Stumper af europæisk identitet

Overgadens aktuelle udstillinger sammenstykker på aktuel og gribende vis bruddene i den europæiske fortælling.

Søren Lose: Phantasmagorie, installationsview. Foto: Anders Sune Berg

Overgadens aktuelle udstillinger sammenstykker på aktuel og gribende vis bruddene i den europæiske fortælling.


info

Den 5. marts, 19. marts og 2. april er der omvisning og introduktion af Amel Ibrahimovic på dansk.

Overgaden har netop nu to udstillinger, der flot, vedkommende og gribende konfronterer arbejdet med at skrive og rekonstruere en europæisk identitet, der er fragmenteret af krig og voldsomme omvæltninger. De forekommer dybt aktuelle og lægger op til debat.

På nederste etage konfronterer Søren Lose Tysklands arbejde med at samle Berlin med sin opbygning af et lille fragment af den netop nedrevne DDR-bygning, Palast der Republik. På etagen ovenover udstilles et personligt identitetssøgende projekt med værker af den bosniskfødte dansker Amel Ibrahimovic og bidrag af den kroatiske kunstner Slaven Tolj.

Sekvenser af en personlig fortælling
Overetagens udstillende kunstner, den bosniskfødte dansker, 32-årige Amel Ibrahimovic, flygtede i 1993 som femtenårig til Danmark.
I ansøgningen, som i kopi ligger fremme til udstillingsgæsterne, motiverer han udstillingen som et personligt projekt. Han fortæller om sin baggrund som flygtning og skriver: "ting er sat på plads i forbindelse med min identitet. Udstillingen […] vil samle min nye identitet op".

Værkerne kredser om det svære forsøg på at skrive en identitet ovenpå de brud, som krig og voldsomme begivenheder forårsager.

Kunstnerisk slægtskab
Med sig har han bragt værker af sin kollega og tidligere underviser, den anerkendte kroatiske performancekunstner Slaven Tolj (født 1964).
De to mødtes, da Ibrahimovic i 2005-2007 studerede på Dubrovniks center for samtidskunst, Art Workshop Lazareti, ledet af Tolj. Han præsenteres nu for første gang i en dansk sammenhæng.

De to er på flere måder kunstnerisk beslægtet. De beskæftiger sig begge med betydningen af krig og voldsomme begivenheder for identiteten. De trækker på deres personlige historie, gør brug af fotografi, video og installation og af motiver, som på en enkel måde indrammer komplekse problemstillinger.

Slaven Tolj: Interrupted Game. Foto: Anders Sune Berg
Slaven Tolj: Interrupted Game. Foto: Anders Sune Berg

Sekvenser af en krig
Interrupted Game (afbrudt leg) er titlen på udstillingen. Den refererer blandt andet til en opbrudt personlig fortælling. Det er samtidig titlen på to fotografier af Slaven Tolj.

Krigen i Kroatien har form af en tennisbold. Falmet sidder den kilet ind i en krans på hans detaljebillede af Dubrovniks katedralmur. Katedralens plads lå tom under krigen. Legen blev afbrudt. På næste fotografi ses to børn på samme plads smække ketcherne mod en bold. Legen er genoptaget.

Flygtningens fortælling
Amel Ibrahimovic fortæller flygtningens historie. Den ligger som et dun på Overgadens håndflade.
I et hjørne har han efterladt jakke og sko fra sin flugt over grænsen mellem Bosnien og Kroatien i 1992. Som efter et hamskifte står teenagerens baseballjakke og et par påfaldende store, gammeldags, gribende udslidte lædersko.

Amel Ibrahimovic: My Refugee Shoes and My Refugee Clothes, 1999. Foto: Anders Sune Berg
Amel Ibrahimovic: My Refugee Shoes and My Refugee Clothes, 1999. Foto: Anders Sune Berg
Amel Ibrahimovic: Seest 03.11.2004. Foto: Anders Sune Berg.
Amel Ibrahimovic: Seest 03.11.2004. Foto: Anders Sune Berg.

Han trækker overraskende tråde mellem forskellige europæiske begivenheder og steder i sit identitetssøgende projekt.
I værket Seest 03.11.2004 aftegner han avisforsider efter fyrværkerieksplosionen i Seest nær Kolding og trækker en parallel mellem et krigsbombet Bosnien og ulykken i Seest nær Kolding, hans danske hjemby, som husede Danmarks første lejr for Balkan-flygtninge.

