Ugens Kunstner – Mads Gamdrup

Oplevelsen af det figurative og abstrakte motiv er omdrejningspunktet i Mads Gamdrups værkpraksis.

One Hour with Butterflies, 2003, 178 x 297 cm., edition på 3. Pressefoto.

Oplevelsen af det figurative og abstrakte motiv er omdrejningspunktet i Mads Gamdrups værkpraksis.

Mads Gamdrup. Pressefoto.
Mads Gamdrup. Pressefoto.
Kunstneren kort
Den danske fotograf Mads Gamdrup har siden afgangen fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1997 arbejdet med spørgsmålet om, hvordan by- og landskabet kan repræsenteres i det fotografiske medie.

I de senere år har Gamdrup dog fokuseret på det motivløse fotografi, men har på sine aktuelle udstillinger på Kunsthallen Brandts og hos Nils Stærk genoptaget både landskabet, såvel som kroppen som motiv. Gamdrups fotografier befinder sig et sted mellem det figurative og det abstrakte, hvilket ofte tilføjer fotografierne en metafysisk dimension.

Baggrund og praksis
Mads Gamdrups værkpraksis tager ofte sit udgangspunkt i repræsentationen af landskabet. Spørgsmål som, hvordan vi erfarer et landskab, hvordan denne erfaring påvirker vores selvopfattelse og hvordan denne selvopfattelse ændrer sig i forskellige sociale kontekster, danner grundlag for Gamdrups fotografiske værker. Det er dermed ikke kun fotografiet i sig selv Gamdrup ønsker at undersøge, men i høj grad den sammenhæng værket optræder i.

Organisches Detail und Lärm, 2012, silketryk, 152,5 x 112 cm. Pressefoto.
Organisches Detail und Lärm, 2012, silketryk, 152,5 x 112 cm. Pressefoto.

Installationsfoto fra Odense Domkirke, 2012. Pressefoto.
Installationsfoto fra Odense Domkirke, 2012. Pressefoto.

Undersøgelsen resulterer i umiddelbart radikalt forskellige fotografier: fra uhyre skarpe og genkendelige motiver til mere eller mindre abstrakte fotografier. Fælles for dem er Gamdrups fokus på lys, og lysets påvirkning på farven. For eksempel udskilles det genkendelige motiv i serien Monochrome Colour Noise, og fokus er rettet mod farven, og det rum farven skaber. Denne radikale fotostil nærmer sig ofte et malerisk udtryk.

Renunciation, 1998-2002, 90 x 110 cm., edition på 3. Pressefoto.
Renunciation, 1998-2002, 90 x 110 cm., edition på 3. Pressefoto.
I værket Renunciation er der derimod den genkendelighed man ofte leder efter i et fotografi. Værket viser et øde ørkenlandskab repræsenteret i ekstremt klare og skarpe farver. Begge værker kan trods deres forskellighed siges at rumme en form for intethed, der peger på en metafysisk dimension og lader fotografiernes rum med betydning.

Organisches Detail und Lärm, 2012, silketryk. Pressefoto.
Organisches Detail und Lärm, 2012, silketryk. Pressefoto.

I værket Organisches Detail und Lärm ses et øde islandsk slettelandskab med en vid horisontlinje. Himlen er en monokrom hvid farve ligesom landskabet er i en monokrom grøn farve, med undtagelse af et orange spor i billedets venstre side.

Værket er et silketryk på håndstrøget papir med et fotografisk forlag. Dette medie tilføjer en malerisk karakter til værket, som yderligere understreges af det orange spor af maling, som Gamdrup har påført med sin hånd. Denne teknik skaber en organisk, dynamisk og næsten følbar oplevelse af værket.
Kendetegnende for værket, og som sådan kendetegnende for Gamdrups oeuvre, præsenteres man som beskuer for et ingenting. Det næsten uendelige landskab er i manglen på dramatik meditativt.

Portfolio

Installationsfoto fra udstillingen: Organisches Detail und Lärm, på Nils Stærk til d. 15. dec. 2012. Pressefoto.
Installationsfoto fra udstillingen: Organisches Detail und Lärm, på Nils Stærk til d. 15. dec. 2012. Pressefoto.

Installationsfoto fra udstillingen: Organisches Detail und Lärm, på Nils Stærk til d. 15. dec. 2012. Pressefoto.
Installationsfoto fra udstillingen: Organisches Detail und Lärm, på Nils Stærk til d. 15. dec. 2012. Pressefoto.

Organisches Detail und Lärm, 2012, silketryk, 112 x 152,5 cm. Pressefoto.
Organisches Detail und Lärm, 2012, silketryk, 112 x 152,5 cm. Pressefoto.

Installationsfoto fra udstillingen: Just Noise på Brandts til d. 6. jan. 2013. Pressefoto.
Installationsfoto fra udstillingen: Just Noise på Brandts til d. 6. jan. 2013. Pressefoto.

Just Noise, 2012, 180 x 220 cm. Pressefoto.
Just Noise, 2012, 180 x 220 cm. Pressefoto.
Danmark under forvandling, Denderupvej, august 2009 - formiddag, 2008-2009, 40 print på bomuldspapir, hvert billede måler 42 x 59,3 cm., edition på 8. Pressefoto.
Danmark under forvandling, Denderupvej, august 2009 – formiddag, 2008-2009, 40 print på bomuldspapir, hvert billede måler 42 x 59,3 cm., edition på 8. Pressefoto.
Danmark under forvandling, Denderupvej, oktober 2009 - midt på dagen, 2008-2009, 40 print på bomuldspapir, hvert billede måler 42 x 59,3 cm., edition på 8. Pressefoto.
Danmark under forvandling, Denderupvej, oktober 2009 – midt på dagen, 2008-2009, 40 print på bomuldspapir, hvert billede måler 42 x 59,3 cm., edition på 8. Pressefoto.


Installationsfoto fra Den Danske Filmskole - cafeteria, 2004. Pressefoto.
Installationsfoto fra Den Danske Filmskole – cafeteria, 2004. Pressefoto.

One Hour with Birds, 2003, 178 x 298 cm., edition på 3. Pressefoto.
One Hour with Birds, 2003, 178 x 298 cm., edition på 3. Pressefoto.
Playground, 1998-99, 90 x 120 cm. Pressefoto.
Playground, 1998-99, 90 x 120 cm. Pressefoto.
Nat, 1998, 50 x 60 cm., edition på 5. Pressefoto.
Nat, 1998, 50 x 60 cm., edition på 5. Pressefoto.

Fakta

Udstilling

Just Noise

23 aug 2012 6 jan 2013

Mads Gamdrup

Brandts Se kort og tider

Fakta

Mads Gamdrup (f. 1967) og bor og arbejder i København.
Mads Gamdrup er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1988-1997.

Eventuelle udmærkelser:
2009: Fogtdal Fotografipriser, rejselegat
2005: Statens Kunstfonds arbejdslegat, København
2000: Hasselblad Foundation, Göteborg

Mads Gamdrup er repræsenteret på en lang række museer og i private samlinger i ind- og udland: Arken, Statens Museum for Kunst, Moderna Museet i Stockholm, Corcoran Gallery i Washington og i Margulies Collection i Miami.
Gamdrup er desuden ansat som professor ved Trondheim Kunstakademi i Norge.

Udvalgt bibliografi:
Art Forum, April 2012.
Langsted, Birgitte, ” Møder der lyser ”, Kunst nr. 2, 2002.
Thrane, Finn, ”Tidevandspuls – en udstilling om langsomhed”, Katalog – Journal of Photography and Video, Spring 2000.