Ugens kunstner – Uffe Isolotto

Af
4. maj 2016

I sine totalinstallationer arbejder Uffe Isolotto undersøgende og digitaliseret med det selviscenesatte menneske, hvad enten det drejer sig om video- og 3D-animationer, skulptur, digitalt manipulerede fotografier og grafik eller performances.

Uffe Isolotto: New Age Isolotto. Foto: Tranen

I sine totalinstallationer arbejder Uffe Isolotto undersøgende og digitaliseret med det selviscenesatte menneske, hvad enten det drejer sig om video- og 3D-animationer, skulptur, digitalt manipulerede fotografier og grafik eller performances.

Af
4. maj 2016

I sine totalinstallationer arbejder Uffe Isolotto undersøgende og digitaliseret med det selviscenesatte menneske, hvad enten det drejer sig om video- og 3D-animationer, skulptur, digitalt manipulerede fotografier og grafik eller performances. Uffe Isolottos værker optræder på én gang smukke og farvestrålende, men samtidig rå og påtrængende. Lige nu er han aktuel med soloudstillingen New Age Headache på Tranen i Hellerup.

image1
Uffe Isolotto. Foto: UI

Uffe Isolottos arbejde tager udgangspunkt i selvet, kroppen, seksualiteten og teknologi – samt abstrakte filosofiske emner og mytologi. Han er drevet af en søgen mod at visualisere narrative fortællinger som indre monologer og fremadskridende fortællinger i grafisk form.

Uffe Isolottos værkproduktion er en sammensat størrelse. Han bevæger sig i sit kunstneriske udtryk inden for flere felter af samtidskunsten, hvor han bl.a. eksperimenterer med performance og intervention, totalinstallation, digital kunst og videoanimationer – samt de mere traditionelle udtryksformer fotografi og skulptur. Isolotto arbejder bl.a. med readymades i sine totalinstallationer, som han finder som genbrug eller bestiller online. Hvis ikke han kan skaffe det objekt, han søger, får han det fremstillet af 3D-kunstnere.

Tendenser
I Isolottos samlede virke kan man se nogle generelle tendenser inden for samtidskunst. Blandt andet kan hans værker relateres til begreber og genrer som ’post-internet’ og ’new aesthetics’; begreber, der omhandler en ny måde at se verden på igennem et digitalt blik, hvor bl.a. den digitale pixelering af billeder bliver en ’ny æstetik’, hvorigennem verden kan opleves.

Det er en verden, hvor kunsten har taget det digitale til sig for at skabe nye kunstneriske udtryksformer. Post-internet er kunst, som er skabt med bevidstheden om et netværk, i hvilket det eksisterer fra undfangelse til produktion, udbredelse og modtagelse.

Dana Plato's Cave II, 2014. Foto:
Dana Plato’s Cave II, 2014. Foto: Rasmus Myrup

Dana Platos Cave I-III
Isolotto benytter sig i høj grad af netop det digitale blik og de teknologiske medier. Det digitale greb bruger han i de tre sammenhængende udstillinger Dana Platos Cave I-III fra 2014, hvor Isolotto bl.a. fik fremstillet en tegneserie, som skildrer barneskuespilleren Dana Platos (1964-1999) forvandling fra uskyldigt barn til falleret pornoskuespiller. I Dana Platos Cave I-III leger Isolotto med et allegorisk billedsprog mættet af erotik og eksplicit pornografi i en filosofisk kontekst med tanke på Platons hulelignelse.

Selvsutteren
Det allegoriske billedsprog og den erotiserede filosofi kan man også finde i Uffe Isolottos The Pocket Philosopher’s Catharsis in the Winter Garden eller Selvsutteren på Overgaden fra 2013.

Udstillingen var bygget op som en totalinstallation med digitalt manipulerede fotografier af en ukendt person, som af udseende minder om kunstneren selv, og hvor vedkommende ses i færd med at tilfredsstille sig selv. Rundt omkring i udstillingsrummet sås mindre skulpturer forestillende afrevne lemmer, muligvis kunstnerens egne?

