Ugens Kunstner: René Schmidt

Af
24. oktober 2021

René Schmidt (f. 1968) dimitterede fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2000 og har markeret sig med talrige offentlige udsmykninger, samt sit engagement i skulpturskoven, Deep Forest Art Land. Lige nu er han aktuel på temaudstillingen Naturen Taler på Sorø Kunstmuseum med en række værker, som tager udgangspunkt i en mikroskopisk organisme, der trods sin størrelse har en enorm betydning for naturens strukturer.

René Schmidt: AsA (Diatom Stephanodiscus astraea), Galleri Bo Bjerggaard. Foto: GBB.

René Schmidt (f. 1968) dimitterede fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2000 og har markeret sig med talrige offentlige udsmykninger, samt sit engagement i skulpturskoven, Deep Forest Art Land. Lige nu er han aktuel på temaudstillingen Naturen Taler på Sorø Kunstmuseum med en række værker, som tager udgangspunkt i en mikroskopisk organisme, der trods sin størrelse har en enorm betydning for naturens strukturer.

Af
24. oktober 2021

René Schmidt (f. 1968) dimitterede fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2000 og har markeret sig med talrige offentlige udsmykninger, samt sit engagement i skulpturskoven, Deep Forest Art Land. Lige nu er han aktuel på temaudstillingen Naturen Taler på Sorø Kunstmuseum med en række værker, som tager udgangspunkt i en mikroskopisk organisme, der trods sin størrelse har en enorm betydning for naturens strukturer.

René Schmidt inspicerer støbeforme til værket Beam på Sluseholmen Metrostation ved producent ODICO. Foto: Lene Skytthe, Metroselskabet.

De er fire gange tyndere end et menneskeligt hår, ansvarlige for via fotosyntese at skabe min. 20% af alt ilt på jorden, og deres ydre skal af kisel og silikat producerer halvdelen af alt organisk materiale i verdenshavene. Kiselalger har kort sagt en fundamental betydning for os, men de er samtidig helt usynlige for det blotte øje.

I René Schmidts værker til udstillingen Naturen Taler er den mikroskopiske organisme dog langt fra usynlig. Tværtimod er den legemliggjort i massive forme og skulpturer, der indtager udstillingens gulv og væg. Det er særligt kiselalgernes indbyggede konstruktioner, der interesserer Schmidt.

Han har bl.a. i værket OrO (diatom/Orthoseira) og ASEX (asexual reproduction, binary Fission) 3D-modelleret disse geometriske former op i kæmpestørrelse som for at insistere på strukturernes væsentlighed for os mennesker. Herefter produceres skulpturerne af PU skum, nylonfibre eller farvet LECA beton, der forførende trækker nysgerrige besøgende helt tæt på de overdrevent sanselige overflader.

3D-modellerede værker

René Schmidt trækker på et bredt spektrum af kilder fra klassisk skulptur, morfede computersimulationer, gotiske katedraler, heavymetal, masseproduktion og mikroorganismer. Mødet mellem materialet og det computergenererede går igen i hovedparten af René Schmidts værker.

Denne måde at arbejde på har ført til adskillelige offentlige udsmykninger både lokalt i hjembyen Viborg og i resten af landet. Han har bl.a. lavet større udsmykninger til forsvaret, Amager Fælled Skole, Retten på Frederiksberg, Landsarkivet og politistationen i Herning. Værker til der, hvor vi er og bevæger os.

René Schmidt: Retten på Frederiksberg, Installationsview, Retten på Frederiksberg. Foto: René Schmidt.

Schmidts karakteristiske anvendelse af digitale medier til at kreere sine kunstværker medførte blandt andet, at Schmidt i 2020 modtog den prestigefyldte Eckersberg Medalje. Det er da heller ikke tilfældigt, at hans hjemmeside hedder 3deconomy.dk. Arbejdet med 3D som en del af Schmidts metode gør, at udsmykningerne kan visualiseres ned til mindste detalje.

Hans måde at arbejde med 3D programmer som modellerings-princip på afspejler samtidig, hvordan vi modellerer og bygger i dag, hvor de store krav om funktionalitet, minimering af energiforbrug og stramme økonomiske budgetter dog oftest ender i modernistiske bygninger med rene hvide overflader. Men naturens konstruktionsprincipper er langt fra fri for fejl og mangler, her findes ikke noget som blot er helt hvidt, fladt eller grønt.

