Ugens Kunstner – Claus Carstensen
Claus Carstensen har siden begyndelsen af 1980’erne markeret sig som en betydningsfuld og indflydelsesrig skikkelse på den danske kunstscene. Netop nu er han udstillingsaktuel på Øregaard.

Claus Carstensen har siden begyndelsen af 1980’erne markeret sig som en betydningsfuld og indflydelsesrig skikkelse på den danske kunstscene. Netop nu er han udstillingsaktuel på Øregaard.
info
- 8/5 2013 Pavilion of the Naked, Himmerlands Kunstmuseum
- 8/5 2013 Pavilion of the Naked, Morsø Kunstforening, Nykøbing Mors
- 5/5 2013 Claus Carstensen – På papiret, Øregaard Museum, Hellerup
3/5 - 1/6 Defaced Lore, Galleri Tom Christoffersen, København
3/5 - 11/8 Klaksvikaffærer, Nordatlantens Brygge, København
Claus Carstensens praksis har fra starten udspillet sig inden for mange forskellige medier – maleri, skulptur, tegning, performance, video, musik, fotografi og installation. Herudover har han udgivet digt- og essaysamlinger samt samt kurateret en lang række af udstillinger med andre kunstneres arbejder.
Han arbejder projektorienteret og fremstiller ofte serier af værker, der undersøger et eller flere beslægtede emner. Produktionen er kompleks al den stund, at der konstant løber et væld af (selv)refererende tråde på kryds og tværs. Ikke nødvendigvis som konstanter, men som noget, der nedtones eller forsvinder helt ud af nogle værker for så igen at at blive aktiveret i nye sammenhænge. Selv har han kaldt metoden for en form for drøvtyggeri.
Skamferede værker
Et nøglebegreb i Claus Carstensens arbejde er defacing – en på samme tid destruktiv og kontruktiv handling, hvor et eksisterende billede overmales og modificeres – eller som i Claus Carstensens tilfælde skamferes.
I kunsthistorien støder man første gang på begrebet hos de kristne billedstormere, de såkaldte ikonoklaster. Siden har strategien været anvendt af en lang række kunstnere, bl.a. Robert Rauschenberg, der med værket Erased de Kooning (1953) skabte et værk alene ved at udviske en tegning af kunstnerkollegaen Willem de Kooning.


Claus Carstensen anvender dog ofte metoden i en langt mere samfundsmæssig kontekst, der er præget af en hårfin balance mellem politisk udsyn og biografisk krop – mellem historicitet og subjektivitet. I de to værker Colony of the Psychotic (2007) og Pavilion of the Naked (1) (2007) kredses der eksempelvis om billedstormen set fra to forskellige synsvinkler:
Dels som en individuel, psykotisk form for billedstorm og dels som en politisk revolutionær massepsykotisk form. Forskellen mellem disse to former for billedstorm er, at den individuelle psykose opererer med et mylder af billeder, mens massepsykosen forsøger at afskaffe dem. På Claus Carstensens separatudstilling Defaced Lore hos Galleri Tom Christoffersen (3/5 – 1/6 2013) præsenteres denne teknik i sin mest rendyrkede form.
Portfolio:













Fakta
Udstilling
Claus Carstensen - på papiret
28 feb 2013 5 maj 2013
Claus Carstensen
Øregaard Museum Se kort og tider
Fakta
Claus Carstensen er født i 1957 i Sønderborg og bor og arbejder nu i København. Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1977-1983, ved Institut for Litteraturvidenskab, Københavns Universitet
1979-1983 og fra Psyko-semiotikkredsen i København 1981-1983.
Carstensen har fungeret som professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi, København 1993-2002, og som gæstelærer og artist in residence ved Otis College of Art and Design, Los Angeles i 2004.
Fik i 2004 Eckersberg Medaillen.
Separatudstillinger bl.a.:
Vestsjællands Kunstmuseum, Sorø 1987, Neuer Aachener Kunstverein, Aachen 1991, Aarhus Kunstmuseum, Aarhus 1995, Arken – Museum for Moderne Kunst, Ishøj 1997, Aarhus Kunstmuseum, Aarhus 2000, Fotografisk Center, København 2004, Randers Kunstmuseum, 2005, Himmerlands Kunstmuseum, Aars 2006, Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2007, Kunstmuseet i Tønder, 2008, Nordens Hus, Tórshavn 2011, Himmerlands Kunstmuseum, Aars 2013.
Gruppeudstillinger bl.a.:
9th Biennale of Sydney, Sydney 1992, 22. Bienal Internacional Sao Paulo, Sao Paulo 1995 og XLVII La Biennale di Venezia, Venedig 1997.