Pelle Brage: “Hele min praksis handler om at samles. Og det må man ikke indtil videre”

Af
26. marts 2020

Hvordan påvirker den landsdækkende Coronanedlukning en kunstner, hvis praksis i høj grad er bundet op på samarbejde og møder med andre mennesker? Vi har talt med billedkunstner Pelle Brage.

Pelle Brage, Corona Power tegning: At The Store.

Hvordan påvirker den landsdækkende Coronanedlukning en kunstner, hvis praksis i høj grad er bundet op på samarbejde og møder med andre mennesker? Vi har talt med billedkunstner Pelle Brage.

Af
26. marts 2020

Hvordan påvirker den landsdækkende Coronanedlukning en kunstner, hvis praksis i høj grad er bundet op på samarbejde og møder med andre mennesker? Vi har talt med billedkunstner Pelle Brage.

“Der er normalt perioder, hvor der er stille i en kunstners virke. Men nu er der et helt nyt element, som jeg må forholde mig til. Hvornår stopper dette? Kan jeg planlægge ud i fremtiden? Hele min praksis handler om at samles. Og det må man jo ikke … indtil videre.”

Pelle Brage. Privatfoto.

Billedkunstner Pelle Brage befinder sig ligesom mange andre i dag i en besynderlig venteposition. Brage er en kunstner, som laver kunst sammen med andre, og hvor det sociale fællesskab omkring det at skabe noget, er det væsentligste.

Kunstværkerne er ofte midlertidige ‘skulpturer’ i det offentlige rum eller på institutioner. De bliver skabt på stedet i fælleskab med mennesker i alle aldre og relaterer sig som oftest til helt aktuelle problemstillinger som klima, ulighed, natur, byliv, sundhed eller moralske dilemmaer. Et eksempel er udstillingen Grand Prix på Sørlandets Kunstmuseum, Kristianssand, Norge, i 2018.

Da Coronaviruset “ankom” til Danmark havde Brage netop færdiggjort et 20 siders inspirationshæfte. Hæftet bærer navnet Kunst som løsning, og det var meningen, at det skulle sendes ud til landets kommuner, men det er nu sat på pause.

“Jeg tror, min konklusion er, at det ikke rigtigt passer at sende det ud nu. Det er jo lidt bizart at prøve at “sælge” et fremtidigt socialt kunstværk – når det jo lige netop nu handler om, at vi ikke må samles. Før havde jeg en fornemmelse af, hvordan det var på den anden side, på kommunekontoret. Nu er det uklart. Er de kommunalt ansatte også hjemme og passe børn, og har de nok at gøre med at planlægge, hvordan de skal få købt ind osv.? Desuden: Mit hæfte hedder Kunst som løsning. Når nogen ser det nu, så tænker de vel først og fremmest på, hvordan kunsten kan løse Corona.”

Pelle Brage, Corona Power tegning: Once Upon A Time
Pelle Brage, Corona Power tegning: Once Upon A Time.

Brage er også bekymret i forhold til et samarbejde med Marie Dufresne og Kunsthal 6100 i Haderslev. Projektet, som er i støbeskeen og hedder Udsmyknings festivalen, handler om at etablere en uges workshop til august, hvor byens borgere sammen laver en udsmykning i byens medborgerhus.

“ Kan det gennemføres? Kan jeg afholde den planlagte forberedelses-workshop sidst i maj, hvor byens borgere skulle inviteres og snakke om projektet til august? Et projekt som bygger på, at folk kommer sammen i en stor gruppe og “gør” noget sammen.”

Yderligere har kunstneren netop modtaget en mail fra en dansk institution, hvori institutionen meddeler, at den ikke lige nu kan fortsætte ideudviklingen om et muligt fremtidigt projekt på museet. Pga. Coronaviruset er institutionens økonomiske fremtid for usikker, og der er en frygt for, at de må holde lukket længe.

“De skriver, at vi må snakkes ved på den anden side. Men hvornår er det? Man kunne jo ellers sige, at lige netop i en økonomisk usikker situation var det bedre at satse på lokale (billige) aktører og hellere aflyse udstillingerne med de internationale superstjerner.”

Pelle Brage Corona Power tegning Equal-Income
Pelle Brage, Corona Power tegning: Equal Income.

Corona Power

I stedet har Pelle Brage fuld gang i tegningerne. Han er begyndt på nogle store, komplekse tegninger, foruden en serie af såkaldte “Coronapower-tegninger” Sidstnævnte kan du opleve eksempler på i denne artikel. De kan desuden opleves på instagram, hvor der postes en ny tegning hver dag.

“Corona tegningerne er et forsøg at reagere på en situation i samfundet. Det er jo det, det handler om for mig: Hvordan kan kunsten være med? Og gerne meget konkret. Tegningerne er et eksempel og et eksperiment i forhold til det.”

“Jeg må indrømme, at min første tanke, da magtcentralerne reagerede på Coronaviruset med at lukke Danmark ned, var, at det jo lige netop er sådan, man skulle have behandlet klimakrisen, og alle de andre problemer som hænger sammen. Væk med alle kompromisserne og handling for et fælles bedste. Og som jeg også påpeger i nogle af mine Corona-tegninger, så håber jeg, at det fortsætter bagefter. Vi kan faktisk godt gennemføre gennemgribende beslutninger”.

I dvaleperioden har Brage fået tid til at færdigklippe en dokumentar-film, om et projekt han afholdt på Kunsten i Aalborg i 2017.
Desuden har han børn, som skal gå i skole hjemme. Alle sammen sammen hele tiden, og det kræver sit. Og faktisk er Brage og familien i karantæne, fordi han har haft influenza.

“Det mest deprimerende er vel isolationen i en i forvejen bizar verden. Uden mulighed for at gøre noget med noget. At arbejde og kæmpe for det, jeg tror på, og som holder mig oppe og kørende. Jeg prøver at finde en vej rundt og omkring denne situation. Hvad f. gør jeg hvis det fortsætter? Så bliver den årelange optagelse/film om min køkkenhave først aktuel. Og endelig lavet.”

Fakta

www.pellebrage.com