Ugens kunstner – Tanja Nellemann
Tanja Nellemann er optaget af politiske og sociale emner og er en kunstner med en idebaseret og involverende praksis. Hun arbejder stedspecifikt med ord, sampler tekster, billeder og inddrager ofte mennesker i sine kunstprojekter og offentlige udsmykninger. Kendetegnende for hendes praksis er en afvæbnende humor, som hun anvender for at italesætte vigtige samfundspolitiske emner.
Tanja Nellemann er optaget af politiske og sociale emner og er en kunstner med en idebaseret og involverende praksis. Hun arbejder stedspecifikt med ord, sampler tekster, billeder og inddrager ofte mennesker i sine kunstprojekter og offentlige udsmykninger. Kendetegnende for hendes praksis er en afvæbnende humor, som hun anvender for at italesætte vigtige samfundspolitiske emner.
Tanja Nellemann er optaget af politiske og sociale emner og er en kunstner med en idebaseret og involverende praksis. Hun arbejder stedspecifikt med ord, sampler tekster, billeder og inddrager ofte mennesker i sine kunstprojekter og offentlige udsmykninger. Kendetegnende for hendes praksis er en afvæbnende humor, som hun anvender for at italesætte vigtige samfundspolitiske emner.
Igennem mange år har Tanja Nellemann lavet borgerinvolverende projekter lige fra Gellerup til Gdansk sammen med blandt andre kollegerne Grete Aagaard og Lise Skou. De har blandt andet drevet det ikke-kommercielle udstillingssted rum46, der netop har fokus på internationale og socialt engagerende projekter.
Nellemann har desuden igennem længere tid arbejdet inden for feltet Art Writing, hvor hun arbejder med ord som kunstnerisk virkemiddel. Nellemann har blandt andet deltaget i Art Writing-masterclass ved Aarhus Litteraturcenter, og i 2014 udkom hun med Rundkørsler du ikke kommer uden om på forlaget Space Poetry.
Bogen bestående af en række collager, der karakteristisk for Nellemanns praksis er udformet af bogstaver og ord klippet ud af aviser og tidsskrifter. Tanja Nellemann arbejder med spejling og forskydning, billedligt og konkret: “Pedel” bliver til “rebel” eller “Nationalt” sættes over for “internationalt”.
Ordcollagerne i cirkelformat er sat sammen med fotodokumentationer af hverdagens cirkulære former, såsom trampoliner, rundkørsler og mønter. Værket er typisk for Nellemanns tilgang til sine tematikker, idet det spejler det globale, politiske liv med et typisk dansk hverdagsliv med tallerkner og hundekurv. Hun får os til at stille spørgsmål ved vores måde at indrette os på, både som privatpersoner og samfund. Værkerne i bogen bliver sat i perspektiv af et essay af Rikke Hansen.
I forbindelse med sin aktuelle udstilling RENTpostFAKTISK! på Vestjyllands Kunstpavillons Platform for Samtidskunst har Tanja Nellemann fået hjælp til at udføre en serie værker af en gruppe frivillige på Seniorstedet i Videbæk. De har sammen broderet mere eller mindre sandfærdige udsagn på forskellige brugte tekstiler – herunder en undertrøje, et forklæde og forskellige ufærdige broderier fundet i lokale genbrugsbutikker.
Desuden har hun placeret udskårne skilte rundt omkring i Videbæk, noget hun har arbejdet med ved flere lejligheder. Denne gang bærer skiltene på erklæringer om sandheden. Nellemann tager altid højde for det sted, hun laver sine projekter til, og intervener som regel på steder, der er tilgængelige for alle, så tilfældige forbipasserende også får glæde af hendes underfundige udsagn.
Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående):
Fakta
Tanja Nellemann er født i København i 1971. Bor og arbejder i Skødstrup / Aarhus. Med i værkstedfælleskabet KH7. Hun er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i 2001 og har deltaget i en masterclass i Art Writing. Hun har været en del af rum46 i 13 år. Læs hele Tanja Nellemanns CV her