#VærkDinVerden satte kunsten på dagsordenen

14. december 2018

Kunstkampagnen har i løbet af hele november måned bragt kunsten ud i det offentlige rum over hele Danmark. Råderum, der står bag kampagnen, samler nu op på de mange indtryk, udtalelser og erfaringer.

Jacob Tækker var én af de kunstnere, som skabte værker til den netop overståede kampagne #VærkDinVerden. Tækker forholdte sig til Rose Ekens udsmykning på Frederiksbjerg Skole i Aarhus i sit værk. Pressefoto

Kunstkampagnen har i løbet af hele november måned bragt kunsten ud i det offentlige rum over hele Danmark. Råderum, der står bag kampagnen, samler nu op på de mange indtryk, udtalelser og erfaringer.

Kunstkampagnen har i løbet af hele november måned bragt kunsten ud i det offentlige rum over hele Danmark. Råderum, der står bag kampagnen, samler nu op på de mange indtryk, udtalelser og erfaringer.

Arrangementet The Cool Down Party på ARoS Public markerede den 30. november afslutningen på #VærkDinVerden og en måned med fokus på kunsten omkring os.

Ifølge Råderum er det igennem kampagnen blevet tydeligt, at kunst faktisk kan virke og fylde en del for de mennesker, der bor og lever med den i dagligdagen.

Kurator og projektleder for kampagnen Amalie Frederiksen siger:

”#VærkDinVerden har handlet om at gøre kunsten relevant og tilgængelig for den enkelte, skabe nye indgangsvinkler, så folk kan se sig selv i kunstværkerne og tage dem til sig. Det er vigtigt, fordi kunst kan sætte nogle nye spilleregler op og fungere som adgangsbillet til en virkelighed, som vi selv kan være med til at forme.

Vores intention har været at give kunstens virkning en slags vitaminindsprøjtning for at ’booste’ den, kan man sige. Det har vi gjort ved at slippe kunsten fri fra alle de her myter, regler og traditioner, der omgærder den, og sat en mere åben og umiddelbar ramme op for mødet med kunst. Med #VærkDinVerden prøver vi at skabe et univers, hvor alt det, man tror og tænker om kunst, ikke længere gælder.”

Charlotte Bagger Brandt, direktør i Råderum, konkluderer:

”I Råderum ser vi kunsten som en forandringsagent i samfundet. Vores ønske med projektet har været at komme bredere ud med dette potentiale ved at sætte fokus på, hvad kunsten kan i alle mulige forskellige offentlige kontekster. Forhåbningen er, at projekter som dette i fremtiden kan inspirere til lidt mindre berøringsangst i forhold til kunsten og endnu mere kunst i det offentlige rum igangsat af borgere og kommuner.”

Læs mere om #VærkDinVerden her

Læs vores baggrundsartikel om #VærkDinVerden her

Kilde: Råderum

Fakta

Om #VærkDinVerden #VærkDinVerden er en opfordring til at dele, opleve og tale om kunsten omkring os. Projektet blev realiseret af Råderum med støtte fra Bikubenfonden og Statens Kunstfond. Otte kunstnere skabte nye værker, der undersøger, hvad kunst kan der, hvor den er, og spørger, hvad den gør ved dem hvis virkelighed, den blander sig i. Værkerne kunne opleves på sociale medier og på seks steder på tværs af Danmark: på Frederiksbjerg Skole i Aarhus, på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa, i boligområdet Gersagerparken i Greve, på Superkilen i København, i Ringe på Fyn og i Skulpturlandsby Selde i Nordjylland. De otte samtidskunstnere, der skabte nye værker til kampagnen er: Christian Elovara Dinesen, Kristoffer Akselbo, Within Walls, Lars Arrhenius, Jacob Tækker, Jens & Morten, Charlotte Haslund-Christensen og Tanja Nellemann Kruse. Kunstpris Som en del af kampagnen blev en ny kunstpris lanceret, der kårede det vildeste sted med kunst i Danmark baseret på nomineringer. Alle kunne være med ved at bruge hashtagget #værkdinverden, når de mødte et kunstværk i deres hverdag. Kunstprisen til kunst i det offentlige rum gik til Gersagerparken i Greve og værket Hjertemix af Karoline H. Larsen og Helle Hove, der blev nomineret af Frederik Waneck Borello, som modtog et trofæ lavet af kunstner Tanja Nellemann Kruse samt en fest til stedet, hvor kunstværket befinder sig. #VærkDinVerden i tal: Eksponeringer på sociale medier: knap 700.00 Videovisninger: 330.000 Downloads af Piktogram-app af Lars Arrhenius: 2000 Presseomtaler i trykte og levende medier: 52 #VærkDinVerden-arrangementer i alt: mere end 100 Og flere end 20.000 har oplevet arrangementerne