På Herrens mark blandt stålstænger og flamingoatomer

Lea Porsagers udstilling SPIN Φ på Overgaden vil sætte en vildt tænkt sammenføring af videnskab og mysticisme i scene. Det er både sjovt og tankevækkende, men det kræver også god vilje.

Installationsview fra Lea Porsagers udstilling Spin Φ på Overgaden. (Foto: Anders Sune Berg)

Lea Porsagers udstilling SPIN Φ på Overgaden vil sætte en vildt tænkt sammenføring af videnskab og mysticisme i scene. Det er både sjovt og tankevækkende, men det kræver også god vilje.

En interesse i det okkulte, esoteriske eller populært sagt mere-mellem-himmel-og-jord-agtige har vist sig som en overraskende understrøm i samtidskunsten, som ellers må siges at være sekulært funderet med en kritisk position overfor åndelige autoriteter såvel som kunstværkets egen åndelige kraft.

Interessen er dels historisk, som når Joachim Koester undersøger kult-satanisten Alistair Crowleys hus, men også rettet mod en her-og-nu påberåbelse af tilstande og tegn, som synes ude af denne verden.

Læs for eksempel Torben Sangilds klumme om det okkulte.

Lea Porsager arbejder i dette felt og man skal være klar på at møde en verden af åndelige portaler, okkulte tegn og mystiske sammenføringer i hendes værk. Udstillingen SPIN Φ på Overgaden benytter således ”seglets manende kraft” til at ”fremkalde fænomenet #PUSSY gennem den mystiske portal the H@t” (fra Overgadens udstillingstekst).

Lea Porsager: Sigil (3H), 2015. (Foto: Anders Sune Berg)
Lea Porsager: Sigil (3H), 2015. (Foto: Anders Sune Berg)
Sparsomme bestanddele
Som sådan en beskrivelse lader antyde, er det umiddelbare indtryk forvirring og være ladt på Herrens mark. Hvad er meningen? Særligt, da værket ikke byder på en oplevelse af en anden verden, men består af sparsomme og enkle elementer.

Udstillingens første rum fyldes af en række store stålbjælker på gulvet. De danner angiveligt et segl ved navn ”sigil”. Parallelt afsluttes udstillingen af en tilsvarende konstruktion i det tredje rum. De største rum bruges derved demonstrativt som en indramning af en lille kerne i midten, hvor den egentlige handling udspiller sig.

Her er det heller ikke helt til at se, hvad der foregår i en kryptisk opstilling af objekter: lange stænger af bronze, to senge-lignende flader beklædt med madrasser og plast og en sær form i hvid flamingo med titlen Spooked Atoms (#Flared Bells). Er det rekvisitter til ritualer eller rene skulpturelle former?

Installationsview fra udstillingens midterste rum. (Foto: Kristian Handberg)
Installationsview fra udstillingens midterste rum. (Foto: Kristian Handberg)

Objekterne komplimenteres af to videoprojektioner, som opleves med 3D-briller. Den ene, Post-host (H@t), præsenterer en mystisk, tragtformet figur og kryptiske instruktioner om denne portal. Er det en form for livmoder, som kan føde eller generere ting? En påstand om at sådan en portal er mulig eller en rent symbolsk, eller måske ligefrem ironisk, fremstilling af de særlige evner?

Den anden og længerevarende video Telepurrtations (#Merkel #Bohr #Besant #Blavatsky) er endnu mere mystisk og svært fokusérbar. Billeder af ubestemmeligt gråt stof ledsages af en samtale mellem to personer, som undergår en stærk og underlig oplevelse. I en ud-af-kroppen og ind i stoffet oplevelse giver de udtryk for kraftige sansninger og følelser og forsøger at beskrive, hvad de ser. Er det en vandmands tentakler en urmoderlig før-fødselsverden eller rent stof?

Her går udstillingen mest ind under huden og den forventede anden-verdslige oplevelse er stærkest.

Spundet kædereaktion
Ved siden af de synlige elementer udgøres udstillingen også af et fortællingsmæssigt spor, som der – sparsomt – refereres til i værkdelene. Det har noget at gøre med en kæde af personer præsenteret således:

”Hvad nu hvis teosoffen Helena P. Blavatsky fødte sin arvtager Annie Besant, som så fødte Niels Bohr hvis testikler spytter Angela Merkel ud?” Ja, hvad nu hvis?

Den mest konkrete tilstedeværelse af denne vilde kædereaktion er en fotokopi af den tyske kansler og tidligere forsker i fysisk kemi Angela Merkels afhandling om kvantekemi fra DDRs videnskabelige akademi i 1986.

Lea Porsager: fra projektionen af Post-host (H@t). (Foto: Kristian Handberg)
Lea Porsager: fra projektionen af Post-host (H@t). (Foto: Kristian Handberg)
Kopi af Angela Merkels afhandling fra 1986. (Foto: Kristian Handberg)
Kopi af Angela Merkels afhandling fra 1986. (Foto: Kristian Handberg)

Der fornemmes en sammenføring af den naturvidenskabelige granskning af atomernes svært begribelige verden med interessen i det overnaturlige gennem mysticismen. Der er modeller af atomer i ikke-angivne ustabile tilstande og referencen til kvantefysikken med dens radikale nytænkning af universets love, sjovt nok behandlet af den nøgterne Kanslerinn. Og ved siden af: det syrede spor af beseglende symboler, portaler og spirituelle doktriner. Forskellige måder at se verden på, der kan synes forvirrende og langt ude.

Lea Porsager: Snap (#SlitUnslit-#MerkelAnagluph), 2015. (Foto: Anders Sune Berg)
Lea Porsager: Snap (#SlitUnslit-#MerkelAnagluph), 2015. (Foto: Anders Sune Berg)
Forvirringens æstetik
Det er spændende koordinater og konturerne til en originalt tænkt og opsat udstilling fornemmes klart.

Det er dog et spørgsmål hvor givende det hele er, både hvad angår mening og oplevelse, når man faktisk står i det. Den spekulative fabulering virker lidt for henkastet absurd og foranstalter, for denne beskuer, ikke en større refleksion over, hvad man ikke kan se med det blotte øje.

Man får meget lidt foræret af de tilknappede værkdele, som er eksklusivt tillukkede. Stålstængerne forbliver med at være stålstænger og de mystiske besværgelser bare tomme tegn.

Som personerne i Telepurrtations-værkets oplevelse kan meningen med udstillingen dog være at føre den besøgende på Herrens mark i en grad, så hvad der er videnskab og overtro er uklart. Forvirringen er dog ikke fokuseret nok i udstillingens helhed.


Fakta

Udstilling

Spin Φ

6 jun 2015 9 aug 2015

Lea Porsager

Overgaden - Institut for samtidskunst Se kort og tider

Fakta

Foredrag/Artist Talk
d. 6. august kl. 18-20 på Overgaden.

Læs mere om arrangementet her.

Lea Porsager er født i 1981 og uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi og Städelschule i Frankfurt, 2004-2010. Udstillinger inkluderer How to program and use TF, Fotografisk Center Bygning 55 (2013), Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Legatpå Den Frie (2014) og deltagelse ved dOKUMENTA 13, Kassel (2013).