Nissan kopierer dansk kunst- og klimaprojekt

Kunst- og klimaprojektet CO2 E-Race er blevet kopieret til en reklamekampagne for en ny Nissan benzinbil.

CO2 E-Race-maleriet/ruten af Jacob Fuglsang Mikkelsen. Amager 2009. Grafisk illustration.

Kunst- og klimaprojektet CO2 E-Race er blevet kopieret til en reklamekampagne for en ny Nissan benzinbil.

CO2 E-Race går ud på at ‘tagge’ byer verden over med et stort, virtuelt CO2-‘maleri’ ved hjælp af en konvoj af miljøvenlige køretøjer udstyret med en Smart Phone GPS-applikation. Applikationen er udviklet af Jacob Fuglsang Mikkelsen og Det Danske Kulturinstitut.

Intentionen med projektet er at sprede budskabet om alternativer til fossile brændstoffer. 

Samme koncept
Konceptet er nu blevet kopieret af Nissan. I en pressemeddelelse fra Nissan kan man læse:

“Formålet med ‘Art of 95’-projektet er at skabe et GPS-kunstværk med hjælp fra 95 frivillige under Kulturnatten i København. Kunstværket er baseret på et design skabt af den internationalt anerkendte illustrator Kustaa Saksi. GPS-kunst skabes, når bevægelse fra ét sted til et andet registreres via GPS. Alle 95 deltagere får udleveret en GPS-applikation og det eneste, som de derudover behøver, er en smartphone. Skabelsen af kunstværket vil blive vist ‘live’ på en storskærm på Kongens Nytorv.”

“Ingen kommentarer”
Den danske afdeling af reklamebureauet TBWA, der står bag kampagnen, er bekendt med kunstværket CO2 E-Race, som deres hovedkontor i Helsinki ligeledes er orienteret om. Herfra er meldingen imidlertid, at det er uden betydning og at TBWA i øvrigt ikke har kommentarer til deres PR-kampagnes tætte lighed med det 3 år gamle CO2 E-Race-projekt.

“Jeg må sige stop!”
“Var det deres elbil, de ville lave PR for, kunne vi have fundet en løsning, men når de kopierer min kunst for at sælge flere benzinbiler, må jeg sige stop!” siger den danske kunstner Jacob Fuglsang Mikkelsen.


Fakta

CO2 E-Race

Jacob Fuglsang Mikkelsen

Fakta

Kunst- og klimaprojektet CO2 E-Race, der er initieret af Det Danske Kultur Institut i 2008, er blevet opført 11 gange verden rundt, blandt andet under COP15 i 2009, i Milano i 2009 og 2010 og i New York 22. april tidligere i år i samarbejde med Earth Day. Den seneste opførsel fandt sted på Islands Brygge den 13. august i år.