Ugens kunstner – Sofie Bird Møller
Modefotografier, antikvariske stålraderinger, reklameplakater og fundne filmoptagelser. Alt sammen er kunstneriske afsæt for Sofie Bird Møller.
Modefotografier, antikvariske stålraderinger, reklameplakater og fundne filmoptagelser. Alt sammen er kunstneriske afsæt for Sofie Bird Møller.
Uafhængigt af mediet tager Sofie Bird Møller altid afsæt i eksisterende billeder, der gennem hendes indgreb mister deres oprindelige fortælling og indhold. I sine værker rejser hun spørgsmål om identitet og kropsidealer. Samtidig sætter hun fokus på forholdet mellem overflade og underliggende betydning i maleriet og kunsten generelt.
Kropsligt nærvær og fravær
I hendes serier, der er skabt på antikvariske stålraderinger (2006-2009), bortretoucheres betydningsbærende elementer, så kun en skygge af det oprindelige motiv er tilbage. Umiddelbart er interventionen vanskelig at afkode, men har man studeret værkerne blot et øjeblik, er opmærksomheden svær at fjerne fra kunstnerens foruroligende gestus: Personer, hvis lemmer er retoucheret bort, synes at have efterladt deres tøj som tomme hylstre i mærkelige positurer, mens genstande tilsyneladende svæver frit i luften.
I sine filmcollager, fx Catch me if you can (2011) og Down the Line (2012) har Bird Møller sammenredigeret forskellige versioner af filmen Den usynlige mand. Her svæver behandskede hænder og hatte rundt i billedrummet uafhængigt af en synlig kropslig tilstedeværelse, men samtidig er det tydeligt, hvordan den usynlige krop interagerer med andre legemer.
Tilmed er den filmiske fortælling sløret gennem Bird Møllers klipning, hvor handlingen er dekonstrueret og sammensat til nye absurde forløb af billeder fra forskellige scener.
Interaktioner
Siden henholdsvis 2006 og 2007 har Sofie Bird Møller arbejdet med og udviklet sine såkaldte Interferens- og Interaktions-serier. I dem overmaler hun med både præcision og voldsomhed reklameplakater og magasinsider, så modellernes kroppe delvist skjules under tykke, abstrakte lag af maling.
I de store Interaktions-formater bruger hun sin egen krop som pensel. Indsmurt i maling gnider hun sig med en både ekspressiv og præcis bevægelse mod modellens krop. Gennem hendes indgriben i det oprindelige billede opstår der, ligesom det er tilfældet med de øvrige værktyper, hun arbejder med, et nyt visuelt udsagn, der siger noget om dét, som tilsyneladende tilsløres – en form for afdækning gennem tildækning.
Men modellens krop destrueres ikke. Den tilføjes et nyt lag både i bogstavelig og overført betydning. For gennem Sofie Bird Møllers interaktion mister modellen nok sin identitet og sine specifikke ansigtstræk, men samtidig accentueres figurens komposition og bevægelse også; den bliver nærværende på en helt ny måde.
Der er tale om en form for dobbelteksponering af kroppe, hvor Sofie Bird Møllers gestus er utænkelig uden den oprindelige figur, men hvor det visuelle udtryk, vi nu oplever i værket, får sin kraft gennem aftrykket af netop kunstnerens krop. Og således er kunstneren tilstede i sit værk, og dog peger hun samtidig på sit eget fravær, idet kun et spor af hendes ellers så definerende handling er tilbage.
Der opstår på den måde en interessant spænding mellem overflade og indhold, mellem tekstur og betydning, der får vores fokus til at veksle mellem noget ikke-synligt og en næsten insisterende materialitet.
Mellem overflade og underliggende betydning
Sofie Bird Møller er svær at kategorisere entydigt. Hun trækker på en lang række ismer og praksisformer fra det 20. århundredes kunsthistorie, fx surrealisme, abstrakt ekspressionisme, body- og pop art, Jorn’ske modifikationer og feministisk kunst.
I et fortolknings øjemed kan man nok læse Bird Møllers værker ind i en feministisk og politisk sammenhæng og se dem i lyset af en kritisk tilgang til både traditionelle kønsroller, tidens kropsfiksering og den allestedsnærværende, overfladiske reklameæstetik. Men dybest set rejser hun spørgsmål om autenticitet og om forholdet mellem overflade og underliggende betydning i maleriet og kunsten helt generelt.
I forbindelse med de store Interaktioner handler det for Bird Møller heller ikke så meget om at male noget, men om den maleriske handling overhovedet. Hun undersøger traditionelle kunstneriske genrer og grænsefladerne mellem dem; hun frembringer med fuldt overlæg sammenstød mellem teksturer og overflader og jonglerer bevidst med forskellige lag af både betydninger og materialer.
Det, Sofie Bird Møller gør, er i virkeligheden at forene maleri og performance, blik og krop, metode og udsagn, teknik og indhold. Hun er sin egen pensel og gør selv det, hendes værker viser.
Portfolio
Fakta
Udstilling
Sofie Bird Møller
7 feb 2015 10 maj 2015
Sofie Bird Møller
Esbjerg Kunstmuseum Se kort og tider
Fakta
Sofie Bird Møller er født i 1974 (DK). Hun bor og arbejder i Berlin og München, er udddannet på Akademie der Bildenden Künste, München og Byam Shaw School of Art, London.
Udvalgte udstillinger:
2014 Sofie Bird Møller, Nusser & Baumgart, München
48, Sassa Trülzsch, Berlin
2013 Beat Around The Bush, Jancar Gallery, Los Angeles
2012 Art Berlin Contemporary, Sassa Trülzsch, Berlin
2011 Catch Me if You Can, Martin Asbæk Gallery, København
Die Tanzende Königin, Galerie Sassa Trülzsch, Berlin
2009 Paint the White Horse Black, Galerie Sassa Trülzsch, Berlin
2008 Ich will nicht nur, dass ihr mich liebt, Galerie Sassa Trülzsch, Berlin
FIAC, Foire internationale d’art contemporain, Sassa Trülzsch, Paris
2006 Made In Denmark, Lothringer 13/Laden/Apollo 13, München
2005 Blowup, Galerie Florian Sundheimer, München.
Aktuelt kan Sofie Bird Møller opleves på Esbjerg Kunstmuseum indtil den 10 maj 2015. Det er hendes første soloudstilling på et museum.