra udstillingen:
Fakta
Asger Dybvad Larsen (1990) er studerende ved Det Jyske Kunstakademi. Udstillingen Titel på Luncmoney Gallery er hans første udstilling udenfor akademiets regi.