Ugens kunstner – Theis Wendt
Med udgangspunkt i billedet bygger Theis Wendt rumlige installationer, der peger på både rummet, konteksten og beskueren selv.
Med udgangspunkt i billedet bygger Theis Wendt rumlige installationer, der peger på både rummet, konteksten og beskueren selv.
Theis Wendts kunstneriske baggrund er maleri og tegning, men omkring 2010 skiftede hans arbejde radikalt retning.
Wendts forhenværende arbejde med billedet syntes for ham håbløs i forhold til det eskalerende og allestedsnærværende billedbombardement, som internettet og skærmteknologien i hastigere og hastigere grad konfronterede verden med.
Indholdet i Wendts daværende værker blev derfor – ifølge ham selv – udhulet af billedstormens aggressivitet.
Udstillingen Gray Trampled Grass. Gray Snow fra 2011 ved Galleri Christoffer Egelund markerede dette nulpunkt i Wendts praksis.
Herfra rettede han sit arbejde imod selve billedets beholder som en undersøgelse af dets rum, dets kontekst og dets kontemporære situation.
Billedet er det centrale omdrejningspunkt, men hans værker ender ofte som rummelige installationer.
Sværmen
I værket Swarm fra 2012 bliver rammen og refleksionen som billedflade reduceret til et rumligt nulpunkt. Når man går ned ad trappen og ind gennem døren i kælderrummet, bliver man mødt af en overvældende 3D-spejling af rummet, man står i.
Printene er fæstnet fra gulv til loft, og i hjørnet danner endnu en spejling endnu et rum.
På gulvet ligger en rulle spejlfolie, der spejler rummet og beskueren i det.
Med en generøs investering i et undseeligt kælderrum, omdannede Wendt dermed rummet til refleksion – og refleksionen til rummet.
Hele rummet blev til en beholder, hvor billede og beskuer, rum og virtualitet udveksler betydninger og roller.
Wendt ønskede dermed at vise et allerede gennemrepræsenteret rum.
Udgangspunktet for værket var samtidens billedsituation, hvor billeder agerer som proteser til at navigere med frem for at være repræsentationer.
I Swarm orienterer man sig i kraft af de computerskabte vægge og linjer på samme måde, som Internettets masser agerer sværmende i det uendelige virtuelle rum.
Sammensmeltninger
Værket Attachments 2012 blev lavet under et længere ophold i Los Angeles i 2012. Her opdeler en konstruktion bestående af isolering, sten, lægter, træplader og en fladskærm rummet og undersøger forholdet imellem sted, materialitet og repræsentation.
Digitale print på træplader repræsenterer installationens samlede sum af materialer. Imellem træpladerne og repræsentationen af dem udspiller sig en forfladning af rum, samtidig med der dannes et landskab derimellem.
Brugen af de digitale prints fastfrysser perspektiver og spejlinger i Wendts værker, således at billedfladerne repræsenterer forskydninger af tid og rum.
Denne metode anvendes og udvikles yderligere i hans udstilling On-Tilted på Traneudstillingen og senest på Chart ved Andersen’s Contemporary – begge i 2013.
De nye billedteknologiers virtuelle verdner er et centralt element i Wendts værker, men samtidig er det altid i virkelighedens rum, at slagene står – det er fortsat med vores kroppe, vi kommer i kontakt med værkerne.
Den kølige reduktion forekommer kritisk over for nutidens strømme af koder, hvor alt, der er tungere end etter og nuller, synker til bunds, men i værkerne forstår man også, at desillusionen og det romantiske eksisterer side om side.
Portfolio
Fakta
Theis Wendt (1981) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2002-2008. Han har desuden fra 2001-2002 studeret Contemporary Art Practice på Metáfora Centro d'Art Contemporany i Barcelona.
Theis Wendt har haft en række soloudstilliner bl.a. også på Gallery Koh-I-Noor, NLH Space og Gallery Teapot i Köln. Han har desuden deltaget i gruppeudstillinger i bl.a. Hanoi, Istanbul og USA, samt i Danmark.
Han forbereder sig desuden på Beyond Limits, Land of Tomorrow in Louisville, Kentucky, USA fra september til december 2014.
Han har modtaget flere legater bl.a. Akademiraadets rejselegat i 2011 og et arbejdslegat fra Statens Kunstfond i 2010.