Ugens kunstner – Jytte Høy

Tanker og kruseduller omsættes til skulpturer og små objekter, når Jytte Høy som en kunstnerisk forsker borer i oversete begivenheder og skjulte sammenhænge.

Jytte Høy: Skitse til Fredens Struktur. 2003. Fra udstillingen Tankens Museum. Papir, farveblyant, gren, rundstok. Foto: Anders Sune Berg

Tanker og kruseduller omsættes til skulpturer og små objekter, når Jytte Høy som en kunstnerisk forsker borer i oversete begivenheder og skjulte sammenhænge.

Jytte Høy. Foto: Galerie MøllerWitt
Jytte Høy. Foto: Galerie MøllerWitt
Når Jytte Høy arbejder, tager hun udgangspunkt i en undren over ubetydelige sammenhænge eller oversete hændelser.

Det er en undren, som minder om den, der ligger til grund for en forskers arbejde.

Jytte Høy laver kunstnerisk grundforskning og undersøger med konsekvens og originalitet forskellige strukturer og systemer i verden, undertiden tilsat underfundig humor.

Idéer omsat i skulpturel materialitet
Jytte Høys arbejder er forankret i konceptkunstens bestræbelser på at sætte ideen og tanken i centrum. Alligevel formår Høy først og fremmest at være billedhugger.

Den uhåndgribelige tanke medfører en skulpturel materialitet, hvor tanken ved en uudgrundelig proces omsættes til rum og objekter. Det skulpturelle hos Jytte Høy overskrider dermed den traditionelle skulpturs definition og befinder sig i et udvidet felt, der omfatter alle tænkelige rumlige handlinger.

Tern og tankeskribleri
Jytte Høys undersøgelser retter sig mod små objekters finurlige relationer, billeders strukturelle opbygning, tankeassociationer og sprog.

På en udstilling i Nikolaj Udstillingsbygning i 2003 skabte Jytte Høy en samlet installation med den rammende titel: Tankens Museum. Altså immaterielle ideer anbragt i et fysisk arkiv, der på den måde skabte en tankevækkende udfordring af den skulpturelle logik.

Udstillingen Tankens Museum bestod af 3 senarier, som hver tog sit udgangspunkt i et bestemt fænomen. Scenarie 1 tog med titlen Fredens Struktur afsæt i et dokument, som findes på Imperial War Museum i London.

Dokumentet er en blyantstegning, en slags krusedulle, som den engelske udsending Lloyd George tegnede på et stykke klatpapir under fredsforhandlingerne i Versailles 1918 efter 1. Verdenskrig.

En stor del af dette tankeskribleri ligner et gitterværk, og det er denne struktur og indre logik, som Høy oversætter til rumlig gestaltning i objektet Skitse til Fredens Struktur og i skulpturen Fredens Struktur.

Jytte Høy: Fredens Struktur. 2003. Fra udstillingen Tankens Museum. Bemalet træ. Foto: Bent Ryberg
Jytte Høy: Fredens Struktur. 2003. Fra udstillingen Tankens Museum. Bemalet træ. Foto: Bent Ryberg

Et tredje værk, Det Ternede Fællesskab, fabulerer videre på gitterværkets ternstruktur ved frejdigt at postulere en sammenhæng mellem alt ternet her på jorden.

På denne bordskulptur er der fastgjort ti kasser, som hver især indeholder en bunke fotokopierede fotografier, hvis motiver alle indeholder noget ternet – eksempelvis en ternet skjorte, et stillads eller optegnelser på asfalt.

De udstillingsgæster, som bærer noget ternet på sig, og derved er en ”del af fællesskabet”, er velkomne til at tage en kopi med hjem.

Hverdagspoesi
I 1997 skabte Jytte Høy til Louisiana-udstillingen Ny Kunst fra Danmark og Skåne en lang række uprætentiøse vægobjekter af hverdagsmaterialer under den fælles titel TOUCH. Various small objects. De er en slags hverdagspoesi, som udmærker sig ved deres næsten asketiske enkelhed, deres lethed og underfundige humor.

Serien er et semiotisk studie af velkendte objekter og materialer som en plastik pose, en rød elastik eller en el-pære, der på en måde antager en helt ny betydning ved blot nogle få ændringer og tilføjelser.

