Ugens kunstner – Jeannette Ehlers

Af
9. april 2014

Jeannette Ehlers sætter med manipulerede foto- og videoværker fokus på identitet, racemæssige problemstillinger og Danmarks fortid som kolonimagt.

Jeannette Ehlers: Videostill fra Black Bullets (udsnit), 2012

Jeannette Ehlers sætter med manipulerede foto- og videoværker fokus på identitet, racemæssige problemstillinger og Danmarks fortid som kolonimagt.

Af
9. april 2014


info

Jeannette Ehlers kan i 2014 desuden opleves i forbindelse med Black Radical Imagination på Cooper Union i New York, med sin performance Whip it good på Art Center South Florida og med video i gruppeudstilling på Pérez Art Museum Miami, samt på Biennalen DAK’ART 2014, musée Théodore Monod de l'IFAN i Dakar, Senegal.

Jeannette Ehlers er blandt de danske videokunstnere, der over de seneste år har markeret sig både i Danmark og internationalt.

Jeannette Ehlers. Foto: Carsten Bundgaard.
Jeannette Ehlers. Foto: Carsten Bundgaard.

Hendes visuelt fascinerende og vedkommende foto- og videoværker behandler på inddragende vis globaliseringens historiske og aktuelle konsekvenser – ikke mindst i forhold til identitet og racemæssige problemstillinger.

Ved hjælp af realoptagelser, digital videobehandling, animation, performance og lydmontager skaber hun på én gang suggestive og tankevækkende værker.

Personlig baggrund flettes sammen med verdenshistorien
Ehlers’ far er fra Vestindien, hendes mor fra Vestjylland, og hendes nyere videoværker kredser om netop dette forhold, og stiller spørgsmålene:

Installationsview fra Say it loud!, Nikolaj Kunsthal, 2014 med værket The Invisible Empire, 2010. Foto: Léa Nielsen
Installationsview fra Say it loud!, Nikolaj Kunsthal, 2014 med værket The Invisible Empire, 2010. Foto: Léa Nielsen

Hvad afslører kroppen om identitet og tilhørsforhold? Og hvordan forholder man sig til sin forhistorie?

I videoværket The Invisible Empire (2010) knytter Jeannette Ehlers sin fars historie, hvis forfædre for århundreder siden blev tvunget fra det afrikanske kontinent til de europæiske kolonier i Caribien som led i slavehandlen, sammen med den moderne tids mindre synlige slavehandel.

Denne handel er også kendt som human trafficking og indebærer endnu i dag frihedsberøvelse og tvangsforflyttelse for millioner af mennesker.

Ehlers har arbejdet tæt sammen med sin far, Roy Clement Pollard, der er brugt som fortæller og performer i værket.

På denne måde væves hendes personlige historie og betydningsfulde momenter i den vestlige verdens historie, endnu en gang sammen i en fortælling om vores samtid. Værkets udsagn bliver tvetydige, og vi konfronteres med vores egne fordomme.

Digital videobearbejdning
Ehlers anvender foto- og videomediets både dokumentariske og manipulerende muligheder for at skabe refleksion.

Hun arbejder med digitale billeder og videooptagelser, som hun møjsommeligt bearbejder og omdanner i sit digitale laboratorium. Som en kirurg foretager hun enkle, men betydningsfulde indgreb, idet hun eksempelvis bortretoucherer enkelte figurer eller dele af billederne.

Jeannette Ehlers: Atlantic (endless row), c-print, 2009
Jeannette Ehlers: Atlantic (endless row), c-print, 2009

Ehlers benytter alle videomediets registre: Fra egne nutidige optagelser i Afrika og på de Dansk Vestindiske Øer til historiske kilder og selvbiografisk materiale, digitale effekter, animation og ikke mindst en meget markant og effektfuld lydside.

Med et karakteristisk greb, som også ses i flere af Ehlers’ videoværker, har hun i fotoserien Atlantic (Endless Row) fra 2009 omhyggeligt bortretoucheret en række personer i fotografierne, så kun deres spejlbillede står tilbage på kystlinjen. Som spøgelser minder de os om en tid, hvor slaver blev udskibet fra Guldkysten.

Andre gange lader Ehlers personernes skygge stå alene tilbage, som det eksempelvis ses i videoværket Black Magic at the White House fra 2009.

Ved at gå ind i billedernes overflade og fjerne elementer herfra opnår Ehlers ikke kun en umiddelbar visuel forandring, men også en forandring i betydningens rum, som giver mulighed for at aflæse billederne på en ny måde.

Hendes effektfulde metoder griber ind i verden, for derved at være årsag til forskydninger, der får den til at fremstå på en ny måde.

