Ugens kunstner – Peter Callesen

Af
30. marts 2016

Det helt almindelige hvide papir er ifølge Peter Callesen så tæt på ingenting, som man kan komme. Med papiret som sit kreative nulpunkt klipper og skærer kunstneren magiske scener frem.

Peter Callesen: Inside Out (installationsbillede fra Montanasalen, Kunstforeningen GL STRAND), 2016, papir, pap, lim. Foto: Anders Sune Berg

Det helt almindelige hvide papir er ifølge Peter Callesen så tæt på ingenting, som man kan komme. Med papiret som sit kreative nulpunkt klipper og skærer kunstneren magiske scener frem.

Af
30. marts 2016

Det helt almindelige hvide papir er ifølge Peter Callesen så tæt på ingenting, som man kan komme. Med papiret som sit kreative nulpunkt klipper og skærer kunstneren magiske scener frem fyldt med eksistentielle og til tider absurde dramaer. Peter Callesen modtog for nylig Arkens rejselegat på 50.000 kr. som en anerkendelse af hans mangeårige indsats med papiret. I hele 2016 kan man opleve Peter Callesens store installation Inside Out i Montanasalen i Kunstforeningen GL STRAND.

Peter Callesen
Peter Callesen

Peter Callesen arbejder gennemgående med eksistentielle narrativer udformet i formater som performance, skulptur, tegning eller papirklip. Motiverne og temaerne er inspireret af myter og dramaer, som vi kender dem fra eventyr, religioner og andre arketypiske fortællinger, og transformeres hos Callesen til naturstridige, absurde og skæbnesvangre situationer.

Peter Callesens kendetegn er især det hvide A4-ark. Ud af dette prosaiske materiale folder, skærer og klipper han motiver, så vi bliver forført – ikke kun af hans behændige teknik, men også af de forunderlige scenarier. Måske netop i mødet mellem det ellers så neutrale og hverdagslige materiale og værkernes narrativer, som i enkle kompositioner sætter store følelser i spil, finder vi kimen til Callesens vedkommende univers.

I Snowballs fra 2005 er det den værste af alle følelser, frygten, som Callesen har givet symbolsk form. A4-papiret er her foldet, så der er opstået en bakke. Ned ad denne ruller to hvide kugler formet af deres egen løbsbane udklippet i papiret som snekugler på en snebakke. Situationen er nervepirrende, fordi snekuglerne har retning mod et mindre hus, i sin essens et symbol på menneskelig tryghed, som står sårbart neden for bakken. Motivets enkle drama er tydeligt inspireret af spændingsscener i fiktionens verden og er et eksempel på de narrative muligheder, som Peter Callesen frembringer ud af ingenting.

Snowballs II, 2005, syrefrit A4, 80 g papir og lim. Foto: Peter Callesen
Snowballs II, 2005, syrefrit A4, 80 g papir og lim. Foto: Peter Callesen

Skrøbeligheden i Callesens arbejder bliver ofte i sig selv en slags allegori over selve den kunstneriske skabelsesproces, hvor kunstneren står alene om at sikre sit værks levedygtighed. Et tilbagevendende tema hos Callesen er netop tro, håb og fiasko, som han også bearbejder i sin performancepraksis. I det nærmest umulige projekt Castle fra 1999 fra Callesens tid på Goldsmiths College, bukkede den monumentale, udendørs borg af pap under for regnvejr. Callesen spillede kongen af borgen iført krone og kongedragt og skulle have udtrykt helten i dette umulige projekt. I stedet endte han som en tragikomisk figur, der forsøgte at holde sammen på sin magt symboliseret ved borgen.

Castle (performance), 1999. Foto: Kenneth A. Balfelt
Castle (performance), 1999. Foto: Kenneth A. Balfelt

I Callesens værker finder vi en underliggende romantisk tendens med fokus på melankoli, nostalgi, længsel mm. Blandt andet i The Fall fra 2008, som udtrykker en forunderlig transformationsproces, hvor et symbol på liv og skønhed føder et symbol på død og forfald. Peter Callesen har udskåret et stort træ i mandshøjt hvidt papir, som helt konkret har givet materiale til et foldet menneskeskelet, der er faldet ud af træstammen, som var stammen pludselig revnet af ælde.