Jytte Høy: Uden titel. 1997. Fra serien TOUCH. Various small objects.  Tegning på væg, indboret cirkel, elastik, søm. Foto: Bent Ryberg
Jytte Høy: Uden titel. 1997. Fra serien TOUCH. Various small objects. Tegning på væg, indboret cirkel, elastik, søm. Foto: Bent Ryberg
Spooky Bag. Fra serien TOUCH. Various small objects. 1997. Plastikpose. Foto: Bent Ryberg
Spooky Bag. Fra serien TOUCH. Various small objects. 1997. Plastikpose. Foto: Bent Ryberg

Gennem årene er flere små objekter kommet til. De appellerer alle på én gang til beskuerens intellekt og sansning.

Det lille objekt
På udstillingen picks & pearls, som netop nu vises i Galerie MøllerWitt i Aarhus lader Jytte Høy sammen med den tyske kunstner Axel Lieber deres helt nye såvel som udvalgte værker af ældre dato mødes. Udgangspunktet er interessen for ‘det lille objekt’.

Høy mener, det lille format har en evne til at pege på muligheder og ofte fungerer som en form for model, en 3-dimensionel tanke, en materialiseret utopi – eller en tankerække: Hvad nu hvis? Hvorfor ikke? Kig lige her!

Læs KUNSTEN.NU’s anmeldelse af picks & pearls her

Ugens Kunstner er produceret i samarbejde mellem KUNSTEN.NU og Galerie MøllerWitt

Portfolio

JytteHøy: Lipstick Kleenex, Jern, læbestift, papirlommetørklæde, Is Blue Still the Ultimate Color?, Jern, malerpalet, trækugler, oliemaling. Vertical Blue. Jern, trækugler, oliemaling. Alle 2014. Foto: Anders Sune Berg
JytteHøy: Lipstick Kleenex, Jern, læbestift, papirlommetørklæde, Is Blue Still the Ultimate Color?, Jern, malerpalet, trækugler, oliemaling. Vertical Blue. Jern, trækugler, oliemaling. Alle 2014. Foto: Anders Sune Berg

Jytte Høy:  CoCoColumn 2014 (tv.). Højde 202 cm samt Axel Lieber: The pedestal of the scupltor (alpin version) 2014. Foto: Galerie MøllerWitt
Jytte Høy: CoCoColumn 2014 (tv.). Højde 202 cm samt Axel Lieber: The pedestal of the scupltor (alpin version) 2014. Foto: Galerie MøllerWitt

Jytte Høy: Between Trees #1 og #2 . Begge 2014. S/H Foto, træ, mdf plade. Foto: Anders Sune Berg
Jytte Høy: Between Trees #1 og #2 . Begge 2014. S/H Foto, træ, mdf plade. Foto: Anders Sune Berg

Jytte Høy: Keep Your Head High. 2014. Højde 134 cm. Foto: Anders Sune Berg
Jytte Høy: Keep Your Head High. 2014. Højde 134 cm. Foto: Anders Sune Berg

Jytte Høy: Hello Everybody!. 8 kr. Frimærke i serien Frimærkekunst. 2013. Post Danmark.
Jytte Høy: Hello Everybody!. 8 kr. Frimærke i serien Frimærkekunst. 2013. Post Danmark.

Jytte Høy bag model i 1:1 af skulptur udført i marmor til Alphabet City, Campus Holmen, København. 2012. Foto: Galerie MøllerWitt
Jytte Høy bag model i 1:1 af skulptur udført i marmor til Alphabet City, Campus Holmen, København. 2012. Foto: Galerie MøllerWitt

Jytte Høy: Early Morning Late Night. 2011. Glasblæst stål, fræset tekst, jernstativ. 2011. Foto: Anders Sune Berg
Jytte Høy: Early Morning Late Night. 2011. Glasblæst stål, fræset tekst, jernstativ. 2011. Foto: Anders Sune Berg

Jytte Høy: I Can’t Get Out!. 2011. Mdf, maling, foto. Foto: Anders Sune Berg
Jytte Høy: I Can’t Get Out!. 2011. Mdf, maling, foto. Foto: Anders Sune Berg

