Ugens Kunstner – Christian Vind
Christian Vinds arbejde udfolder sig som en fortløbende collage af billeder og genstande fra hverdagen såvel som tusinder af års kunst- og kulturhistorie.
Christian Vinds arbejde udfolder sig som en fortløbende collage af billeder og genstande fra hverdagen såvel som tusinder af års kunst- og kulturhistorie.
Med en samlers grundighed og trænede blik har Christian Vind gennem årene opbygget et stadig voksende arkiv af fundet materiale, som indbefatter alt fra avisudklip, reklamer og videnskabelige illustrationer til etnografika, geologiske fund samt reproduktioner af kunsthistoriske mesterværker. Dette omfattende materiale udgør omdrejningspunktet for hans værker, der – som han selv formulerer det – er en undersøgelse af, hvor langt det er muligt at rejse i stoffet og at tilskrive det eksisterende ny betydning.
Forskydninger og sammenfoldninger
Christian Vinds arbejde spænder bredt over tekst, collage, maleri, tegning, grafik, bøger og video, hvor hans arkiv i forskellige grader af destillering samples og re-samples i et intertekstuelt kredsløb af forskydninger og sammenfoldninger i tid og rum. Dette er særligt udtalt i collageværkerne Enter (2011) og Arbejdsmark (2014), der byder på en svimlende tidsrejse i vores kulturhistorie.
Her er enorme mængder af billeder nøje udvalgt og organiseret ud fra fx formelle lighedsparametre, der skaber koblinger mellem umiddelbart arbitrære motiver som loftet i et kirkerum, mundingen af en grotte, en fjern galakse, en forhistorisk maske og en hjernescanning. Collagerne er fulde af sådanne glimtvise associationskæder, som kommer til syne og opløses i stadigt nye forgreninger og læseretninger. Med sin brudte syntaks lægger værkerne op til en poetisk, allegorisk forståelsesrytme, der er mere åben end hel.
Dr. Topics kabinet
Gennem værkernes opstillinger af alternativer taksonomier stiller Christian Vind mere overordnet spørgsmål til måden, som vi vanemæssigt katalogiserer verden på. Dette forhold er skudt helt i forgrunden på hans aktuelle udstilling på Overgaden, der kritisk reflekterer over den moderne videnskabs rationelle klassifikationer og historieskrivning, som den kommer til udtryk i museale sammenhænge. Med inspiration fra Wunderkammerets fragmenterede kosmologi består det centrale værk Dr. Topics kabinet (2014) eksempelvis af en broget samling af naturlige og artificielle genstande fra forskellige kulturer og tidsaldre. De er præsenteret i et medicinskab, hvor hver hylde udgør sin egen typologiske sektion af mere eller mindre kuriøst tilsnit. En er fx dedikeret til dissektionsinstrumenter, en anden til ildtøj, en tredje til Freud og det ubevidste, en fjerde til hvide ting etc. Den typologiske inddeling er dog konstant i fare for at bryde sammen. Med hyldernes transparente glas opstår der ikke bare nærhedsrelationer mellem objekterne i den enkelte sektion, men også sektionerne imellem, hvorved det antydes, at den etablerede orden kun er én ud af flere mulige.
Et mulighedsrum for bevidstheden
Christian Vinds arbejde kan med andre ord beskrives som en dynamisk proces af betydningsdannelse, der ikke bare udspiller sig inden for, men også overskrider det enkelte værks grænser. Ofte hældes samme udtræk af materiale med små indholdsmæssige forskydninger fra et medie over i et andet, så eksempelvis bøger bliver til collager, collager til video og collager til bøger.
Som et vildvoksende ornament af kontinuerlige værdiomskrivninger anviser hans værker derfor ikke så meget en specifik erfaring eller forklaring, men snarere en måde at opleve på, hvor verden og alle dens billeder og genstande udgør et uudtømmeligt mulighedsrum for bevidstheden.
Portfolio
Fakta
Udstilling
Dr. Topic
23 aug 2014 26 okt 2014
Christian Vind
Overgaden - Institut for samtidskunst Se kort og tider
Fakta
Christian Vind (f. 1969 i Køge) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2003. Han har siden da bl.a. udstillet på Silkeborg Kunstmuseum, Gl. Holtegaard og Kunsthallen Brandts. Han har flere kuratoriske projekter bag sig, heriblandt udstillingen Café Dolly på J.F. Willumsens Museum i 2013, lavet i samarbejde med Claus Carstensen og Anne Gregersen og tildelt Kunstkritikerprisen 2014. På sit forlag HVIDPAPIRFEBER har han udgivet kunstnerbøgerne Hvidpapirfeber (2004), Bøf er stegt (2005), Arbejdsmark (2013) samt Ekstrakt (2014). Han er repræsenteret i samlingerne på Museum Jorn, Statens Museum for Kunst samt ARoS og modtog i 2010 Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.