Amel Ibrahimovic: Seest 03.11.2004. Foto: Anders Sune Berg.
Amel Ibrahimovic: Seest 03.11.2004. Foto: Anders Sune Berg.

Under den kulturelle fernis
Hans dagbogsblade fra Kolding Bibliotek udstiller flygtningens møjsommelige arbejde med at forsøge at trænge under den kulturelle fernis fra en plads på et folkebibliotek.

Nedfældet med blæk er brudstykker af samtaler på biblioteket, skitser af de besøgende, noter om observationer af danskerne og overvejelser om den danske mentalitet og kultur og aftegnede bogforsider.
Fragmenter af nyheder afslører absurd dansk selvforståelse og en svært gennemtrængelig fernis. Danskerne er verdens lykkeligste folkefærd, gentager nyhederne. Dagbogens to simultane sprog understreger en sammensat kulturel identitet.

Amel Ibrahimovic. Installationsview. Foto: Anders Sune Berg.
Amel Ibrahimovic. Installationsview. Foto: Anders Sune Berg.

Både Ibrahimovic og Tolj arbejder med et forsøg på at skrive og sammenstykke en identitet og en historie, som bærer spor af krig og ødelæggelse og defineres af sådanne brud. Det bliver en alment vedkommende og gribende fortælling, som formidles klart, præcist og med en kunstnerisk enkelhed.

[Billede:8, right]Berlins historie skrives om
På etagen nedenunder har den Berlinboende Søren Lose genopbygget et fragment af DDR-regeringsbygningen, Palast der Republik.
Et stort udsnit af bygningen møder den besøgende, overrumplende i størrelse, skævt og påtrængende. Det gennemskærer rummet, og man må som besøgende gå rundt omkring det og fysisk forholde sig til det.

Regeringsbygningen i det tidligere ØstBerlin var vartegn for DDR-regimet, et konstant minde om den problematiske fortid og blev i 2008 revet ned. Samme sted planlægges i stedet at genopføre kongeslottet, som lå der før DDR-tiden.

Med udstillingen Phantasmagorie behandler Lose et aktuelt politisk dilemma. Han konfronterer Tysklands fortløbende arbejde med at skrive den nationale identitet og historie. Nationens arbejde med at komme overens med fortiden og opnå national forsoning indebærer også at fornægte eller i hvert fald sløre dele af fortiden.
Ved at nedrive Palast der Republik og i stedet genopføre kongeslottet genskrives historien på det konkrete sted uden spor efter DDR-tiden. Udstillingen er godt fyldt med energi.

Palast der Republik. Ukendt årstal og fotograf.
Palast der Republik. Ukendt årstal og fotograf.
Søren Lose: Monument, 2008. Foto: Anders Sune Berg.
Søren Lose: Monument, 2008. Foto: Anders Sune Berg.

Kulturel mangfoldighed
Begge udstillinger fremstår aktuelle og vedkommende, blandt andet fordi de bidrager til tidens debat om national og kulturel identitet.
De afspejler en moderne europæisk identitet, som er alt andet end statisk, homogen og fredelig, men som i stedet er sammensat, problematisk, præget af krig og konstant i færd med at blive skrevet.

Det nystartede Center for Kunst og Interkultur afholdt for nylig seminaret Next Practice, hvor kulturinstitutionerne blev opfordret til seriøse reformer for at styrke kulturel og etnisk mangfoldighed. Hvidt mandevælde hersker stadig på kunstinstitutionerne, der dermed ikke følger trit med forandringerne i det omgivende samfund.
Med Ibrahimovics udstilling får vi et sjældent bidrag fra en dansk kunstner med rødder i et andet land. Han tilbyder blandt meget andet en ny vinkel på dansk kultur og identitet.

Men vigtigere er både Ibrahimovics og Loses udstilling udtryk for en europæisk kultur, som rummer sammenstød og som er i omstilling og proces.
Afsted til Overgaden!


Fakta

Udstilling

Phantasmagorie, Interrupted Game

7 feb 2009 5 apr 2009

Søren Lose, Amel Ibrahimovic, Slaven Tolj

Overgaden - Institut for samtidskunst Se kort og tider