The Fall, 2008, 140 g syrefrit papir og lim, 210 x 240 x 70 cm. Foto: Adam Reich
The Fall, 2008, 140 g syrefrit papir og lim, 210 x 240 x 70 cm. Foto: Adam Reich

I dette modsætningsfyldte billede står det drømmende og forførende mejslet ind i træets skønhed og håndværkets finessearbejde, mens skelettet er udtryk for en melankolsk erkendelse af livets uundgåelige afslutning og dermed individets ensomhed i verden.

I Kunstforeningen GL STRAND kan man året ud se et eksempel på endnu et af Peter Callesens formater, de store arkitektoniske installationer i papir. Inside Out er en 1:1 spejling af møderummet Montanasalens klassicistiske, hvidmalede træpaneler og høje sprossevinduer. Gennem lysspillet ind ad vinduerne, både de ægte og de konstruerede, hvor Callesens egne skriblerier sidder i ruderne, skabes et hammershøisk stemningsfuldt rum, hvor den mentale proces fra tanke til ord til virkelighed iscenesættes poetisk.

Portfolio

Inside Out (detalje), 2016. Papir, pap, lim, variable dimensioner. Foto: Anders Sune Berg
Inside Out (detalje), 2016. Papir, pap, lim, variable dimensioner. Foto: Anders Sune Berg
Inside Out (installationsbillede fra Montanasalen, Kunstforeningen GL STRAND), 2016. Papir, pap, lim, variable dimensioner. Foto: Anders Sune Berg
Inside Out (installationsbillede fra Montanasalen, Kunstforeningen GL STRAND), 2016. Papir, pap, lim, variable dimensioner. Foto: Anders Sune Berg
Alive but Dead, 2012. Syrefrit 115 g papir, akvarel, lim, 50 x 40,5 x 7 cm. Foto: Peter Callesen
Alive but Dead, 2012. Syrefrit 115 g papir, akvarel, lim, 50 x 40,5 x 7 cm. Foto: Peter Callesen
White Window (installationsbillede), 2010, papirinstallation. Foto: Anders Sune Berg
White Window (installationsbillede), 2010, papirinstallation. Foto: Anders Sune Berg
White Window (detalje), 2010, papirinstallation. Foto: Anders Sune Berg
White Window (detalje), 2010, papirinstallation. Foto: Anders Sune Berg
Transparent God (installationsbillede), 2009. Syrefrit 140 g papir og lim, 350 x 450 x 170 cm. Foto: Anders Sune Berg
Transparent God (installationsbillede), 2009. Syrefrit 140 g papir og lim, 350 x 450 x 170 cm. Foto: Anders Sune Berg
Hanging Image, 2008. Akvarel og blyant på 120 g syrefrit papir, lim og egetræsramme, 139 x 107 x 13 cm. Foto: Anders Sune Berg
Hanging Image, 2008. Akvarel og blyant på 120 g syrefrit papir, lim og egetræsramme, 139 x 107 x 13 cm. Foto: Anders Sune Berg
Holding on to Myself, 2006. Syrefrit A4 80 g papir og akrylmaling, 47,5 x 37 x 7 cm. Foto: Anders Sune Berg
Holding on to Myself, 2006. Syrefrit A4 80 g papir og akrylmaling, 47,5 x 37 x 7 cm. Foto: Anders Sune Berg
Looking Back, 2006. Syrefrit A4 115 g papir og lim. Foto: Peter Callesen
Looking Back, 2006. Syrefrit A4 115 g papir og lim. Foto: Peter Callesen
Castle (performance), 1999. Pap og tape, variable dimensioner. Foto: Kenneth A. Balfelt
Castle (performance), 1999. Pap og tape, variable dimensioner. Foto: Kenneth A. Balfelt

Fakta

Peter Callesen er født i 1967 i Herning. I dag bor og arbejder han i København. Uddannelse: 97-00 Goldsmiths College, London 1994-97 Det Jyske Kunstakademi, Aarhus 1993-94 Aarhus Kunstskole (Grundkursus) 1990-93 Aarhus Arkitektskole. Udmærkelser: Arkens rejselegat 2016 Akademirådets Eckersberg Medalje, 2010 Statens Kunstfonds tre-årige arbejdslegat, 2009 Legat fra Kunstfonden af 1973, 2005 Statens Kunstfonds arbejdslegat, 2004 Henny Sophie Clausen og møbelarkitekt Axel Clausens fonds rejselegat, 2003 De Bielkelske rejselegat, 2002 Sleipnirs rejselegat, 2002 Dansk Metals rejselegat, 2002 Sleipnirs rejselegat, 2001 Århus Kommunes Kunstnerstipendium, 2001 Se hele Peter Callesens CV her