Ugens Kunstner – Lars Arrhenius
Hverdagens små og store hændelser er centrale motiver i Lars Arrhenius’ værker, hvor han visualiserer menneskets eksistentielle livsvilkår.
Hverdagens små og store hændelser er centrale motiver i Lars Arrhenius’ værker, hvor han visualiserer menneskets eksistentielle livsvilkår.
Kunstneren kort
Lars Arrhenius arbejder med animationsvideo, tegning og c-prints. Han har udgivet en cd med musik og tekst til et svensk børneprogram og har i samarbejde med Daniel Westlund produceret børne-tv for SVT. Derudover har Arrhenius udført en række offentlige udsmykninger.
I Arrhenius’ univers er det almindelige menneskers hverdagsdramaer, der er i fokus, og med et anonymiseret billedsprog fremhæves disse dramaers almengyldige karakter.
Baggrund og praksis
Lars Arrhenius beskæftiger sig med hverdagslivet – med det vi som art har til fælles, og med hvordan vi interagerer med hinanden. Arrhenius dyrker det banale og det selvfølgelige. Han visualiserer menneskets sociale adfærd, vores samfundsmæssige konstruktioner og følelsesmæssige relationer.
I sine værker benytter Lars Arrhenius sig af et udtryk, der er alment kendt og universelt, som eksempelvis piktogrammet (videoen Habitat), røntgenbilledet (The Big Store) eller grafikken fra tidlige computerspil (Murmurs of Earth).
Med de stiliserede billeder fremhæves handlingen, og miljøer (byen, beboelsesejendommen, civilisationen) er afbilledet i forenklet form for dermed at rette fokus på det, vi føler og oplever snarere end de konkrete fysiske rammer.
Ved at modificere disse billeder ganske let gør Lars Arrhenius sine figurer til individer, som udlever menneskets hverdagsdramaer. Tilsat en underspillet humor og – i animationernes tilfælde – også musik bliver vi mindet om, at de dybe kriser og lykkelige højder, der udgør vores individuelle liv, er ligeså almindelige som piktogrammet selv.
LÆS ANMELDELSE AF LARS ARRHENIUS’ UDSTILLING GLIMT FRA STORBYEN FRA 2010
Beskrivelse og analyse af et karakteristisk værk
Filmen The Big Store udspiller sig i luksusvarehuset NK i Stockholm, som den 10. sept. 2003 var skueplads for mordet på den svenske udenrigsminister Anna Lindh.
Med røntgenbilleder anonymiseres og generaliseres individerne i stormagasinet, som det er typisk for Arrhenius’ værker. Dermed kommer værket til at handle om os alle og ikke blot om den specifikke person i filmen. Samtidig rummer The Big Store et væld af humoristiske detaljer i individernes bevægelser, samvær og adfærd.
I filmen vises minutterne op til mordet som en hvilken som helst anden dag i forbrugersamfundet: computerspillende børn, butikstyven, kindkyssende overklasse-mennesker og så videre. Shoppingcenteret udfolder sig med andre ord som et passificerende mikrokosmos, hvor transparente skeletter går hvileløst rundt imellem tomme butikshylder – et billede på en slags tomhedens triumf og et udhulet begær efter mere.
Portfolio
Fakta
Udstilling
An Eye for an Eye
17 aug 2012 22 sep 2012
Andreas Schulenburg, Lars Arrhenius
SPECTA Se kort og tider
Fakta
Lars Arrhenius (f. 1966) bor og arbejder i Stockholm. Han er uddannet fra Kungliga Konsthögskolan i Stockholm fra 1989-94 og Rijksakademie van Beeldende Kunsten i Amsterdam fra 1995-96.
Lars Arrhenius er repræsenteret i en række offentlige og private samlinger, heriblandt Moderna Museet i Stockholm, Stedelijk Museum i Amsterdam samt Arken Museum for Moderne Kunst, ARoS og Statens Kunstfond.
Udmærkelser
1997: Nomineret til Nouvelles Images prix NI
1996: NOG - Anmoediging prize, Art Amsterdam
1995: Uriotprize
Lars Arrhenius er desuden repræsenteret på Art Copenhagen 14.-16. sep. 2012, hvor galleri Specta laver en solopræsentation med en række videoer samt nye tegninger af Arrhenius.
Lars Arrhenius har også produceret et selskabsspil i samarbejde med Eric Ericson. Spillet Välkommen Till Samhället er et spil for hele familien, hvor spilleren skal tage forskellige valg i forhold til samfundet, myndighederne og livet generelt.
Selskabsspillet Välkommen Till Samhället kan købes i efteråret 2012.