Pumpen er ladet med trash!
Zven Balslevs trashede billedstrøm er både til behag og ubehag for 2010-øjet.
Zven Balslevs trashede billedstrøm er både til behag og ubehag for 2010-øjet.
Behag og ubehag for samtidsøjet
Balslevs vilde billedpumpe er en blanding af behag og ubehag for det nutidige øje.
For på den ene side er det en absolut trashet anti-udstilling, der svælger i lallede streger, dårlige fotokopier og en henkastet blanding af værktyper.
Ved første øjekast vil udstillingen sin beskuer cirka nul og niks ud over at vise endnu en gang kortsluttende kult-kruseduller – endda sammenklippet fra kunstnerens overskudslager!
Og der er så sandelig flydt meget af denne slacker-æstetik gennem strømmen de sidste år, hvor der spydes referencer til populærkultur og undergrundskult som skidt fra en guldkalv i netop en blanding af det håndlavede og mediebehandlede.
Balslevs værker har dog energi i stregen og spændende billeder nok til både at være spontane og have bagvedliggende pointer. Øjet tiltrækkes alligevel til en tur i Balslevs papirkurv og dens vitale billedstrøm.
I seriens vold
Undergrundstegneserien med sin uterlige streg og sorte humor er et tydeligt inspiratorisk bagland.
Og udstillingen lader sig netop læse som en tegneserie, hvor man først mødes af et maleri som forsidebillede, med umiskendeligt præg af et gammelt bladcover.
Efter de mange collagers ’striber’ afsluttes udstillingen med endnu et maleri som bagside. Dette sætter en fleksibel forramme for udstillingen: tegneserier associeres både med en kendt stil og form og med brud på regler og god skik.
En kunstner sammenklipper sine spor
Zven Balslev kendes som tegner med den spontane streg som udgangspunkt.
I Cult Pump er navlestrengen fra kunstnerens hånd til værket dog klippet over, idet billederne er udklip og kollager sat sammen af tidligere tegninger og fragmenter.
Ikke at det motivisk betyder så meget, da Balslevs billeder alligevel er så sammenfiltrede.
Men at det er ’trash-kollager’, baseret på kunstnerens eget ’trash’, spørger dog både til originaliteten og spontaniteten i tegneriet og til, om det er et personligt udtryk eller en gengivelse af kulturens påvirkninger, fra tegneserier til dadaisme.
Håndtegn til Dada
Titlen er et håndtegn til den tyske dadaist Kurt Schwitters (1887-1948), trash-kollagens måske største forfader, der lavede et værk med titlen Die Kultpumpe (The Cult Pump) i 1919.
Der er da en rød tråd i kollage-formen og det anti-æstetiske, men der er også mange andre inspirationer og inputs. I sin samtidige og dobbelttydige omgang med alle disse inspirationer ligger udstillingens kvalitet og relevans.
Trash sparker ikke nogen døre ind, men viser pokkers meget om samtidens kulturs veje og vildveje.
Fakta
Udstilling
Cult Pump - the purgatory
21 maj 2010 26 jun 2010
Zven Balslev
Charlotte Fogh Gallery Se kort og tider
Fakta
Zven Balslev er født i 1977 og tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2006. Har blandt andet deltaget i gruppeudstillingen 'Til Vægs' på Charlottenborg og udstillet koncertplakater og flyers i galleriet CMYK i København i marts 2010.
Zven Balslev har været med til at drive tegneserie-forlaget med mere Smittekilde, der dog lukker nu. Se mere om Smittekilde på: http://smittekilde.blogspot.com/