Jytte Høy: Only This and Nothing More fra Quote; The Raven. 2010. Vitrine med objekt i 3D printet sort gummi. Kunsthallen 44 Møen. Foto: Anders Sune Berg
Jytte Høy: Only This and Nothing More fra Quote; The Raven. 2010. Vitrine med objekt i 3D printet sort gummi. Kunsthallen 44 Møen. Foto: Anders Sune Berg

Jytte Høy: Potato X-mas, Juletræ, jern, kartofler og Think of Something. 2010. Papir, farveblyant. Kunsthallen 44 Møen. Foto: Anders Sune Berg
Jytte Høy: Potato X-mas, Juletræ, jern, kartofler og Think of Something. 2010. Papir, farveblyant. Kunsthallen 44 Møen. Foto: Anders Sune Berg

Installationsview, 2010. Kunsthallen 44 Møen. Foto: Anders Sune Berg
Installationsview, 2010. Kunsthallen 44 Møen. Foto: Anders Sune Berg

Jytte Høy: Uden titel. 2009. Farveblyant og foto. Foto: Anders Sune Berg
Jytte Høy: Uden titel. 2009. Farveblyant og foto. Foto: Anders Sune Berg

Jytte Høy: I Became Completely Radioactive. Alphabet News. 2009. Papir, farveblyant. Foto: Anders Sune Berg
Jytte Høy: I Became Completely Radioactive. Alphabet News. 2009. Papir, farveblyant. Foto: Anders Sune Berg

Jytte Høy Det Ternede Fællesskab. Fra udstillingen Tankens Museum. 2003. Bordplade, bukke, bemalede kasser i mdf, fotokopier. Foto: Bent Ryberg
Jytte Høy Det Ternede Fællesskab. Fra udstillingen Tankens Museum. 2003. Bordplade, bukke, bemalede kasser i mdf, fotokopier. Foto: Bent Ryberg

Ternet motiv fra en af kasserne i Det Ternede Fællesskab, 2003. Foto: Jytte Høy
Ternet motiv fra en af kasserne i Det Ternede Fællesskab, 2003. Foto: Jytte Høy

Jytte Høy: Uden titel. 1997. Fra serien TOUCH. Various small objects. Foto, papir, let-raset bogstaver. Foto: Bent Ryberg
Jytte Høy: Uden titel. 1997. Fra serien TOUCH. Various small objects. Foto, papir, let-raset bogstaver. Foto: Bent Ryberg

 


Fakta

picks & pearls

28 feb 2014 29 mar 2014

Axel Lieber, Jytte Høy

Galerie MøllerWitt Se kort og tider

Fakta

Jytte Høy (1951) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1983-1989. Hun var fra 1996-2007 rektor for Det Jyske Kunstakademi i Aarhus og har siddet i bestyrrelsen for Overgaden Institut for Samtidskunst, Charlottenborg Ustillingsbygning og Den Dankse Raderforening, ligesom hun har været medlem af bl.a. Akademiraadet, Kunstrådets udvalg for billedkunst og Repræsentantskabet for Statens Kunstfond.

Jytte Høy har udstillet både nationalt og internationalt på bl.a.Den Frie Udstillingsbygning, die raum i Berlin, Skulpturi, Kunsthallen 44 Møen, Rønnebæksholm, Sammlung Block Weserburg, Bremen, Vejle Kunstmuseum, South Karelia Art Museum i Lappeenranta i Findland, Kunsthallen Brandts, Esbjerg Kunstmuseum, Overgaden Institut for Samtidskunst, Gl. Holtegaard, Museum of Modern Art Beograd, Arken, Nikolaj Udstillingsbygning, Kähler Kreamik og Louisiana.

Hun har desuden deltaget i Frimærkekunst hos Post Danmark, hvor hun i 2013 skabte frimærket Hello Everybody!

Jytte Høys værker indgår i samlingerne hos Arken, Sammlung Block i Berlin, Neues Museum i Nürnberg, Statens Kunstfond, Ny Carlsbergfondet og Vehbi Koc Foundation Contemporary Art Collection i Istanbul.

Jytte Høy modtog i 2011 Statens Kunstfonds livsvarige ydelse og har desuden modtaget en række af legater og udmærkelser bl.a. Billedhugger Kai Nielsens Mindelegat, Eckersberg Medaillen og Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Legat.

Jytte Høy repræsenteres af Galerie MøllerWitt.