Røde sko på ambassadens væg
Amerikansk graffiti, dansk poesi, et par dansende sko, amputerede ben og samfundskritik. Tag med på opdagelse i Stephen Powers’ værk uden for Den Amerikanske Ambassade.
Amerikansk graffiti, dansk poesi, et par dansende sko, amputerede ben og samfundskritik. Tag med på opdagelse i Stephen Powers’ værk uden for Den Amerikanske Ambassade.
Det er nok ikke helt forkert at antage, at i hvert fald tusind mennesker hver dag passerer Den Amerikanske Ambassade i København, og siden november sidste år har de fået noget flottere at kigge på. Den amerikanske kunstner Stephen Powers (f. 1968), også kendt under navnet Steve ESPO Powers, har nemlig dekoreret en 55 meter lang væg udenfor ambassaden.
Det er et værk, der springer i øjnene i den allermest positive forstand.
Man kan nemlig ikke undgå at blive en bare smule fornøjet, når man ser på den turkise baggrund med energiske ben der, iført røde sko, danser afsted imellem de mange ord og tegninger.
H.C. Andersen og fransk film
På hver af de to endevægge er et lille skilt, der beskriver, at værket hedder De Røde Sko efter et af H.C. Andersens eventyr. Her bliver det straks mere alvorligt, for eventyret fra 1845 handler om en pige, der får et par røde sko, som hun bliver (lidt for) betaget af – hun kan fx kun tænke på dem, selv når hun er i kirke, og til trods for at hendes stedmor er syg.
Skoene begynder imidlertid at leve deres eget liv, således at de tvinger pigen til at danse uafbrudt. Det kan hun ikke holde ud, og derfor får hun til sidst en bøddel til at hugge sine fødder af.
Selvoptagethed er altså en dårlig ting, kan man lære af eventyret, og hvis denne morale kan overføres på Powers’ værk, skal det måske ses som en påmindelse til de forbipasserende og ambassaden om at huske at se udover deres egen næsetip og tidens materielle begær.
Pause fra hverdagen
Dette er dog ikke det eneste sted, H.C. Andersen har sneget sig ind. I en video om værket fortæller Powers, at noget af det første, man ser, når man slår H.C. Andersen op, er et digt, og det er verberne fra dette digt, der udgør de store røde, hvide og sorte ord, der pryder væggen, nemlig: Move, fly, float, gain, give, roam, travel og live. Ord som man godt kan se i relation til det, en ambassade står for.
Udover H.C. Andersen er De Røde Sko inspireret af filmen Bande à part fra 1964 af Jean-Luc Godard. Filmen handler om Franz, Odile og Arthur, der planlægger et røveri. På et tidspunkt er de på café, hvor de udfører dansen The Madison (en rytmisk én-mands-dans), og her er der en tydelig parallel mellem Odiles dansende ben og værkets. Dansescenen fungerer som en slags pause i filmens plot, ligesom Powers’ værk på sin vis er en slags pause i hverdagen med sin tilstedeværelse på et sted, hvor man egentlig ikke forventer det.
Ambassade, galleri og kunstner
De Røde Sko er blevet til i et samarbejde mellem Den Amerikanske Ambassade, V1 GALLERY og Stephen Powers. Direktøren for V1 GALLERY, Jesper Elg, siger om dets tilblivelse:
”Den Amerikanske ambassade kontaktede mig, da vi igennem de sidste 11 år har opbygget en erfaring med at facilitere midlertidig kunst i det offentlige rum. Igennem dialog fandt vi frem til, at det var interessant at spørge Powers, baseret på de ting han har lavet i det offentlige rum rundt omkring i verden.”
Stephen Powers er bestemt heller ikke en uerfaren kunstner. Han har bl.a. været repræsenteret på Venedig Biennalen i 2001, udstillet solo på Pennsylvania Academy of Fine Arts i 2007 og i 2009 stod han for projektet A Love Letter For You, hvor han, sammen med 20 graffitimalere, skabte en slags visuelt digt på 50 mure langs med toglinjen ved Market Street i Philadelphia. Sidstnævnte projekt kom der en dokumentarfilm ud af, hvis europæiske præmiere Powers havde mulighed for at overvære i forbindelse med sit besøg i København i november.
En dansende succes
De Røde Sko har ifølge Jesper Elg været en succes:
”Vi har fået rigtigt mange positive tilbagemeldinger på værket – overvældende – og der er rigtigt mange, som genlæser De Røde Sko.”
Værket kan ses det næste halve år (dvs. cirka frem til sommeren 2014) men måske lidt længere. Derefter vil blive destrueret, da det fra starten var tænkt som et stedspecifikt, midlertidigt værk.
Fakta
Som nævnt er Stephen Powers er også kendt under navnet ESPO. Dette kommer af, at han i begyndelsen af sin karriere især malede på vandaliserede butiksfacader i Tribeca, Bedford-Stuyvesant og South Bronx i New York. Han malede om dagen og dækkede først facaderne med maling, hvorefter han skrev sit navn. Når forbipasserende spurgte, hvad han lavede, forklarede han, at han istandsatte indgangene som en del af ”Exterior Surface Painting Outreach”. På den måde blev Initialerne ESPO hans kunstnernavn.