Stemningen var både højtidelig og håbefuld, da 15. Juni Fondens Hæderspris torsdag aften blev uddelt på kunsthallen Gammel Strand. Foran et fyldt hus blev tre nyuddannede billedkunstnere hyldet for deres afgangsværker – og for det potentiale, de repræsenterer i fremtidens kunstliv.
Årets vindere, Tilda Lundbohm, Sebastian Møller Jørgensen og Andrej Kiripolsky, modtager hver 50.000 kroner samt et 11 måneder langt legatforløb hos Art Hub Copenhagen. Prisen er dermed mere end et skulderklap. Den er en investering i den svære overgang fra studiet til det professionelle kunstliv – et sted, hvor mange kunstnere risikerer at falde mellem to stole.
Juryens valg
De tre vindere blev udvalgt af en jury bestående af billedkunstner Tore Hallas, kunst- og litteraturkritiker Mai Misfeldt og professor Mikkel Bogh, centerleder ved Københavns Universitet. Juryen fremhævede, hvordan kunstnerne på forskellig vis formår at kombinere stærke personlige fortællinger med samfundsmæssige og historiske perspektiver.
De tre vindere blev udvalgt af en jury bestående af billedkunstner Tore Hallas, kunst- og litteraturkritiker Mai Misfeldt og professor Mikkel Bogh, centerleder ved Københavns Universitet. Juryen fremhævede, hvordan kunstnerne på forskellig vis formår at kombinere stærke personlige fortællinger med samfundsmæssige og historiske perspektiver.
Vi ønsker at styrke overgangen fra uddannelse til et aktivt kunstnerliv.
Bestyrelsesformand i 15. Juni Fonden, Helene Kähler Hjenner om Juni Fondens Hæderspris
Sårbarhedens poesi
For Tilda Lundbohm (f. 1994) er kunstnerisk praksis en måde at undersøge det, som ofte er svært at sætte ord på. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og har desuden studeret i Stockholm.
For Tilda Lundbohm (f. 1994) er kunstnerisk praksis en måde at undersøge det, som ofte er svært at sætte ord på. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og har desuden studeret i Stockholm.

Tilda Lundbohm: Memory Machine (Detalje). Foto: David Stjernholm
I sit værk Memory Machine kredser hun om psykisk sygdom, traume og overlevelse. Med en kombination af tekst, ritual og visuelle eksperimenter skaber hun en intim og sårbar fortælling, hvor materialitet og poesi væves tæt sammen.
”Jeg er optaget af, hvordan fortællinger kan sidde i kroppen, og hvordan materialer kan bære erfaringer, vi ellers ikke kan tale om,” fortæller Lundbohm.
Social realisme i skulptur
Hvor Lundbohm søger ind i det indre, tager Sebastian Møller Jørgensen (f. 2000) fat i vores sociale liv. Uddannet fra Det Jyske Kunstakademi arbejder han ofte med skulpturer, hvor publikum selv bliver en del af værket.
Hvor Lundbohm søger ind i det indre, tager Sebastian Møller Jørgensen (f. 2000) fat i vores sociale liv. Uddannet fra Det Jyske Kunstakademi arbejder han ofte med skulpturer, hvor publikum selv bliver en del af værket.

Sebastian Møller Jørgensen: Gul Stue (detalje). Foto: Mikkel Kaldal
Hans afgangsværk Gul Stue er en hyperrealistisk scene: børn og voksne figureret i et kunsthal-rum, fanget i et tilsyneladende hverdagsscenarie. Men under overfladen afsløres magtforhold, sociale forskelle og spørgsmål om, hvem der egentlig hører hjemme i kunstens rum.
”Jeg vil skabe situationer, hvor vi kan se os selv udefra – og opdage både de fællesskaber og de forskelle, vi tager for givet,” siger han.
Industriens efterklang
For Andrej Kiripolsky (f. 2000) er kunsten en undersøgelse af, hvordan vores fysiske omgivelser bærer på historiske lag. Hans praksis spænder over installation, skulptur og video, og han vender igen og igen tilbage til sit hjem i Slovakiet, hvor kulværket i Nováky for nylig er blevet lukket.
For Andrej Kiripolsky (f. 2000) er kunsten en undersøgelse af, hvordan vores fysiske omgivelser bærer på historiske lag. Hans praksis spænder over installation, skulptur og video, og han vender igen og igen tilbage til sit hjem i Slovakiet, hvor kulværket i Nováky for nylig er blevet lukket.

Andrej_Kiripolsky: Have You Ever Seen Coal Burn? (udstillingsview). Foto: Davy-Denke_Rytter&Denke
I værket Have You Ever Seen Coal Burn? lader han vand dryppe ned på aske hentet direkte fra værket. Lyden af dråberne forstærkes gennem et stålrør og fylder rummet med vibrationer. Det er et billede på en fremtid, hvor de industrielle infrastrukturer ikke længere er i brug – men stadig spøger i landskabet og i vores kollektive bevidsthed.
”Jeg arbejder med resterne af noget, der har formet hele lokalsamfund. Selvom det er væk, er det stadig til stede – både fysisk og mentalt,” siger Kiripolsky.
En del af UNG KUNST
Juni Fondens Hæderspris er et led i Fondens nye strategi UNG KUNST, der samler initiativer for at støtte unge billedkunstnere. Ud over hædersprisen rummer indsatsen en pulje til museernes erhvervelse af værker af nyuddannede kunstnere samt midler til kapacitetsopbygning og udvikling af ny viden.
Juni Fondens Hæderspris er et led i Fondens nye strategi UNG KUNST, der samler initiativer for at støtte unge billedkunstnere. Ud over hædersprisen rummer indsatsen en pulje til museernes erhvervelse af værker af nyuddannede kunstnere samt midler til kapacitetsopbygning og udvikling af ny viden.
Med prisen og det nye legatforløb hos Art Hub Copenhagen understreger 15. Juni Fonden ønsket om at skabe et stærkt fundament for næste generation af billedkunstnere.