Ugens kunstner – Morten Schelde

Af
19. november 2014

Det er de karakteristiske røde tegninger, som kendetegner Morten Scheldes arbejde. I de senere år er han ydermere begyndt at fusionere tegningen med fotografi.

Et af Morten Scheldes karakteristiske røde tegninger. Morten Schelde: House, 2013 (udsnit). Courtesy: Galleri Susanne Ottesen

Det er de karakteristiske røde tegninger, som kendetegner Morten Scheldes arbejde. I de senere år er han ydermere begyndt at fusionere tegningen med fotografi.

Af
19. november 2014

Morten Schelde tog sin afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2001. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen.
Morten Schelde tog sin afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2001. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen.

Scheldes motivverden kredser ofte om steder fra hans eget liv, hvor det håndgribelige og realistiske kombineres med det fremmede og surreelle. Også videnskabelige og mytologiske motiver er tilbagevendende i Scheldes værker.

Barndommens land
I hans tidlige værkserie Children of Suburbia, som han indledte i 1999, er det det erindrede, som danner det tematiske udgangspunkt. I monokrome tegninger arbejder han her med barndommens parcelhusmiljø i Birkerød.

Værkernes elementer virker umiddelbart velkendte. I Children of Suburbia 46 er det et udsnit af et køkken, men ved nærmere eftersyn opstår en underliggende uro med eventyrlige referencer og en overnaturlig mystik af kompositionernes forskydninger og pludselige fremmedelementer.

Morten Schelde: Children of Suburbia 46, 2004. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Children of Suburbia 46, 2004. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen

Fotografiske dagbogsnotater
Fotografiet er ofte en central del af Morten Scheldes arbejdsproces, enten som motivisk forlæg for tegningerne eller som afsæt for billederne, hvor det fotografiske er blevet behandlet efterfølgende på en computer.
Det er blandt andet gældende for hans værker skabt på baggrund af hans deltagelse i Galathea 3-ekspeditionen fra 2006-2007. Rejsens mange fotooptagelser, som fungerede som en form for dagbogsnotater, gav inspiration til den (natur)videnskabelige værkserie The Great Fiction of Science.

Det røde univers udvides
Det er de karakteristiske røde tegninger, som kendetegner Morten Scheldes arbejde, men i de senere år har han ydermere tilført sin praksis nye medier og udtryk som fx fusioner af fotografi, tegning på lambdaprints samt maleri. Også farvepaletten er udvidet i årenes løb med især psykedeliske toner.

Morten Schelde: Ship in the woods, 2008, lambdaprint. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Ship in the woods, 2008, lambdaprint. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Beach Hut, 2008. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Beach Hut, 2008. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen

Red Noise Meditation
På udstillingen Red Noise Meditation tager Morten Schelde beskueren med ud i den store nordiske natur. Her udfordrer han både beskueren og tegningen som medie med en serie monumentale tegnede papirbaner, der er samlet til et 360 grader panoramisk landskabsbillede.

Installationsview fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Installationsview fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper

Ved første øjekast synes naturen genkendelig og nærværende, men giver man sig tid til at betragte og sanse skoven omkring sig, kan man ane de underliggende lag, der, som det er karakteristisk for Scheldes værker, sætter fantasien i gang hos beskueren. I flere lag og med sort, flydende tusch som det primære redskab, fremstår tegningen både skrøbelig og malerisk kraftfuld; som noget, beskueren møder med kroppen i lige så høj grad som med øjet.

På gulvet i udstillingen må man skræve henover en større mængde rødmalede pinde, der fungerer som en udvidelse af tegningernes naturrum. En slags konstant påmindelse om, at beskueren må se sig for og være sig selv bevidst i udstillingen. Ligeledes peger pindene gennem deres bemalede tilvirkning og krydsende formationer i rummet også tilbage på Scheldes foretrukne udtryk og medie, den røde blyantsstreg.

Portfolio

Detalje fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Detalje fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Detalje fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Detalje fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Installationsview fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Installationsview fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Installationsview fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Installationsview fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Installationsview fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Installationsview fra udstillingen Red Noise Meditation, 2014 på Kunstforeningen Gl Strand. Foto: Alastair Philip Wiper
Morten Schelde: House, 2013. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: House, 2013. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The Neighbour, 2012. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The Neighbour, 2012. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The General, 2011. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The General, 2011. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Moonorion, 2010. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Moonorion, 2010. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Abendland, 2009. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Abendland, 2009. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The Heart, 2009. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The Heart, 2009. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The Ship II, 2008. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The Ship II, 2008. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The Navigator, 2007. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The Navigator, 2007. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Crazy Horses Teenage Wasteland, 2007. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Crazy Horses Teenage Wasteland, 2007. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The Rime of the Ancient Mariner efter Gustav Doré, 2005. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: The Rime of the Ancient Mariner efter Gustav Doré, 2005. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Selfportrait as Seven Pirates, 2005. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Selfportrait as Seven Pirates, 2005. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Children of Suburbia 31, 2001. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen
Morten Schelde: Children of Suburbia 31, 2001. Courtesy: Galleri Susanne Ottesen

Fakta

Udstilling

Red Noise Meditation

27 sep 2014 18 jan 2015

Morten Schelde

Kunstforeningen GL STRAND Se kort og tider

Fakta

Morten Schelde (f. 1972 i København) bor og arbejder i København. Han studerede på Det Fynske Kunstakademi i perioden 1994-1996 og fortsatte derefter på Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor han tog afgang i 2001. Morten Schelde er repræsenteret af Galleri Susanne Ottesen og har udstillet på både danske og udenlandske museer og udstillingssteder, heriblandt Louisiana og Museum Der Bildenen Künste i Leipzig. Han har desuden skabt flere udsmykninger - bl.a. til Kronprinsparrets Palæ og Roskilde Universitetscenter (RUC). Red Noise Meditation kan opleves i Kunstforeningen GL STRAND frem til 18. januar.