Ugens kunstner – Evren Tekinoktay

Af
24. august 2016

Evren Tekinoktay trækker det stærke frem i sit køn, når hun transformerer sine collage-skitser til mekaniske motorer, bemalede plexiglasflader, neonrør, quilt og collagemaleri. Under Cph Art Week er Tekinoktay aktuel med udstillingen BERMUDA på David Risley Gallery.

Installationsview fra udstillingen BERMUDA, David Risley Gallery, København. Foto: Emil Monty Freddie

Evren Tekinoktay trækker det stærke frem i sit køn, når hun transformerer sine collage-skitser til mekaniske motorer, bemalede plexiglasflader, neonrør, quilt og collagemaleri. Under Cph Art Week er Tekinoktay aktuel med udstillingen BERMUDA på David Risley Gallery.

Af
24. august 2016


info


Evren Tekinoktay trækker det stærke frem i sit køn, når hun transformerer sine collage-skitser til mekaniske motorer, bemalede plexiglasflader, neonrør, quilt og collagemaleri. Pastelfarver blandet med en stærk lilla, pink eller gul, geometriske former og kvindelige skikkelser toner frem i værkerne, der på én gang er både ekspressive, sanselige og skrøbelige i udtrykket. Under Cph Art Week er Tekinoktay aktuel med udstillingen BERMUDA på David Risley Gallery.

Evren Tekinoktay er født og opvokset på Østerbro i København. Trods tyrkiske rødder og flere år tilbragt i udlandet er det Danmark, der er hjem for kunstneren. Som 19-årig rejste hun til Holland, for at studere på Gerrit Rietveld Academie og siden kunstakademiet Jan van Eyck Academie.

Portræt af Evren Tekinoktay. Foto: Noam Griegst
Portræt af Evren Tekinoktay. Foto: Noam Griegst

Det er i arbejdet med collagen, at Evrens eget sprog opstår. Hun frigør eksisterende billeder fra deres oprindelige kontekst, klipper dem itu, for at sætte dem sammen på ny og lade dem indgå i nye konstellationer. Værkerne modelleres langsomt op, lag for lag. Geometriske bemalede former klippes ud og indgår i værkerne enten som et punktum i det pulserende virvar, eller som en bjælke, der lægger sig henover det underlagte fotografi. Den vækker en dragende og pirrende nysgerrighed for at opdage, hvad der skjules.

I 2011 præsenterede Evren soloudstillingen U hos IMO Projects på Vesterbro i København. På nær en film skabt af kunstneren Sheila E – viderebehandlet af Evren selv – var det collagemalerier, der dominerede udstillingen. I et af collagemalerierne gemte sig et portræt af musikeren Prince, hvis musik, fremtoning og autenticitet har inspireret hende.

Fanny, collage, 2014. Foto: Anders Sune Berg
Fanny, collage, 2014. Foto: Anders Sune Berg

Overgangen mellem det mandlige og kvindelige køn, hvor køn kan smelte sammen og den ydre sammensmeltning har stor dominans, var at spore i flere af de figurer, Evren benyttede i værkerne på udstillingen Moon Skin Lucid Walk på Den Frie i København i foråret 2015 – en udstilling, der sidestillede de tre kvindelige kunstnere Evren Tekinoktay, Kirstine Roepstorff og italienske Carol Rama. Her viste Evren seks mekaniske neonrelieffer med roterende geometriske elementer og monokrome, bemalede plexiglasflade, der lagde udstillingsrummet hen i et farvespil af blå, lilla, pink og gul og blev en levende visualisering af hendes collager.

Evren Tekinoktay: TWIZ, 2014, neon relief. Foto: Anders Sune Berg
Evren Tekinoktay: TWIZ, 2014, neon relief. Foto: Anders Sune Berg

Neonreliefferne var ligeledes det dominerende element på soloudstillingen Ulalume på det anerkendte britiske galleri The Approach i London i efteråret 2015, der repræsenterer Evren. I forbindelse med udstillingen blev bogen Fanny udgivet – en visuel rejse igennem hendes collager og en fremstilling af poserende kvinder og mænd, fundet i magasiner fra 60’erne frem til 80’erne. Det blev til en skildring af det ekstremt feminine og en yderliggående karikeret fremstilling af kvinden.

Frem til den 1. oktober indtager Evren David Risley Gallery’s rå industrielle lokaler med en omfattende solopræsentation med titlen Bermuda. Bermuda kan opfattes som et sted, hvor alt og alle elementer forsvinder, men også som en grafisk form, der både refererer til det kønslige og sanselige. Gennemgående for Evrens arbejde er et universelt formsprog med collageteknikken som base. På udstillingen viser hun fem mandshøje neonlamper, der hver portrætterer en graciøs skikkelse med karikeret kindben, stærk makeup, ingen hår og lukkede øjne. Det andet udstillingsrum er en totalinstallation af spejlværker, spejl-quilte og neonlamper. Spejlet er et nyt element i Evrens arbejde; et materiale, hvis symbolske betydning og fysiske fremtoning reflekterer og afslører det omkringværende.

Portfolio (se flere billeder ved at trykke)

Installationsview fra udstillingen BERMUDA, David Risley Gallery, København. Foto: Emil Monty Freddie
Installationsview fra udstillingen BERMUDA, David Risley Gallery, København. Foto: Emil Monty Freddie
The Boot, 2016, træ, spejl, jer, akryl. Foto: Emil Monty Freddie
The Boot, 2016, træ, spejl, jer, akryl. Foto: Emil Monty Freddie
BERMUDA, 2016, spejl, træ, akryl. Foto: Emil Monty Freddie
BERMUDA, 2016, spejl, træ, akryl. Foto: Emil Monty Freddie
HEAD, 2016, glas på træpodie. Foto: Emil Monty Freddie
HEAD, 2016, glas på træpodie. Foto: Emil Monty Freddie
The JINX, 2016, quilt på spejl. Foto: Emil Monty Freddie
The JINX, 2016, quilt på spejl. Foto: Emil Monty Freddie
Evren Tekinoktay: CRYSTAL, 2015, neon relief. Foto: Anders Sune Berg
Evren Tekinoktay: CRYSTAL, 2015, neon relief. Foto: Anders Sune Berg
Museum, collage, 2014. Foto: Anders Sune Berg
Museum, collage, 2014. Foto: Anders Sune Berg
Cotillion, collage, 2014. Foto: Anders Sune Berg
Cotillion, collage, 2014. Foto: Anders Sune Berg

Fakta

Evren Tekinoktay er født i 1972 i København, hvor hun i dag også bor og arbejder. Hun er uddannet fra Gerrit Rietveld Academie i Holland i 1993-97, Jan van Eyck Akademie i Holland i 1997-99 og Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler i 1998-99. Udvalgte udstillinger: 2016  Background / Foreground, galerie Nordenhake, Stockholm (group) 2015  Ulalume, The Approach, London (solo) 2015  MOON SILK LUCID WALK, Den Frie, København (group) 2011  Purple Head, Galerist, Istanbul, Tyrkiet (solo) 2011  U, Imo projects, København (solo) 2009  Til Vægs, Kunsthal Charlottenborg, København. Se flere billeder af Tekinoktays værker her