Ugens kunstner – Signe Guttormsen

Af
8. februar 2017

Signe Guttormsen har siden starten af 1990’erne arbejdet med både fotografi og maleri. De seneste år har bygningsintegreret kunst dog spillet en stadig større rolle i hendes praksis. Med stedsspecifikke værker til Amalienborg, MT Højgaard og Psykiatrisygehuset i Vejle har Guttormsen markeret sig med en type kunst, der ikke er udført til museer og gallerirum, men til institutioner, private virksomheder og offentlige rum.

Signe Guttormsen: Opbrud, lysinstallationer og belægning, MT Højgaard, Søborg, 2016. Foto: Jan Søndergaard

Signe Guttormsen har siden starten af 1990’erne arbejdet med både fotografi og maleri. De seneste år har bygningsintegreret kunst dog spillet en stadig større rolle i hendes praksis. Med stedsspecifikke værker til Amalienborg, MT Højgaard og Psykiatrisygehuset i Vejle har Guttormsen markeret sig med en type kunst, der ikke er udført til museer og gallerirum, men til institutioner, private virksomheder og offentlige rum.

Af
8. februar 2017

Signe Guttormsen har siden starten af 1990’erne arbejdet med både fotografi og maleri. De seneste år har bygningsintegreret kunst dog spillet en stadig større rolle i hendes praksis. Med stedsspecifikke værker til Amalienborg, MT Højgaard og Psykiatrisygehuset i Vejle har Guttormsen markeret sig med en type kunst, der ikke er udført til museer og gallerirum, men til institutioner, private virksomheder og offentlige rum.

Signe Guttormsens kunstneriske arbejde har fra begyndelsen været præget af en vis skepsis over for entydige værkbegreber. Store dele af hendes praksis afslører en interesse for, hvordan rum fungerer. Det ses både i fotoserien Hotel (1990) og i værkgruppen To the End of the World (2006), hvis bemalede træpaneler rummer et næsten arkitektonisk element.

Signe Guttormsen. Foto: Klaus Holsting

Forhold som grænser og forbindelser bliver især tydelige i Guttormsens integrerede kunst, idet projekterne altid er afhængige af de arkitektoniske og funktionelle rammer – men samtidig er arkitekturen også afhængig af kunsten. Det integrerede kunstværk er ikke bare skabt til et bestemt byggeri, men forholder sig til det og er således også med til at skabe det. I den integrerede kunst forsøger Guttormsen således at udvikle et værk, der ikke er autonomt, men som derimod står i relation til både mennesker og omgivelser.

I store dele af sin værkproduktion har Guttormsen beskæftiget sig med overgange, forbindelser og handlingsprocesser, hvilket også går igen i hendes bygningsintegrerede projekter. I 2010 lavede hun belægningen til tagterrassen i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg.

Signe Guttormsen, tagterrassen i Frederik VIII’s Palæ, Amalienborg, 2010. Foto: Torben Eskerod

Udgangspunktet er de profiler til facaderne, som palæets oprindelige arkitekt skabte i 1750-60. Fra omrids af bygningsdetaljer opstår et asymmetrisk mønster, hvor arkitektens detaljerige tegning er skillelinjen, der skaber et spil mellem to ligeværdige dele; palæets historie og nutid.

Også i MT Højgaards domicil knytter Guttormsen sit værk til stedet ved at genbruge elementer fra det gamle gastårn, som tidligere lå placeret på området.

Signe Guttormsen: Opbrud, lysekrone og gulvbelægning, MT Højgaard, Søborg, 2016. Foto: Jan Søndergaard

Således spejles tårnets tagkonstruktion i det nye bygnings gulvbelægning i et 1:1-forhold, ligesom tårnets stempel har fundet form og funktion i en lysekrone installeret i luften over ankomstområdet. Disse elementer er med til at skabe sammenhæng mellem bygningens historie og nutid som ramme for entreprenørvirksomhed.

Signe Guttormsen: Udsigter og Indsigter, lysekrone i foyer, Psykiatrisygehuset i Vejle, 2017. Foto: Jan Søndergaard

I sit seneste integrerede projekt på Psykiatrisygehuset i Vejle har Guttormsen skabt en helhed, der med kompasset, farvecirklen og vægbillederne med rejsegenstande som grundmotiver guider brugerne gennem stedet. Projektet tager udgangspunkt i den erkendelse, at patienter har brug for orientering og orden, for at deres tilstand kan bedres. Guttormsens integrerede kunst går dermed i dialog med omgivelserne og hjælper med at udpege og tydeliggøre rummenes retninger og handlingspotentiale. I mødet med de forskellige delelementer i bygningen bliver man som bruger og betragter involveret og fornemmer, at man som individ er en del af en større helhed.

Guttormsens integrerede værker er skabt til at blive brugt – ikke bare som genstande, men som rum, hvor der leves.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Signe Guttormsen: Udsigter og Indsigter, lampe, folier og vægbemaling, Psykiatrisygehuset i Vejle, 2017. Foto: Jan Søndergaard
Signe Guttormsen: Udsigter og Indsigter, relief med trolleys, Psykiatrisygehuset i Vejle, 2017. Foto: Jan Søndergaard
Signe Guttormsen: Opbrud, MT Højgaard, Søborg, 2016. Foto: Jan Søndergaard
Signe Guttormsen: Moving Things, installationsfoto, Galerie Mikael Andersen, København, 2016. Foto: Jan Søndergaard
Signe Guttormsen: Moving Things, installationsfoto, Galerie Mikael Andersen, København, 2016. Foto: Jan Søndergaard
Signe Guttormsen: Spor og spind, træpaneler, håndliste og loftslys, Banedanmark, Fredericia, 2015. Foto: Jan Søndergaard
Signe Guttormsen: Spor og spind, skinner i gulv, Banedanmark, Fredericia, 2015. Foto: Jan Søndergaard
Signe Guttormsen: Hvor er du?, installationsfoto, Galerie Mikael Andersen, København, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Signe Guttormsen, Midtsjællands Gymnasium, Ringsted, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Signe Guttormsen, Midtsjællands Gymnasium, Ringsted, 2013. Foto: Klaus Holsting
Signe Guttormsen, tagterrassen i Frederik VIII’s Palæ, Amalienborg, 2010. Foto: Torben Eskerod
Signe Guttormsen: To the End of the World, installationsfoto, Neues Museum, Nürnberg, 2007. Foto: Annette Kradisch

Fakta

Signe Guttormsen er født i 1964 i København og bor og arbejder i dag i København. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (1986-1993) og fra Rijksakademie van beeldende Kunsten i Amsterdam (1991-1992). Se hele Signe Guttormsens CV her Til april udkommer Signe Guttormsen med bogen Gæstfrit – Kunst i det fælles rum på forlaget Ekbátana med tekster af Camilla Jalving og Karsten R.S. Ifversen, redigeret af Torben Sangild. Læs mere her Artiklen er skrevet af Felix Rothstein, der arbejder ved Galerie Mikael Andersen.