Stor Leonard Cohen udstilling deler vandene blandt anmeldere

Af
1. januar 2020

Turneudstillingen Leonard Cohen – A Crack in Everything er så omfattende, at to af byens kunsthaller, Nikolaj Kunsthal og GL STRAND, har måtte samarbejde om at vise de mange værker. Trods den store indsats er de danske anmeldere mildest talt ikke enige om, hvordan resultatet skal bedømmes. Mens en mener at udstillingen er så fantastisk, […]

Leonard Cohen. Courtesy of Old Ideas, LLC

Turneudstillingen Leonard Cohen – A Crack in Everything er så omfattende, at to af byens kunsthaller, Nikolaj Kunsthal og GL STRAND, har måtte samarbejde om at vise de mange værker. Trods den store indsats er de danske anmeldere mildest talt ikke enige om, hvordan resultatet skal bedømmes. Mens en mener at udstillingen er så fantastisk, […]

Af
1. januar 2020

Turneudstillingen Leonard Cohen – A Crack in Everything er så omfattende, at to af byens kunsthaller, Nikolaj Kunsthal og GL STRAND, har måtte samarbejde om at vise de mange værker. Trods den store indsats er de danske anmeldere mildest talt ikke enige om, hvordan resultatet skal bedømmes. Mens en mener at udstillingen er så fantastisk, at man kan bruge flere dage på at opleve den, sammenligner en anden sin oplevelse på Leonard Cohen udstilling med at blive forsøgt omvendt af Jehovas Vidner.

Mere sødsuppe end kunst

Vores egen Ole Bak Jakobsen, der ellers er begejstret for Leonard Cohen, blev ikke overbevist om grobunden for en kunstudstilling om den canadiske sanger og poet. Han kalder blandt andet udstillingen for en ”tam hyldest” og mener ikke, at kuratorerne er kommet i mål – hverken med en overbevisende kunstudstilling eller blot en tilfredsstillende fandyrkelse. Bortset fra enkelte undtagelser føjes der ikke nye sprækker til Cohen-universet, der tværtimod indhylles i en endimensionel sødsuppe.

Læs Ole Bak Jakobsens anmeldelse “Hallelujah Leonard Cohen!” her.

Zach Richter, Halleluja. Leonard Cohen, A Crack in Everything, GL STRAND, Nikolaj Kunsthal, København
Zach Richter: Halleluja, 2017. Courtesy of the Artist.

Ralf Christensen fra Information skriver, i lighed med Bak Jakobsen, at beundringen overfor emnet er for nænsom og næsegrus. Udstillingens coverversioner af Cohen-sange spænder ifølge Christensens anmeldelse fra ”nuttet” til ”mord”.

Politikens kunstanmelder Mathias Kryger er endnu mere kritisk i sin anmeldelse og mener, at udstillingen er decideret umorsom, og at det udstillede er på kanten af, hvad han overhovedet vil betegne som kunstværker. Kryger beskriver sin oplevelse som en art pariagørelse. Helgendyrkelsen af Cohen var for ham så massiv, at han under besøget følte sig indskrevet som både blind og spedalsk og gik derfra som en vantro, der var forsøgt omvendt af Jehovas Vidner.

Udstilling gør klogere på Leonard Cohen

Helt modsat mener Berlingskes Holger Dahl ikke, at udstillingen er en ”sentimental helgenkåring”, men beskriver derimod værkerne som meget poetiske og tankevækkende – og kvitterer med en fem-stjernet anmeldelse. Også Bo Green Jensen fra Weekendavisen føler sig klogere på Leonard Cohen, og slutter sin lange og rosende anmeldelse med at skrive, at han kunne bruge flere dage på udstillingen.

Lisbeth Bonde skriver i Kristeligt Dagblad, at A Crack in Everything giver Leonard Cohens musik krop og vinger. Hun mener godt, at den turnerende udstilling kan åbne Cohens værk op for nytilkomne, men medgiver dog, at man skal holde sig langt væk, hvis man i forvejen har afsmag for sangeren og hans univers. Læs den ligeledes fem-stjernede anmeldelse her.

Janet Cardiff and George Bures Miller, The Poetry Machine, 2017. Courtesy of the artists; Luhring Augustine, New York; Fraenkel Gallery, San Francisco; and Gallery Koyanagi, Tokyo. Foto: Guy L’Heureux
Janet Cardiff and George Bures Miller: The Poetry Machine, 2017. Courtesy of the artists; Luhring Augustine, New York; Fraenkel Gallery, San Francisco; and Gallery Koyanagi, Tokyo. Foto: Guy L’Heureux

Mere Cohen-oplevelse end kunstoplevelse

Det er svært at konkludere noget, når anmeldelserne spænder så vidt. Hvis man alligevel skal prøve at lave en samlet bedømmelse, så må det være, at GL STRAND og Nikolaj Kunsthals Leonard Cohen udstilling giver dig mulighed for at opleve sangerens univers på godt og ondt, og du kan forvente en poetisk, men ikke nødvendigvis billedkunstnerisk oplevelse. Om poesien falder til den sødsuppede eller den bevingede side må ligge i øjet der ser.

Fakta

Udstillingen Leonard Cohen - A Crack in Everything er skabt af Musée d’art contemporain de Montréal og blev vist på Det Jødiske Museum i New York inden udstillingen åbnede i København. I forbindelse med udstillingen har Kunstforeningen GL STRAND og Nikolaj Kunsthal desuden sammensat et omfattende eventprogram.