Ugens Kunstner – Cathrine Raben Davidsen
Cathrine Raben Davidsen spinder i sine værker tråd mellem mytologiske sagn og tidens nyeste modefænomener.
Cathrine Raben Davidsen spinder i sine værker tråd mellem mytologiske sagn og tidens nyeste modefænomener.
Kunstneren kort
Cathrine Raben Davidsen trækker på kunsthistoriske referencer kombineret med personlige erindringer og forhold samt samtidens kultur. Det kunstneriske sprog er gådefuldt og hermetisk og trækker beskueren ind i en klar dialog mellem fortid og samtid.
Raben Davidsens værker kredser om forandring og identitet. Værkerne balancerer mellem minutiøst udførte stregtegninger og udviskede konturer. Raben Davidsen arbejder bevidst med det ufærdige, så værkerne får en skrøbelig og drømmende karakter.
Praksis og baggrund
Cathrine Raben Davidsen er en af de mest centrale, yngre billedkunstnere på den danske samtidskunstscene. Formsproget er i høj grad kunstnerens eget og i konstant udvikling, men stadig med kunstnerens karakteristiske streg og genkendelighed. Gennemgående er mytologiske fortællinger, der har været inspiration for mange udstillinger.
Odysseus’ trofaste hustru Penelope i Homers Odysseen blev behandlet og fortolket i udstillingen Penelopes Web i Martin Asbæk Gallery i 2006. Udtrykket befandt sig mellem den italienske renæssancekunstner Botticelli og den internationale modescene. I 2008 åbnede Horsens Kunstmuseum solo udstillingen White Ink med udgangspunkt i Ovids Metamorfoser og historien om søstrene Philomelas og Proches skæbner.
LÆS REPORTAGE FRA UDSTILLINGEN WHITE INK
Raben Davidsen transformerede de følelser, tanker og indre dramaer, der knyttede sig til kvinderne i fortællingen. I et klassisk formsprog men igen ud fra et moderne kunstneriske sprog med kraftige farver, klare neon nuancer og et miks af medier på papir og lærred.
På udstillingen The Inkwell på Trapholt i 2010 blev universet mere mørkt og dystert med en række kul og blæktegninger i varieret format, med inspiration i indiske og japanske fabler. Dertil kom en række keramiske vaser med bemalinger i sort/hvid. Blæk har sin egen vilje og handler om noget ukontrollerbart, der ikke kan styres, hvilket gør det interessant for kunstneren at arbejde med.
LÆS INTERVIEW MED CATHRINE RABEN DAVIDSEN OM THE INKWELL
Men et endnu mere intenst og dramatisk udtryk kan nu opleves på GL STRAND. Udstillingen House of The Ax byder på en række nye værker, hvor farverne er mættede, penselstrøg mere markante og et endnu bredere materialeudvalg; kul og blæktegninger, olie på hørlærred, keramiske vaser, grafik, broderede masker i pels og et unikt lydunivers, der samler hele udstillingen. Udstillingen rummer kunsthistoriske referencer, mytologiske fortællinger og personlige erindringer. Titlen refererer til Kong Minos’ labyrint, som er skabt således, at når man først er kommet ind, er der ingen vej ud igen.
Portfolio
Fakta
Udstilling
4 feb 2012 15 apr 2012
Cathrine Raben Davidsen
Kunstforeningen GL STRAND Se kort og tider
Fakta
Cathrine Raben Davidsen (f. 1972 i København) bor og arbejder i København. Hun er uddannet i 1996–2003 fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, København. 1995-1996 fra De Vrije Academie voor Beeldende Kunst, Den Haag, Holland. 1991-1992 fra Instituto d’Arte, Lorenzo de Medici, Frienze, Italien. Læs CV her