Søren Dahlgaard: Kanonkongens Papkanon – Driftskontoret
Aktionsmaleri har været en del af Søren Dahlgaards (f. 1973) kunstneriske praksis i mere end 20 år. Udgangspunktet i disse aktionsmalerier er at stille helt fundamentale spørgsmål til maleriet og maleriets historie. Hvordan maler man? Og kan en pensel være andet end et bundt hår fastgjort på en træpind? Ligeledes undersøger Dahlgaard, hvor i processen […]
Aktionsmaleri har været en del af Søren Dahlgaards (f. 1973) kunstneriske praksis i mere end 20 år. Udgangspunktet i disse aktionsmalerier er at stille helt fundamentale spørgsmål til maleriet og maleriets historie. Hvordan maler man? Og kan en pensel være andet end et bundt hår fastgjort på en træpind? Ligeledes undersøger Dahlgaard, hvor i processen […]
Aktionsmaleri har været en del af Søren Dahlgaards (f. 1973) kunstneriske praksis i mere end 20 år. Udgangspunktet i disse aktionsmalerier er at stille helt fundamentale spørgsmål til maleriet og maleriets historie. Hvordan maler man? Og kan en pensel være andet end et bundt hår fastgjort på en træpind? Ligeledes undersøger Dahlgaard, hvor i processen ”værket” egentligt opstår. Er det processen, fotografiet, videooptagelsen eller publikums oplevelse af værket? Kan værket bestå af summen af det hele?
Udstillingen på Driftskontoret giver et retrospektivt blik på kanonkongemaleriet fra 2021, ligesom den også præsenterer et nyt værk lavet på Bruunshåb Gl. Papfabrik. Værket er en skulptur, der parafraserer kanonen, som kanonkongen i sin tid blev skudt ud af. Kanonkongen var iført en dragt med maling på. Han fløj 25 meter gennem luften, før han landede i et udspændt lærred.