Portræt af Peter Callesen
Eventyr, romantiske fabler, papirklip – Peter Callesens kunstværker balancerer mellem drøm og virkelighed
Eventyr, romantiske fabler, papirklip – Peter Callesens kunstværker balancerer mellem drøm og virkelighed
info
Peter Callesen har arbejdet med performance og med tegninger, men lige nu er det papiret som materiale, der optager ham mest. Han arbejder blandt andet med helt almindeligt A4 papir, et ydmygt materiale, som vi alle kender fra kopimaskinen. Det, der interesserer Peter Callesen, er materialets transformation fra et almindeligt fladt stykke papir til rumlige figurer, der forsøger at løsrive sig fra sit ophav. Selv siger han, at der er noget næsten magisk over den forvandling, der sker fra det 2-dimensionale til det 3-dimensionale. Det er som en forvandling fra billede til virkelighed eller fra drøm til virkelighed. Dog slipper figurerne aldrig helt fri, men forbliver fanget i deres stræben. For eksempel er det meget poetisk fremstillet i værket Birds trying to escape their drawing fra 2005. De lidt tragikomiske, umulige drømme er der masser af i Peter Callesens værker. De dukker op i form af brudstykker fra eventyr og romantiske fabler. De omfortolkes, så de ofte indeholder dobbeltheder, ironi eller deciderede absurditet
Et skælsættende værk
Hvis man spørger Peter Callesen, hvad han anser for at være hovedværker i sin produktion, så bliver svaret undvigende. Han mener, at det er et lidt fjollet spørgsmål, for Peter Callesen anser alle sine værker for at være vigtige. Især det næste værk, han skal til at arbejde på, er altid vigtigt. Dog kan han fortælle, at et bestemt værk har været skælsættende. Det var hans første A4-værk Impenetrable Castle. Et værk, der har medført en rivende strøm af værker klippet og foldet i papir.
Drømmen har også sin egen realitet
Værket Impenetrable Castle kom til verden i kølvandet på en performance-festival i Helsinki i 2003, som hed Amorf. Her byggede Peter Callesen et flydende slot i flamingo, og skulle samtidig lave en illustration til kataloget. Han havde arbejdet med ’det umulige’, og ville derfor lave et fold-selv-ark, som folk kunne klippe ud af kataloget. Men det skulle være så kompliceret, at det var umuligt at lave. Først et halvt års tid efter forsøgte Peter Callesen selv at folde det, for at se om det kunne lade sig gøre, og det kunne det – i det store hele. På den måde blev det umulige muligt. Peter Callesen forsøgte derefter at give drømmen sin egen virkelighed i det, der i 2005 blev til værket Impenetrable Castle.
Dobbeltheder
Impenetrable Castle indeholder, ligesom Peter Callesens fleste andre værker, dobbeltheder, her i forhold til titlen. Impenetrable Castle betyder ’det uigennemtrængelige slot’ (som virkelige slotte jo engang skulle være), og man kan da heller ikke se igennem det. Men slottet er samtidig meget lille og skrøbeligt, og på ingen måde et boldværk mod (papir)barbarernes angreb. Slottet er udformet som et rigtigt eventyrslot eller drømmeslot, men som alle de andre A4-værker slipper det aldrig helt fri af sit materielle underlag, men danner, lige som et old-school-foto, en positiv form oven på den negative silhuet i A4-arket. Her opnår drømmen om slottet ikke – fuldstændigt sin egen virkelighed, og endnu en skrøbelighed afsløres i den fejlslagne stræben, i nederlaget.
Fakta
Foredrag
6 nov 2007 6 nov 2007
Peter Callesen
Fakta
Peter Callesen (f. 1967) er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i Århus og Goldsmith College i London. Han bor og arbejder i København, har haft soloudstillinger hos blandt andre Brandts i Odense, Castle Museum Nottingham, do ART gallery i Seoul, Korea og Emily Tsingou Gallery i London. Derudover har han udstillet ved forskellige kunstinstitutioner i ind- og udland, deriblandt Venedig Biennalen og Shanghai Biennalen. Lige nu kan Peter Callesens kunst opleves i Kunsthallen Nikolaj i København indtil den 11. november 2007. I 2008 udstiller han på Helene Nyborg Contemporary i København.