Med præcision, enkelthed og autenticitet udtrykker hendes æstetik historiens alvor og dens betydning for forståelsen af, hvor og hvad vi kommer fra.

Portfolio

Installationsview fra Say it loud!, Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Léa Nielsen
Installationsview fra Say it loud!, Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Léa Nielsen
Installationsview fra Say it loud!, Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Léa Nielsen
Installationsview fra Say it loud!, Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Léa Nielsen
Fra performancen Whip it good på Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Anne Riber
Fra performancen Whip it good på Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Anne Riber
Jeannette Ehlers: Videostill The image of me, projekt i samarbejde med Patricia Kaersenhout, 2012
Jeannette Ehlers: Videostill The image of me, projekt i samarbejde med Patricia Kaersenhout, 2012
Jeannette Ehlers: Videostill fra OFF THE PIG, 2012
Jeannette Ehlers: Videostill fra OFF THE PIG, 2012
Jeannette Ehlers: Videostill fra Black bullets, 2012
Jeannette Ehlers: Videostill fra Black bullets, 2012
Jeannette Ehlers: Videostill fra The march, 2012
Jeannette Ehlers: Videostill fra The march, 2012
Jeannette Ehlers: Videostill fra BUSTIN' MY KNOTS, 2011
Jeannette Ehlers: Videostill fra BUSTIN’ MY KNOTS, 2011
Jeannette Ehlers: Videostill fra The Invisible Empire, 2010
Jeannette Ehlers: Videostill fra The Invisible Empire, 2010
Jeannette Ehlers: Videostill fra Waves, 2009
Jeannette Ehlers: Videostill fra Waves, 2009
Jeannette Ehlers: Videostill fra Black magic at the white house, 2009
Jeannette Ehlers: Videostill fra Black magic at the white house, 2009
Jeannette Ehlers: Videostill fra Three Steps of Story, 2009
Jeannette Ehlers: Videostill fra Three Steps of Story, 2009
Jeannette Ehlers: Atlantic (gate of no return) #3, foto, 2009
Jeannette Ehlers: Atlantic (gate of no return) #3, foto, 2009
Jeannette Ehlers: Atlantic (gate of no return) #4 , foto, 2009
Jeannette Ehlers: Atlantic (gate of no return) #4 , foto, 2009
Installationsview fra Fuzzy logic (titles.after kuball), 2007
Installationsview fra Fuzzy logic (titles.after kuball), 2007
Jeannette Ehlers: Videostill fra Ventilate part two,2007
Jeannette Ehlers: Videostill fra Ventilate part two,2007
Jeannette Ehlers: Dannebroget, 2006
Jeannette Ehlers: Dannebroget, 2006
Jeannette Ehlers: Videostill fra Ghost Rider 6,2003
Jeannette Ehlers: Videostill fra Ghost Rider 6,2003
Jeannette Ehlers: Videostill fra Ghost Rider 1, 2000
Jeannette Ehlers: Videostill fra Ghost Rider 1, 2000

 


Fakta

Udstilling

Say it loud!

15 mar 2014 31 jul 2014

Jeannette Ehlers

Nikolaj Kunsthal Se kort og tider

Fakta

Jeannette Ehlers (1973) er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og Det Kongelige Danske Kunstakademi 1999-2006. Udvalgte soloudstillinger Parisian Laundry, Montreal, Canada, 2013 LOOP, Art Faor, Barcelona, 2010 Rohde Contemporary, 2010 Århus Kunstbygning, 2009 Møstings Hus, 2009 Tom Christoffersen, 2007 Udvalgte guppeudstillinger Nikolaj Kunsthal, 2013 El Museo del Barrio, New York, 2012 ISCP, New York, 2011 Kunsthallen Brandts, 2011 Kianga Ellis Projects, Santa Fe, USA, 2011 Overgaden, 2008 Dar Es Salaam, Tanzania, 2008 Statens Museum for Kunst, 2008 Total Museum of Contemporary Art, Korea, 2007 Vestsjællands kunstmuseum, 2006 Berlin international Filmfestival, 2005 Malmö Konsthall, 2004 Repræsenteret Den sorte diamant Statens Kunstfonds samling Nordea Priser og legater residency.ch, 2014 Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat, 2010 Kunstnerfonden af 1973, æreslegat, 2011 Nomineret til Kunstkritikerprisen, 2011 Niels Wessels æreslegat, 2010 Statens kunstråd i 2013, 2012, 2011, 2009, 2008, 2007 Jeannette Ehlers er sammen med kunstnerne Morten Dysgaard og Louise Holmgren, samt kunsthistoriker Aukje L. Ravn stifter af kunstnergruppen Time Bandits.