Ugens Kunstner – Michael Isling

Af
13. marts 2019

Mennesket over for naturen er det allestedsnærværende tema i Michael Islings billedkunst. Med en værkpraksis der mixer maleri, installation, video og planter, undersøger han udfordringerne og mulighederne i en antropocæn tid, hvor klima- og miljøproblemerne står i kø.

Michael Isling:Purple River, 2019. Foto: Michael Isling

Mennesket over for naturen er det allestedsnærværende tema i Michael Islings billedkunst. Med en værkpraksis der mixer maleri, installation, video og planter, undersøger han udfordringerne og mulighederne i en antropocæn tid, hvor klima- og miljøproblemerne står i kø.

Af
13. marts 2019

Mennesket over for naturen er det allestedsnærværende tema i Michael Islings billedkunst. Med en værkpraksis der mixer maleri, installation, video og planter, undersøger han udfordringerne og mulighederne i en antropocæn tid, hvor klima- og miljøproblemerne står i kø.

Michael Isling tilhører generationen af kunstnere, der efter år 2000 gav fornyet kraft til det figurative og fabulerende maleri. Hans tematiske optagethed af naturen ligger i tråd med en lang billedkunstnerisk tradition, men hans projekt har ingen tilbageskuende eller nyromantisk glorie over sig.

Derimod er det en klima- og samtidsbevidst stemme, der taler fra hans værker og udstillingsprojekter – en stemme, der ikke er ude på at skamme os, men som vil åbne et rum for refleksion og opdagelse af værdierne ved vores nære omgivelser.

Michael Isling
Michael Isling: portræt, 2018. Foto: Alice Hjorth

Islings motivverden kredser om landskaber og urbane rum, der har tabt deres kulturelle værdi over for naturens genetablering af en ny orden. Der er tale om en surreal verden, hvor naturen bryder gennem kulturens former i en vildtvoksende og voldsom fremfærd.

Arkitektur spiller ofte en fremtrædende rolle, som i værket Triptykon fra 2010, hvor ruinerne af fordums menneskeskabte steder står tilbage som overgroede tidslommer – et symbol på, hvordan naturen og tiden tilsammen indtager og udkonkurrerer civilisationens højborge.

Islands of problems

I udstillingen Islands of Problems fra 2011 (Aarhus Kunstbygning) behandlede Isling fem problemstillinger omkring bæredygtighed. Udstillingen var bygget op som en totalinstallation af små miljøer, hvor han eksperimenterede med at oversætte og fortolke videnskabelige betragtninger om klima og miljø i både malerier, video og fotos.

Et gennemgående installatorisk element var levende træer og planter, der satte trumf på tematikken ved at pege på verden uden for kunsthallen og skabe et midlertidigt åndehul for refleksion.

Michael Isling
Michael Isling: Islands of Problem, 2011, installationview. Foto: Michael Isling

Treasure Titles

En del af sin inspiration henter Isling fra litteratur- og filmindustrien, der i høj grad er bestemmende for vores visuelle forestillinger om naturkatastrofer. Det er særligt genrer som science fiction og fantasy, der giver Isling værktøjer til at udtrykke sig i det frie og farveeksplosive billedsprog, der er kendetegnende for hans malerier.

På sin aktuelle udstilling, Treasure Titles i Vandrehallen, viser han en serie af naturscenarier, hvor magenta-farvede floder og saftgrønne vulkanudbrud gennembryder og vælter ud over psykedeliske landskaber. Naturen er med kunstnernes eget ord blevet ”skizofren”.

Glæden for litteratur kommer også til udtryk i projektet, Treasure Titles- Skattekort (Skema og Bord med palme), hvor Isling udnytter Vandrehallens placering på Hillerød Bibliotek.

Ved at bede publikum svare på et spørgeskema om deres yndlingstitler, skaber han i løbet af udstillingsperioden et skattekort baseret på bøgernes fysiske placering i biblioteket.

I sin endelige form vil værket være en visualisering – og dermed bevidstgørelse – af publikums tilhørsforhold til biblioteket, der ligesom naturen er ét af de sjældne fordybelsesrum, vi har tilbage.

Michael Isling
Michael Isling: Treasure Titles- Skattekort, skema og bord med palme, 2019. Foto: Elvius Production
Michael Isling
Michael Isling: Treasure Titles, 2019, installationview. Foto: Elvius Production
Michael Isling
Michael Isling: Jungle River, 2018. Foto: Michael Isling
Michael Isling
Michael Isling: Stone, 2018. Foto: Michael Isling
Michael Isling
Michael Isling: Hjemkomst/vildfarelse, 2018, installationview. Foto: Michael Isling
Michael Isling
Michael Isling: Nature Wonders, 2014, detalje. Foto: Michael Isling
Michael Isling
Michael Isling: Forest Edge, 2012. Foto: Michael Isling
Michael Isling
Michael Isling: Islands of Problem, 2011, installationview. Foto: Michael Isling
Michael Isling
Michael Isling: Triptykon, installationview, 2010. Foto: Kjeld Jensen
Michael Isling
Michael Isling: Showdown in another world, 2008. Foto: Michael Isling
Michael Isling
Michael Isling: Jungle Station, 2006. Foto: Michael Isling

Fakta

Fakta Michael Isling (f. 1978) er uddannet på Det Fynske Kunstakademi 2003–2008 samt på Det Kongelige Danske Kunstakademi 2005-2006. Han har haft solo-udstillinger på blandt andet Det Fynske Kunstmuseum, Kunsthallen Brandts i Odense og i Århus Kunstbygning. Han står endvidere bag gavlmaleriet The Beanstalk på H.C. Ørstedsvej i København.