Naturen i arkitekturen

Det ligger integreret i Schmidts værker, at verden og ikke mindst arkitekturen trænger til fornyelse. Her løftes både de æstetiske og de betydningsbærende sider af naturens strukturer ind i kunstens maskinrum, ind til et sted, hvor de non-humane kræfter oversættes, så de kan sanses og forstås.

René Schmidt: Sluseholmen Metro Forme, 2021, Naturen Taler, Sorø Kunstmuseum. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Senest er han i gang med en næsten 8m lang in situ støbt betonbjælke, der indgår i den kommende metrostation Sluseholmen, som åbner i 2024. Som et modspil til metrobyggeriets modulbaserede, kubiske former er bjælkens ydre inspireret af naturens lige så matematisk funktionelle principper, der dog hele tiden lever, muterer og udvikler sig.

René Schmidt: Bjerget, Installationsview, Syddansk Universitet. Foto: René Schmidt.

Et andet værk, hvor René Schmidt har været med helt fra starten af processen, er Bjerget fra 2013 til SDU’s nye bygning til Institut for Idræt og Biomekanik. Bjerget står som en skarp, stiliseret opadstræbende klippevæg i arkitekturens kerne, men hvad man ikke kan se er, at det også fungerer som en bærende konstruktion og blev støbt direkte på stedet, integreret i den samme beton som resten af bygningen.

Deep Forest Art land

Udover sine talrige bidrag til udsmykninger er René Schmidt sammen med Søren Taaning en af skaberne bag Deep Forest Art Land – en alternativ skulpturpark for samtidskunst midt i en jysk skov – og i dag er han sammen med Taaning og Kristina Thormod Taaning en del af stedets kunstneriske ledelse. Kunstnerne startede oprindeligt Deep Forest Art Land – Skovsnogen for 11 år siden som et hobbyprojekt, men stedet voksede sig hurtigt større og større.

I skoven findes også flere værker af Schmidt, herunder den 3,5 m høje metalskulptur Giant Beetle, “betonklumperne” Primordal Soup præget med aftryk af forskelligt elektronikskrot og Det Gotiske Skur midt blandt de opadstræbende egetræer. Stedet er i konstant udvikling, så nogle værker forgår, og andre ting kommer til. Og netop tidsligheden er også et gennemgående tema i Schmidt praksis som i Objects for garden and related areas hos Galerie Møller Witt i 2016.

René Schmidt: Giant Beetle, Installationsview, Deep Forest Art Land. Foto: DFAL.

Skulpturerne til udstillingen, støbt i henholdsvis gummigranulat og LECA-beton, blev tænkt til at stå i haver – og gå i forbindelse med de naturlige processer. De granulerede overflader med huller og fordybninger er samtidig det helt ideelle miljø, for at mos og lav kan bosætte sig og skabe nye biotoper. Schmidts værker fluktuerer på den måde konstant og forbinder kunsten og naturen i sig.

Se portfolio

René Schmidt: Sluseholmen Metro Forme, 2021, Detalje. Naturen Taler, Sorø Kunstmuseum. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.
René Schmidt: ASEX (asexual reproduction, binary fission), Galleri Bo Bjerggaard. Foto: GBB.
René Schmidt: The Travel in Space, Marie Kirkegaard Gallery. Foto: MKG.
René Schmidt: Bjerget, construction view, Syddansk Universitet. Foto: René Schmidt.
René Schmidt: Det Gotiske kvarter, Installationsview, Deep Forest art Land. Foto: DFAL.
René Schmidt: Det Gotiske kvarter, Installationsview, Deep Forest art Land. Foto: DFAL.
René Schmidt: Ursuppe objekter, Installationsview, Deep Forest Art Land. Foto DFAL.
René Schmidt: Ursuppen, primordialsoup, Installationsview, Milen, Roskilde Dyrskueplads. Foto: René
Schmidt.
René Schmidt: Retten på Frederiksberg, Installationsview, Retten på Frederiksberg. Foto: René Schmidt.
René Schmidt: Objects for garden and related areas, Installationsview, Galerie MøllerWitt. Foto: GMW.
René Schmidt: Verdens byggesten, Installationsview, Lisbjerg skolen. Foto: René Schmidt.