Ugens kunstner – Maj Horn

Af
16. marts 2016

Maj Horns projekter inviterer borgere, brugere, fagpersoner, kunstnere og publikum til at pege på de poetiske og uformulerede elementer, der udgør hverdagens rum.

Maj Horn: Maps for Copenhagen, 2015. Guidebog. Foto: Maj Horn

Maj Horns projekter inviterer borgere, brugere, fagpersoner, kunstnere og publikum til at pege på de poetiske og uformulerede elementer, der udgør hverdagens rum.

Af
16. marts 2016

Hvad udgør et sted? Hvad kendetegner en situation? Hvem bestemmer, hvordan vi bruger det offentlige rum? Det er spørgsmål som disse, der driver Maj Horns projekter, når hun inviterer borgere, brugere, fagpersoner, kunstnere og publikum ind til at pege på de poetiske og uformulerede elementer, der udgør hverdagens rum i al sin kompleksitet.

Maj Horn. Foto: Eduardo Abrantes
Maj Horn. Foto: Eduardo Abrantes

Maj Horns arbejde tager udgangspunkt i vidensdeling, tilegnelse af steder, fantasi, leg, fællesskaber, historiefortælling og steders identiteter og atmosfære. Hun er drevet af samarbejder, sociale processer og dialoger med mennesker med forskellige baggrunde og kompetencer.

Maj Horn er født i Esbjerg i 1987 og uddannet fra det Fynske Kunstakademi i 2014. I løbet af hendes studietid har hun bl.a. arbejdet for kunstneren Kenneth Balfelt og den Londonbaserede kunstner Kathrin Böhm. For tiden bor, arbejder og vandrer hun i København.

Hun arbejder med at skærpe en sensibilitet for vores omgivelser ved at lade brugerne af et sted formulere sider af stedet, som ellers ikke bliver udtalt. I projektet Laboratorium for Vadehavets ånd skaber Horn i samarbejde med filosoffen Carsten Friberg et laboratorie til Vadehavsfestivalen 2016. Her inviterer hun publikum til at byde ind med sange, lyde, billeder, observationer og andet, der tilsammen indfanger Vadehavets ånd eller særlige atmosfære. Det endelige værk bliver et arbejdende laboratorium på et specialbygget type skib, som er bygget til de særlige betingelser, som findes ved Vadehavet. Her bliver resultaterne af indsamlingerne præsenteret samtidig med et performanceprogram. For Horn er det dialogen og processen, som udgør de vigtigste elementer i værket. Hendes processer har fokus på at udvikle metoder til projektkoordinering, der er transparente og oprigtigt dialogbaserede.

Maps for Copenhagen, 2015. Guidebog. Foto: Maj Horn
Maps for Copenhagen, 2015. Guidebog. Foto: Maj Horn

I Maps for Copenhagen fra 2012-2015 arbejdede Horn sammen med brugere af Trampolinhuset, et kulturhus for asylansøgere i København, og kulturformidler Signe Rom om en alternativ guidebog til København på dansk, engelsk og arabisk. Ved hjælp af byvandringer og kortlægning fandt de blandt andet steder, man kunne bruge gratis, eller pladser, hvor byen byder på mest solskin. Projektet blev til en undersøgelse af, hvem byen er til for, og hvordan den kan tages i brug, på tværs af sproglige, kulturelle og økonomiske barrierer.

Maj Horns projekter er ofte baseret på workshops. I hendes kommende projekt på Skive Kunstmuseum Krydsfelt i forbindelse med Skive Kunstforenings 75 års jubilæum inviterer hun et tværfagligt panel af borgere fra Skive til at skabe en kortlægning af byens tid. Hun kalder det Rådet for Kortlægning af Tid: Skive. Her vil blandt andre en præst, en ejer af en modebutik, en gartner, en filosof og en naturaktivist afholde diskussionsmøder og over tid udvikle en udstilling, der fungerer som en kortlægning af Skive-tid. Her stiller hun rådet spørgsmål som: Hvad er en bys tid? Hvor mange former har tiden? Hvilke steder kan tiden aflæses fysisk, og hvor i metafysisk forstand? Er der en eller flere tider, som er særligt markante i byen? Er det muligt at aflæse byens historiske tid?

Mens spørgsmål driver hendes projekter fremad, er tiden en gennemgående faktor i Maj Horns praksis. Hendes projekter foregår ofte over flere år, hvor den tilstedeværelse og refleksion, som hendes praksis har som omdrejningspunkt, bliver underbygget af egne og deltagernes længerevarende samarbejder.