Selvsutteren viser os det selvcentrerede og selvopslugte menneske; I en samfundsmæssig kontekst mimer dette billede en kritik af selfie-generationen og samtidens nye buzzword ’social-medie-narcissisme’.

Aktuel udstilling på TRANEN
Uffe Isolotto former med den aktuelle udstilling New Age Headache en stilbevidst scenografi med det emotionelle, selvanalyserede menneske i centrum. Han citerer punk og new age’ens højspændte æstetik, hvor det syntetiske, inderlige og spirituelle forenes. I New Age Headache benytter Isolotto sig af nogle af de samme formsprog, som han har brugt tidligere; digitale prints, skulptur og installation – men udstillingen har en sensibilitet og emotionel karakter, som ikke tidligere er set.

Portfolio

Installationsview fra udstillingen New Age Headache, 2016, Tranen. Foto: ??
Installationsview fra udstillingen New Age Headache, 2016, Tranen. Foto: Tranen
Fra udstillingen New Age Headache, 2016, Tranen. Foto: ??
Fra udstillingen New Age Headache, 2016, Tranen. Foto: Tranen
Fra udstillingen New Age Headache, 2016, Tranen. Foto: Tranen
Fra udstillingen New Age Headache, 2016, Tranen. Foto: Tranen
Fra udstillingen New Age Headache, 2016, Tranen. Foto: ??
Installationsview fra New Age Headache, 2016, Tranen. Foto: Tranen
Fra udstillingen New Age Headache, 2016, Tranen. Foto: Tranen
Installationsview fra udstillingen New Age Headache, 2016, Tranen. Foto: Tranen
Lovelace, 2015. I samarbejde med TOVES. Foto: ??
Lovelace, 2015. I samarbejde med TOVES. Foto: TOVES
Lovelace, 2015 (detalje). I samarbejde med TOVES. Foto: ??
Lovelace, 2015 (detalje). I samarbejde med TOVES. Foto: TOVES
£Ä$Ö€, 2014. Udsmykning på RUC. Foto: ??
£Ä$Ö€, 2014. Udsmykning på RUC. Foto: Simon Damkjær
£Ä$Ö€, 2014. Udsmykning på RUC. Foto: ??
£Ä$Ö€, 2014. Udsmykning på RUC. Foto: Simon Damkjær
£Ä$Ö€, 2014. Udsmykning på RUC. Foto: ??
£Ä$Ö€, 2014. Udsmykning på RUC. Foto: Simon Damkjær
A Folk Tale about Technological Digestion (Worms), 2014. Still. Foto: ??
A Folk Tale about Technological Digestion (Worms), 2014. Still. Foto: Simon Damkjær
A Folk Tale about Technological Digestion (Worms), 2014. Foto: ??
A Folk Tale about Technological Digestion (Worms), 2014. Foto: Simon Damkjær
Dana Plato’s Cave I, 2014. Foto: ??
Dana Plato’s Cave I, 2014. Foto: Rasmus Myrup
Dana Plato’s Cave I, 2014. Foto: ??
Dana Plato’s Cave I, 2014. Foto: Rasmus Myrup
Dana Plato’s Cave III, 2014. Installation. Foto: ??
Dana Plato’s Cave III, 2014. Installation. Foto: Rasmus Myrup
Poster Boy for a New Generation, 2013. Foto: ??
Poster Boy for a New Generation, 2013. Foto: Anders Sune Berg
Poster Boy for a New Generation, 2013. Foto: ??
Poster Boy for a New Generation, 2013. Foto: Anders Sune Berg
Phantom Limb (Sensorimotor Homunculus in Verner Panton Phantom Chair), 2011. Digital skulptur. Foto: ??
Phantom Limb (Sensorimotor Homunculus in Verner Panton Phantom Chair), 2011. Digital skulptur. 3D-rendering: Tom Isaksen

Fakta

Uffe Isolotto er født i 1976. Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og har udstillet på en række toneangivende udstillingssteder for samtidskunst både herhjemme og internationalt. Isolotto er desuden medstifter og tidligere medlem af det kunstnerbaserede udstillingsrum TOVES på Vesterbro i København. Se hele Uffe Isolottos CV her