Ugens kunstner – Maj Hasager
Med udgangspunkt i sociale forhold sætter kunstneren Maj Hasager fokus på den personlige fortælling som indgang til aktuelle problemstillinger og konflikter.
Med udgangspunkt i sociale forhold sætter kunstneren Maj Hasager fokus på den personlige fortælling som indgang til aktuelle problemstillinger og konflikter.
info
Centralt i Maj Hasagers kunstnerskab er en interesse for, hvordan historie bliver skrevet og omskrevet, afhængig af hvilken ideologi eller politisk agenda, der ligger bag. Hendes tværmediale værker kredser om temaer som historiedannelse, erindring, identitet, tilhørsforhold og magtstrukturer, og i et forsøg på at supplere den officielle historieskrivning lader hun den individuelle eller perifere stemme komme til orde.
Mellem dokumentar og kunst
Med afsæt i en konkret samfundsmæssig situation eller et omstridt sted er Maj Hasagers metode stærkt researchbaseret, idet hun indledningsvis indsamler et omfattende materiale. Projektet Decembers, 2011-2014, der består af flere værker, tager for eksempel afsæt i to markante og voldsomme begivenheder i polsk historie, nemlig de to decemberstrejker i henholdsvis 1970 og 1981, der mobiliserede store dele af befolkningen i solidaritet mod landets totalitære kommunistiske styre.
I en modstilling af personlige fortællinger med arkivmateriale fra den officielle polske historie sætter Decembers fokus på et ellers overset perspektiv – kvindernes. Videoværket Decembers – a round table conversation fra 2012 viser en gruppe polske kvinder, der med påtrængende nærvær én efter én fortæller om deres oplevelser af de historiske begivenheder. Samlet omkring et bord, der refererer til det bord, hvor Lech Walesa forhandlede med repræsentanter for det kommunistiske styre i 1989, henviser den filmiske iscenesættelse til politiske forhandlinger såvel som kvindernes perifere position.
Gennem denne æstetisering af det historiske materiale indskrives de subjektive fortællinger i en ny historie, og den distance, som ellers gennemsyrer mediernes og den gængse historieskrivnings ofte ensrettede nyhedsformidling, brydes.
Erindring og overlevering
På lignende vis brugte Maj Hasager interviewet som materiale i værket Memories of Imagined Places fra 2010. Her talte hun med unge palæstinensere på Vestbredden for at indsamle overleverede erindringer om de landsbyer, som deres bedsteforældre havde flygtet fra i 1948. Hasager opsøgte efterfølgende de erindrede steder og fotograferede dem.
I sidestillingen af tekst og fotografi fortæller værket om, hvordan perceptionen af steder påvirkes gennem erindringens konstruktion og rekonstruktion af historien.
Arkitektur og ideologi
Maj Hasagers seneste projekt We will meet in the blind spot har afsæt i arkitekturen i og omkring Esposizione Universale di Roma (EUR) området i Rom. Det undersøger områdets fascistiske arkitektur, ideologi og stedopfattelse og sætter fokus på immigranters usynlige tilstedeværelse i området.
Et af disse værker er filmen Bifurcating Futures, 2014. Her indtager en danser EUR-områdets byrum og skaber med sin kvindelige krop kontrast til arkitekturens modernistiske utopier.
Portfolio
Fakta
Udstilling
Stafetten
23 maj 2015 16 aug 2015
Naja Maria Lundstrøm, Nanna Abell, Claus Hugo Nielsen, Emil Westman Hertz, Javier Tapia, Jeannette Ehlers, E.B. Itso, Ebbe Stub Wittrup, Jacob Stangerup, Jens Birkemose, Vladimir Tomic, Per Bak Jensen, Olof Olsson, Ana Pavlovic, Christian Vind, Superflex, Maj Hasager
Kunstforeningen GL STRAND Se kort og tider
Fakta
Maj Hasager er født i 1977 i Randers. Hun har studeret fotografi og kunst i Danmark, Sverige og Storbritannien og har en MFA fra Konsthögskolan i Malmö 2008, hvor hun siden 2011 har været supervisor og leder af Mastersprogrammet Critical and Pedagogical studies. Hasager har udstillet internationalt på bl.a. Moderna Utställningen, Moderna Museet Malmö (2014), A voice of one’s own, Malmö Konstmuseum (2014), Community Works – Cleveland Institute of Arts, US (2014); Past Upon Past, Red Barn Photo Gallery, Belfast, Nordirland (2013), Decembers, LAZNIA Centre for Contemporary Art, Gdańsk, Polen (2012) og Liverpool Biennial, UK (2010), Overgaden Institut for Samtidskunst (2010), Guangzhou Triennial, Kina (2008) og KargART festival i Istanbul, Tyrkiet (2007). Maj Hasager er i øjeblikket aktuel i udstillingen Stafetten i Kunstforeningen GL STRAND frem til 16. august 2015. Og senere på Galleri Image, Aarhus med udstillingen We will meet in a blind spot fra 22. august - 25. oktober 2015 og Handlingens resonans på Viborg Kunsthal fra 23. august - 8. november 2015.