Portfolio

Koreografi på stedet. Spirefestival, 2015. Performance og kortlægningskoncept, under stadig udvikling. I samarbejde med koreograf og landskabsarkitekt Peter Vadim. Foto: Nikolaj Hodel
Koreografi på stedet. Spirefestival, 2015. Performance og kortlægningskoncept, under stadig udvikling. I samarbejde med koreograf og landskabsarkitekt Peter Vadim. Foto: Nikolaj Hodel
Koreografi på stedet. Spirefestival, 2015. Performance og kortlægningskoncept, under stadig udvikling. I samarbejde med koreograf og landskabsarkitekt Peter Vadim. Foto: Nikolaj Hodel
Koreografi på stedet. Spirefestival, 2015. Performance og kortlægningskoncept, under stadig udvikling. I samarbejde med koreograf og landskabsarkitekt Peter Vadim. Foto: Nikolaj Hodel
Koreografi på stedet. Spirefestival, 2015. Performance og kortlægningskoncept, under stadig udvikling. I samarbejde med koreograf og landskabsarkitekt Peter Vadim. Foto: Nikolaj Hodel
Koreografi på stedet. Spirefestival, 2015. Performance og kortlægningskoncept, under stadig udvikling. I samarbejde med koreograf og landskabsarkitekt Peter Vadim. Foto: Nikolaj Hodel
Mobile skulpturer ◦ Cirkulær økonomi, 2015. Foto fra fotoprojekt i samarbejde med Signe Rom. Foto: Maj Horn
Mobile skulpturer ◦ Cirkulær økonomi, 2015. Foto fra fotoprojekt i samarbejde med Signe Rom. Foto: Maj Horn
Mobile skulpturer ◦ Cirkulær økonomi, 2015. Foto fra fotoprojekt i samarbejde med Signe Rom. Foto: Maj Horn
Mobile skulpturer ◦ Cirkulær økonomi, 2015. Foto fra fotoprojekt i samarbejde med Signe Rom. Foto: Maj Horn
Mobile skulpturer ◦ Cirkulær økonomi, 2015. Foto fra fotoprojekt i samarbejde med Signe Rom. Foto: Maj Horn
Mobile skulpturer ◦ Cirkulær økonomi, 2015. Foto fra fotoprojekt i samarbejde med Signe Rom. Foto: Maj Horn
Mountain Moving Day: København, 2015. PVC Projektrum VERA. I samarbejde med musikerne Nora Fuchs, Ingibjörg Skúladóttir, Line Pilegaard og Martin Pilegaard. Installationsview. Foto: Maj Horn
Mountain Moving Day: København, 2015. PVC Projektrum VERA. I samarbejde med musikerne Nora Fuchs, Ingibjörg Skúladóttir, Line Pilegaard og Martin Pilegaard. Installationsview. Foto: Maj Horn
Mountain Moving Day: København, 2015. PVC Projektrum VERA. I samarbejde med musikerne Nora Fuchs, Ingibjörg Skúladóttir, Line Pilegaard og Martin Pilegaard. Foto: Signe Rom
Mountain Moving Day: København, 2015. PVC Projektrum VERA. I samarbejde med musikerne Nora Fuchs, Ingibjörg Skúladóttir, Line Pilegaard og Martin Pilegaard. Foto: Signe Rom
Mountain Moving Day: København, 2015. PVC Projektrum VERA. I samarbejde med musikerne Nora Fuchs, Ingibjörg Skúladóttir, Line Pilegaard og Martin Pilegaard. Foto: Maj Horn
Mountain Moving Day: København, 2015. PVC Projektrum VERA. I samarbejde med musikerne Nora Fuchs, Ingibjörg Skúladóttir, Line Pilegaard og Martin Pilegaard. Foto: Maj Horn
Den synlige og usynlige by: Slagelse. Røde Tårn, 2014. I samarbejde med designer Johanne Aarup Hansen. Installation om Slagelses udstrækning og afgrænsning. Foto: Maj Horn
Den synlige og usynlige by: Slagelse. Røde Tårn, 2014. I samarbejde med designer Johanne Aarup Hansen. Installation om Slagelses udstrækning og afgrænsning. Foto: Maj Horn
Den synlige og usynlige by: Slagelse. Røde Tårn, 2014. I samarbejde med designer Johanne Aarup Hansen. Indsamling af terræn på performance vandring. Foto: Lin Horn
Den synlige og usynlige by: Slagelse. Røde Tårn, 2014. I samarbejde med designer Johanne Aarup Hansen. Indsamling af terræn på performance vandring. Foto: Lin Horn
Den synlige og usynlige by: Slagelse. Røde Tårn, 2014. I samarbejde med designer Johanne Aarup Hansen. Installationsview af installation med ekspeditions-tools. Foto: Maj Horn
Den synlige og usynlige by: Slagelse. Røde Tårn, 2014. I samarbejde med designer Johanne Aarup Hansen. Installationsview af installation med ekspeditions-tools. Foto: Maj Horn
Den synlige og usynlige by: Slagelse. Røde Tårn, 2014. I samarbejde med designer Johanne Aarup Hansen. Installationsview. Foto: Maj Horn
Den synlige og usynlige by: Slagelse. Røde Tårn, 2014. I samarbejde med designer Johanne Aarup Hansen. Installationsview. Foto: Maj Horn
My tool wall, 2014. Brandts. Lecture Performance. Foto: Stine Gro
My tool wall, 2014. Brandts. Lecture Performance. Foto: Stine Gro
My tool wall, 2014. Brandts. Grafisk illustration over kunstnerens arbejdsredskaber.
My tool wall, 2014. Brandts. Grafisk illustration over kunstnerens arbejdsredskaber.
De hemmelige huler. Visit Tingbjerg, 2012. Foto taget med engangskamera. Foto: Deltagende børn
De hemmelige huler. Visit Tingbjerg, 2012. Foto taget med engangskamera. Foto: Deltagende børn
De hemmelige huler. Visit Tingbjerg, 2012. Installationsview, hylde i børnehøjde. Foto: Maj Horn
De hemmelige huler. Visit Tingbjerg, 2012. Installationsview, hylde i børnehøjde. Foto: Maj Horn

Fakta

Maj Horn er født i 1987 i Esbjerg. Hun er uddannet ved Det Fynske Kunstakademi i årene 2009-2014 og bor og arbejder i dag i København. Hun er bestyrelsesmedlem i interesseorganisationen Unge Kunstnere og Kunstformidlere (UKK) og repræsenterer UKK i Dansk Kunstnerråd. Laboratorium For Vadehavets Ånd er et kommende kunstprojekt i samarbejde med filosoffen Carsten Friberg m.fl., som vil løbe af stablen i anledning af Vadehavsfestival 2016. Festivalen kan opleves i Vestjylland fra Varde i nord til Tønder i syd i perioden 1. til 4. september 2016. Se hele Maj Horns CV her