Spot på projektrum: OK Corral
I en serie artikler giver vi indsigt i Projektrummenes forskelligartede og vigtige indspark til den danske kunstscene. Vi lægger ud med at tale med Louise Steiwer fra OK Corral.
I en serie artikler giver vi indsigt i Projektrummenes forskelligartede og vigtige indspark til den danske kunstscene. Vi lægger ud med at tale med Louise Steiwer fra OK Corral.
info
I denne nye artikelserie giver vi indblik i projektrummenes forskelligartede og vigtige indspark til den danske kunstscene. Vi lægger ud med at tale med Louise Steiwer fra OK Corral. “OK Corral er et projektrum, hvor der er plads til, at man eksperimenterer”, siger hun.
OK Corral har eksisteret i omkring otte år og har gennemgået adskillige transformationer. Det kunstnerdrevne udstillingssted startede i Carlsberg Byen, men er i dag lokaliseret på Rolighedsvej på Frederiksberg, og der har i tidens løb været mange udskiftninger i gruppen af kunstnere, der står bag projektrummet. I de tidlige år arrangerede OK Corral kuraterede udstillinger. I dag er udstillingsprogrammet primært sammensat ved hjælp af open calls.
Jeg har fanget Louise Steiwer på telefonen. Det er sådan vi må gøre i disse Coronatider, hvor vi helst ikke skal mødes. Hun har efter eget udsagn en form for dobbeltrolle, idet hun både er en del af kuratorteamet, der står bag OK Corral og samtidig også er ansat til at have kontakt med kunstnerne og lave pressearbejde. Steiwer har ikke været med fra starten men kan alligevel berette om ånden fra dengang:
“Dengang vi startede, havde flere i udstillingsgruppen en fortid i et punk/hardcore miljø. Når man skulle spille en koncert, skulle man jo finde et sted, og så fik man en nøgle og stod ellers selv for alting. Det er den ånd OK Corral startede i, og så er der undervejs kommet andre ting til.”
Netop DIY-tilgangen er et væsentligt træk ved OK Corral – ligesom det gælder for mange af de andre aktører i det righoldige miljø for projektrum på den danske kunstscene. Projektrummet har nemlig en særlig funktion, mener Steiwer:
“For os er det vigtigt, at det er et rum, hvor der er plads til at eksperimentere og gøre sig nogle erfaringer, man kan bruge senere”.
Trashet White Cube
OK Corral ligger i en kælder i en baggård på Frederiksberg. Der har det ligget i tre år.
Der er ingen vinduer og som Louise Steiwer formulerer det “skal man ligesom om bag alting for at finde det.”:
“Vi plejer at sige, at det er en trashet white cube, og det er ingen underdrivelse. Det er et rum, som har en meget markant arkitektur. Det har engang været et lagerrum, det er relativt stort, og der er fire meter til loftet.”
I denne specielle ramme arrangerer kuratorgruppen, der udover Louise Steiwer bl.a. består af kunstnerne Michael Würtz Overbeck, Trine Bork, Johannes Sivertsen, Christian Skjødt og Valerie Collart, der har atelier i baglokalerne til udstillingsrummet, mestendels soloudstillinger.
“Vi tænker det her som et sted, hvor man har sin første soloudstilling, og at vi på en eller anden måde kan være med til at hjælpe lidt til, når man lige er færdig med akademiet, og verden godt kan se en lille smule uoverskuelig ud. Så kan man få noget på sit CV og komme ordentlig i gang. For manges vedkommende vil det også være første gang, at man skal arbejde i den skala.”
Det er et rum til at eksperimentere i, men det er i lige så høj grad et rum, som skal bane vejen for særligt unge, nyuddannede kunstneres spirende karrierer.
“Det er svært at komme rigtigt igang med en karriere som kunstner, og der ser vi, at vi har en funktion.”
Forhold dig til rummet
Når udstillingsrummet er en fugtig kælder, må udstillingerne, der bliver vist, næsten nødvendigvis forholde sig til dette.
“Vi opererer med et open call, og det gør vi blandt andet på grund af rummets karakter. Vi er interesserede i, at det kan fungere nede i det her rum. Det er ikke som sådan et krav, at de skal forholde sig til rummet, men rigtig mange af vores udstillinger og arrangementer gør det faktisk.” fortæller hun og fortsætter:
“Vi har tidligere haft udstillinger, der arbejdede med fugt og den svampeagtige dannelse, som helt konkret foregår nede i vores rum. Så på den måde har vi ret mange udstillinger, der på en eller anden måde tematiserer dette særlige rum, metaforisk eller helt konkret.”
Der bliver sat flere og flere initiativer i gang for at hjælpe unge kunstnere, og hos OK Corral mener man klart, at projektrummet spiller en rolle:
“Vi kan jo godt se, at der kommer flere og flere initiativer, der skal hjælpe unge kunstnere i gang, og at det måske på et eller andet tidspunkt kommer til at overflødiggøre det, vi gør. Men vi synes alligevel, at det er super vigtigt, at man rent faktisk får lov til at udstille noget”, slår Louise Steiwer fast.
Covid-19
Covid-19 nedlukningerne har lagt sig over kunst- og kulturbranchen, og hos OK Corral er den aktuelle udstilling Airhead af Mia Line kun er åben efter aftale. Hvis der er en lys side ved denne situation, er det projektrummets forholdsvis lave omkostninger:
“Økonomisk set er vi ikke så påvirkede af situationen, men rent praktisk og i forhold til udstillinger er der selvfølgelig enormt mange ting at tage hensyn til. Vores kommende udstillinger er eksempelvis skubbet til juni og juli”, slutter Louise Steiwer.