Penselstrøg og forkærlighed for arkitektur

Ruth Campau har i en årrække beskæftiget sig med maleriet i et udvidet felt. På Overgaden har hun skabt to nye installationer, hvor forholdet mellem flade, rum, krop og værk sættes i spil.

Ruth Campau: Between the Past and the Coming (Eismeer), 2015 på Overgaden til 15/3 2015. Foto: Michael Mørk

Ruth Campau har i en årrække beskæftiget sig med maleriet i et udvidet felt. På Overgaden har hun skabt to nye installationer, hvor forholdet mellem flade, rum, krop og værk sættes i spil.

Ruth Campau arbejder med farvernes muligheder, og med hvordan de sammen med materialer og arkitektoniske konstruktioner indvirker på den menneskelige perception. I løbet af sit mangeårige virke har Campau udviklet et særligt forhold til penselstrøget som en signatur og en kompromisløs koncentreret arbejdsmetode, hvor hvert aftryk på overfladen indfanger nærværet og øjeblikket. Penselstrøget er således altid tilstede som en visuel markør fra kunstnerens hånd, der er med til at opbløde de ellers hårde materialer – akrylplader, spejl og glas – som hun arbejder med.

Gulvværk
Til udstillingen på Overgaden har Campau skabt to installationer, hvor penselstrøget, relationen til menneskekroppen og forkærligheden for det arkitektoniske rum er centrale elementer. Publikum mødes af et stort gulvværk, der består af bemalede akrylplader, som er produceret over de sidste 10 år, og som er blevet sat sammen til et nyt system. I udtryk balancerer værket mellem det kaotiske og stringente, og når man beskuer det ovenfra fra en omkransende gangbro, opstår en kalejdoskopisk effekt.

Ruth Campau: Between the Past and the Coming (Eismeer), 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming (Eismeer), 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk

Monokromt maleri
I udstillingens bagerste rum præsenteres en ni meter bred monokrom maleri-væg. Her har Campau malet på mylar – en transparent og tynd plastikfolie, som kunstneren for nyligt er begyndt at udforske. Maleriet hænger blødt og frit i mange lag og fortsætter fra den vertikale flade ud over gulvet, så værket synes både let og tungt i sin stoflige fremtoning. Går man rundt om væggen, finder man en helt anderledes rumlig konstruktion, som giver en følelse af at stå inde midt i maleriet.

Med udstillingen udfordrer Ruth Campau vores opfattelse af flade og rum samt forholdet mellem krop og værk gennem sanselige konfrontationer. I en undersøgelse af skabelsesprocessens dynamikker, korrektioner og tidsligheder samler Campau desuden op på sit kunstneriske arbejde indtil nu og sammenstykker elementer fra tidligere værker for at skabe nye forbindelser, der peger ind i fremtiden. Se flere billeder fra udstillingen nedenfor.

Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015 på Overgaden. Foto: Anders Sune Berg
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015 på Overgaden. Foto: Anders Sune Berg
Ruth Campau: Between the Past and the Coming (Eismeer), 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming (Eismeer), 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming (Eismeer), 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming (Eismeer), 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming (Eismeer), 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming (Eismeer), 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015 på Overgaden til 15/3 2015. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015 på Overgaden til 15/3 2015. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015 på Overgaden. Foto: Anders Sune Berg
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015 på Overgaden. Foto: Anders Sune Berg
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015 på Overgaden. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015. Foto: Anders Sune Berg
Ruth Campau: Between the Past and the Coming, 2015. Foto: Anders Sune Berg
Ruth Campau: Big Citrus, 2015. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Big Citrus, 2015. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Closing Down, 2015. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Closing Down, 2015. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Rubber Soul I, 2015. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Rubber Soul I, 2015. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Silver Curtain, 2014. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: Silver Curtain, 2014. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: NY Vinyls (between white), 2014. Foto: Michael Mørk
Ruth Campau: NY Vinyls (between white), 2014. Foto: Michael Mørk

Fakta

Udstilling

Between the Past and the Coming

24 jan 2015 15 mar 2015

Ruth Campau

Overgaden - Institut for samtidskunst Se kort og tider

Fakta

Ruth Campau (f. 1955) bor og arbejder i København og er medlem af Akademirådet og kunstnersammenslutningen Grønningen. Af nyere udstillinger kan nævnes Vertical på Marianne Friis Gallery, København; Robert Jacobsen up to date på Esbjerg Kunstmuseum; Pearl på PS Projectspace, Amsterdam; Velvet Mirror and Diamonds på Asbæk AAC Showroom, København og Mit Museum på KUNSTEN Museum of Modern Art, Aalborg. Campau er repræsenteret i private og offentlige samlinger som ARKEN Museum for Moderne Kunst, KUNSTEN Museum of Modern Art, Esbjerg Kunstmuseum og Ny Carlsberg Fondet. Hun har tillige udført adskillige udsmykningsopgaver i det offentlige rum.