Ugens Kunstner – Andreas Schulenburg
I Andreas Schulenburgs værker møder man det politisk ukorrekte, det eftertænksomme og ikke mindst det humoristiske.
I Andreas Schulenburgs værker møder man det politisk ukorrekte, det eftertænksomme og ikke mindst det humoristiske.
Kunstneren kort
Andreas Schulenburg arbejder i flere materialer, heriblandt filt, keramik, maleri og tegning. Værkerne kredser om menneskets adfærd og de konsekvenser den har for vores omgivelser, det være sig i det nære såvel som i det større perspektiv.
Baggrund og praksis
Andreas Schulenburg arbejder i mange forskellige medier: filt, maleri, keramik, tegning og animation. Fælles for værkerne er, at de åbner sig i et umiddelbart og aflæseligt billedsprog.
Med en god portion sort humor og et legende og umiddelbart udtryk skaber Schulenburg sig albuerum til i en politisk ukorrekt tone at konfrontere os med vores adfærd og de konstruktioner, vi omhyggeligt bygger op; det være sig sociale strukturer, velfærd, forbrug, klicheer og hverdagen i det hele taget.
LÆS INTERVIEW MED ANDREAS SCHULENBURG OM UDSTILLINGEN SÅDAN ER DET BAR?
Modsætningen mellem det appellerende udtryk og den gennemgående samfundskritiske tråd er tydelig og netop kontrasterne er et væsentligt afsæt i værkerne. Det gør sig også gældende i materialevalget når for eksempel sværd fremstilles i blødt filt eller når keramiske overdimensionerede insekter søger blomster i form af nukleare symboler i glasmosaik.
Materialerne behandles legende og uhøjtideligt og alligevel med stor præcision. Hermed formår Andreas Schulenburg at holde beskueren i en tilstand af ubalance – modsætninger mødes hele tiden, betydninger opbygges for igen at blive nedbrudt, og bedst som man aner et svar, bringes man i tvivl igen.
Andreas Schulenburgs ærinde er ikke at moralisere eller løfte pegefingeren. Værkerne udspringer snarere af en vedvarende forundring over den adfærd og de sociale konstruktioner, som vi selv skaber og omgiver os med. Ved hjælp af små forskydninger markerer Schulenburg den hårfine balance, der er mellem konventionerne og det absolut absurde.
LÆS INTERVIEW MED ANDREAS SCHULENBURG OM UDSTILLINGEN OVERGREB
Beskrivelse/analyse af et karakteristisk værk
Nein (2012) af Andreas Schulenburg er en bombe lavet i filt. Bomben fremstår, som vi kender den fra tegneserier, let-aflæselig i både udformning og farveholdning. Men modsætningen mellem den bløde, hyggelige filt som materiale og bombens dødbringende funktion springer naturligvis i øjnene.
Funktionen er gravalvorlig, mens materialet afmonterer funktionen fuldstændigt. Den ligeledes filtede tekst NEIN fremstår som en kontrær modstand, men vender også problemstillingen på hovedet: her er det ikke mennesket, men våbnet der siger fra.
Som det er typisk for Andreas Schulenburgs værker udstilles menneskelig adfærd, og verden vendes på hovedet: her er det mennesket, ikke våbenet der er skyldigt.
Portfolio
Fakta
Udstilling
kom og leg!
21 feb 2012 10 jun 2012
Andreas Schulenburg, Camilla Berner, Anders Bonnesen, Vibe Bredahl, Anna Maria Helgadottir, Hannah Heilmann
KØS - Museum for kunst i det offentlige rum Se kort og tider
Fakta
Andreas Schulenburg (f. 1975 i Hamburg, Tyskland) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2005, og bor og arbejder i København.
Schulenburg har en lang række udstillinger i Danmark og udlandet bag sig, og han er repræsenteret i en række offentlige og private samlinger, heriblandt Statens Kunstfond, Aros, Ny Carlsberg Fondet og Nykredit.
Bibliografi
Alles ist Verkehrt – works by Andreas Schulenburg, bog med tekster af Sanne Kofod Olsen og Maibritt Løland. Borgens forlag, ISBN: 978-87-21-03160-2