Olga Benedicte og Anne-Sofie Overgaard: Mother of Thousands – Kunstpakhuset i Ikast

11. november 2021

Mother of Thousands fungerer som en samlet helhed, hvor de to kunstneres praksisser kobles sammen i en symfoni af skulpturer, lyd, lys og vævning. Udstillingstitlen refererer til planten Bryophyllum Daigremontianum, også kaldet Mother of Thousands. En plante, der langs sin bladkant gror små babyplanter og livligt kaster disse babyplanter af sig igen, hvortil nye kommer til.

Anne-Sofie Overgaard: Crater of The Unknown, 2021. Skaftevævet billedtæppe i uld, bomuld, viskose, mursnor, glimmertråd, kornstrå, stof, plastik. Stativ i stål. Sand. Foto: Olga Benedicte.

Mother of Thousands fungerer som en samlet helhed, hvor de to kunstneres praksisser kobles sammen i en symfoni af skulpturer, lyd, lys og vævning. Udstillingstitlen refererer til planten Bryophyllum Daigremontianum, også kaldet Mother of Thousands. En plante, der langs sin bladkant gror små babyplanter og livligt kaster disse babyplanter af sig igen, hvortil nye kommer til.

Mother of Thousands fungerer som en samlet helhed, hvor de to kunstneres praksisser kobles sammen i en symfoni af skulpturer, lyd, lys og vævning. Udstillingstitlen refererer til planten Bryophyllum Daigremontianum, også kaldet Mother of Thousands. En plante, der langs sin bladkant gror små babyplanter og livligt kaster disse babyplanter af sig igen, hvortil nye kommer til.

Kilde: Kunstpakhuset

Olga Benedicte, The Unknown Territory, 2021. Interaktiv skulptur- og lydinstallation Loop af 12 min. varighed Sæbeskulpturer med kaffegrums og bipollen granulat, inkorporerede højttalere, 12-kanals lydsystem, synlige kabler. Violet folie og sand.
Olga Benedicte: The Unknown Territory, 2021. Interaktiv skulptur- og lydinstallation. Loop af 12 min. varighed. Sæbeskulpturer med kaffegrums og bipollen-granulat, inkorporerede højttalere, 12-kanals lydsystem, synlige kabler. Violet folie og sand. Foto: Olga Benedicte.

Fakta

Olga Benedicte arbejder med lyd, skulptur og performance. I sin kunstneriske praksis undersøger hun kroppen som et fundament for vores bevidsthed og tilstedeværelse. Hendes værker opererer i det affektive spektrum, hvor sanselighed, nonverbal kommunikation og forskellige former for nærvær og bevidsthed kommer til udtryk gennem hendes værker. Det gennemgående omdrejningspunkt i Anne-Sofie Overgaards kunstneriske praksis er væven. Ofte indgår hendes vævninger i en installatorisk sammenhæng med skulpturelle elementer, hvor hun arbejder med at blande forskellige materialiteter og æstetiske greb. Modsætningsforhold er en drivkraft i hendes praksis, og hun udforsker forholdet mellem det storladne og det taktile.