Ugens kunstner: Andreas Schulenburg
Andreas Schulenburg har gennem sin karriere manifesteret sig som en alsidig kunstner, der arbejder med en bred vifte af forskellige medier, fra filtskulpturer, filtbilleder og akvareltegninger til keramik, animationsvideo og maleri. Hans værker er altid kendetegnet ved en tydelig visuel rød tråd, så man aldrig er i tvivl om, at han er kunstneren bag. Schulenburg er udstillingsaktuel og fremviser sit mangefacetterede værk på Viborg Kunsthal med udstillingen Together but still alone.
Andreas Schulenburg har gennem sin karriere manifesteret sig som en alsidig kunstner, der arbejder med en bred vifte af forskellige medier, fra filtskulpturer, filtbilleder og akvareltegninger til keramik, animationsvideo og maleri. Hans værker er altid kendetegnet ved en tydelig visuel rød tråd, så man aldrig er i tvivl om, at han er kunstneren bag. Schulenburg er udstillingsaktuel og fremviser sit mangefacetterede værk på Viborg Kunsthal med udstillingen Together but still alone.
Andreas Schulenburg har gennem sin karriere manifesteret sig som en alsidig kunstner, der arbejder med en bred vifte af forskellige medier, fra filtskulpturer, filtbilleder og akvareltegninger til keramik, animationsvideo og maleri. Hans værker er altid kendetegnet ved en tydelig visuel rød tråd, så man aldrig er i tvivl om, at han er kunstneren bag. Schulenburg er udstillingsaktuel og fremviser sit mangefacetterede værk på Viborg Kunsthal med udstillingen Together but still alone.
Schulenburgs mangfoldige værkproduktion demonstrerer de paradoksale sammenhænge, der ofte er indbygget i hans kunst. Der er tit modsætninger mellem materialernes appellerende udtryk og den gennemgående samfundskritik, som Schulenburgs værker indeholder. Og netop kontrasterne i materialer, såvel som i budskab, er væsentlige.
Schulenburg leger med komiske sammenhænge og påpeger det absurde og ulogiske. Det ses bl.a. i hans farvestrålende keramikskulpturer i enkle og humoristiske former. Værkerne præsenterer umulige og uhørte konstruktioner, som det kan ses i skulpturværket Pingviner på ferie der har lagt nogle for store æg (2018). Her er pingvinerne muligvis faret vild på kloden eller også er kloden faret vild hos pingvinerne, når de står blandt palmetræer med deres alt for store æg, som de næppe kommer til at udruge?
Kontrasterne mellem materiale og den samfundskritiske tone gør sig også gældende i Andreas Schulenburgs filtskulpturer. Et blødt, skrøbeligt materiale som filt, der normalt forbindes med husmodersysler giver på overfladen værkerne et uskyldigt udtryk, men man skal ikke lade sig narre: Fra værket Politisk Sovs (2012) flyder sovsen fra henholdsvis en blå og røde kande, men ender alligevel som en ensartet brun masse. De politisk ukorrekte neonskilte i installation Together but still alone (2019), provokerer med deres budskab om sex, fastfood og cigaretter, men afvæbnes i sidste ende af filtens blødhed. Det hele er skildret med en uhøjtidelighed, der ikke kun fører til latter, men også eftertanke.
I Andreas Schulenburgs seneste værkproduktion er han begyndt at udforske kalkmaleriet som medie. I værker, såsom Narkotika (2019) og Fake News (2019), er både teknikken og udtrykket hentet med inspiration fra de danske kirkers kalkmalerier, men tilføjet en nutidig ikonografi og temaer fra det 21. århundrede.
Her bliver logoer fra banker, nyhedsstationer eller narkotika brugt til at spidde det moderne menneskes tendens til at tildele disse en nærmest religiøs status.
Et altid genkendeligt kunstneriske aspekt hos Andreas Schulenburg er, at han anvender humor og et legende billedsprog. Dette bruger han til at videreformidle en samfundsmæssig og politisk ukorrekt tone, der konfronterer os med vores egen adfærd og vores nogle gange absurde handlemønstre – hans kunst føles dog aldrig fordømmende, men snarere evig undrende og nysgerrig.
Portfolio: