Ugens Kunstner: Ditte Lyngkær
Ditte Lyngkær (1977) arbejder ofte med andres fortællinger, når hun skaber sine værker. Hun kalder sin arbejdsmetode research- og dialogbaseret, fordi hun ofte gør brug af samtaler og interviews, som hun lader sig inspirere af.
Ditte Lyngkær (1977) arbejder ofte med andres fortællinger, når hun skaber sine værker. Hun kalder sin arbejdsmetode research- og dialogbaseret, fordi hun ofte gør brug af samtaler og interviews, som hun lader sig inspirere af.
Ditte Lyngkær arbejder ofte med andres fortællinger, når hun skaber sine værker. Hun kalder sin arbejdsmetode seriel og research- og dialogbaseret, fordi hun ofte gør brug af samtaler og interviews, som hun lader sig inspirere af.
Ditte Lyngkærs (f. 1977) kunstneriske praksis er alsidig og hun arbejder både på papir, med video, tekst, skulptur og tegning. Derudover laver hun podcasts om kunst og antropologi og har tidligere arbejdet med forskningsprojekter, som fx Why is Green a Red Word om forholdet mellem hjerne og sansning.
De senere år har Ditte Lyngkær især arbejdet med cyanotopien. Cyanotopi er en gammel fototeknik, hvor man placerer sit motiv på lysfølsomt papir og lader det belyse i sollys. Når papiret herefter skylles i vand, kommer den blå farve frem der, hvor genstanden ikke har skygget.
Effekten minder om et røntgenbillede eller et negativ. Vi ser genstandens form og omrids og ikke dens farver og mønstre. Metoden bruger Ditte Lyngkær ikke bare på papir men også på glas, ligesom hun er i gang med at udforske metoden på tekstil.
Inspiration i de andres fortællinger
Ditte Lyngkærs nysgerrighed på andres fortællinger var udgangspunktet for værket Laughter, som blev til i årene 2007 – 2014. Værket består af lyd og en serie af fotos af mennesker, der griner.
Udgangspunktet var et foto, som Ditte Lyngkær havde set hos en japansk bekendt. Fotoet viser fem glade, unge japanere. Hun blev nysgerrig på historien bag, og ville vide, om fotoet var iscenesat eller ej.
I Ditte Lyngkærs eget værk Laughter arbejdede hun netop med iscenesættelsen og genskabte scenen fra det japanske foto i forskellige sammenhænge og sammen med forskellige mennesker. Værket var en undersøgelse af, om den iscenesatte latter kunne frembringe en ægte latter. Værket var blandt Ditte Lyngkærs bidrag til udstillingen Trauma and Therapy på Cypern i 2014.
Phantom of the Missing
Erindringer og relationer er udgangspunktet for værket Phantom of the Missing, som Ditte Lyngkær viste på Moesgaard Museum i 2017. Værket består af 40 cyanotopier i varierende størrelser, som viser aftryk af forskellige genstande, som for eksempel stole, en lampe, tøj, sølvbestik og meget andet.
Alle de afbildede effekter i Phantom of the Missing er arvede genstande, hvortil der knytter sig historier og følelser. Det er netop den stemning, der kan være knyttet til ting med affektionsværdi, som Ditte Lyngkær gerne vil udforske og fremmane med værket. Cyanotopiernes blå og hvide farver skaber en enhed og sammenhæng mellem de forskellige objekter.
Samtidig ser vi kun omridset af genstanden, og vi kan derfor ikke fortabe os i detaljer som mønstre og farver. På den måde åbnes der op for de fortællinger og følelser, som vi ved, knytter sig til tingene, men som vi ikke nødvendigvis kender.
Peaceful Moments og Altid med Vilje
Ditte Lyngkær arbejder videre med historier og minder i en udsmykning til Forsvaret i Ålborg, som hun færdiggjorde i 2021. Ved Specialoperationskommandoen i Ålborg uddanner de blandt andet jægersoldater, frømandskorpset og Sirius-patruljens folk. Fortællinger fra disse soldaters hverdag blev udgangspunkt for udsmykningen.
Igen spiller cyanotopien en hovedrolle, men denne gang er det cyanotopi på glas, som er en anderledes og vanskelig proces. Til cyanotopierne på glas har Ditte Lyngkær udvalgt fotos, der viser soldater fanget i forskellige, rolige øjeblikke. Disse fungerer som en modpol til de fotos af soldater i kamp, som kasernen ellers pryder sine vægge med.
På glasværkerne er der også aftryk af effekter, som nogle af de interviewede soldaterne har knyttet særlige minder til. Glasværkerne er sat i en stålramme, som er inspireret af modelbyggesæt.
Inspirationen til dette kom, fordi man på kasernen brugte begrebet ”at bygge” soldater. Til udsmykningen hører også et gavlmaleri, der viser en lang række af tegn og symboler hentet fra militærets omfattende koderegister. Løsrevet fra deres egentlige funktion og taget ud af deres kontekst – ligesom billederne af soldaternes pauser og effekter – åbnes der igen op for fortolkning og samtaler om livet som soldat.
Inspiration fra modelbyggesæt
I januar og februar 2022 er Ditte Lyngkær udstillingsaktuel på Galleri Lene Bilgrav i Århus. På udstillingen viser hun cyanotopier på papir og på glas, samt keramik og metalobjekter. Flere af værkerne på udstillingen er sammensatte værker. Det kan enten være som collager af cyanotopier på papir, eller det er cyanotopier på glas samlet i rammer af metal.
Ditte Lyngkær viser blandt andet en række af metal- og glasskulpturer, hvor hun arbejder videre med metalkonstruktioner inspireret af modelbyggesæt. Det er værker, der både rummer det skrøbelige og det robuste, samt det fragmenterede og helheder.
I de store collager af cyanotopier på papir har Ditte Lyngkær arbejdet malerisk med de forskellige papirers farveintensitet og motiver, og hun skaber derved store helheder. Nogle motiver er tydelige, mens andre er udviskede og diffuse og fremstår med en næsten abstrakt karakter.
Udstillingen er en undersøgelse af strukturer, sammenhold og orden, samt af fastholdelse og ubevægelighed. Samtidig udfordrer Lyngkær vores fundamentale behov for at skabe sammenhænge og struktur i det abstrakte og fragmenterede.
Se portfolio nedenfor: