Videnspest i Skindergade
Christian Vind viser med sin nye udstilling hvordan det ser ud, når en kunstner lader paraderne falde.
Christian Vind viser med sin nye udstilling hvordan det ser ud, når en kunstner lader paraderne falde.
info
225 værker taler deres eget sprog. Vi har at gøre med en alsidig, men i bund og grund bare enormt inspireret kunstner, der henter sit udtryk, som alle før og efter ham, i verden omkring sig.
Det fører både til en masse referencer vedrørende kunsten og utallige eksempler på den snørklede proces i kunstneren fra idé til værk. Her er det inspirationskilden der med Vind som den førende hånd får ordet på de hvide A4-formater.
Derfor kan man også betragte Ekstrakt som en udstilling af en enorm mængde arbejdspapirer, typisk i collageform, der er omhyggeligt og yderst morsomt iscenesat.
Kunstens arkæologi
De mange værker fungerer som kondenserede udtræk, nærmest arkæologiske undersøgelser af kunstner-jeg’et. For det er tydeligt, at det er personen bag ‘kunstneren’ Christian Vind, det handler om:
Hans kringlede inspirationer, kunstnerne før ham, den kunstverden og -historie han opererer udfra og det blik han opfanger sine indtryk, store helte og små finurlige historier med.
Der bliver gravet med den store spade, når Vind dribler rundt i antikke referencer (Night with Virgil), er nede i kunstens tunge dynd hos avantgardisten Marcel Duchamp (Betegnet plastic kam, købt i Matas 9.8.08), situationisten Guy Debord (Guy Debord) og popkunstens Andy Warhol (Certified true copy).
Men han har også den lette pensel fremme, hvor nye tendenser indenfor kunsten eksemplificeres med slet skjult kunstnerhumor (Nutidskunst med NutraSweet).
Det er på grænsen til kortslutning, men samtidig suges man nænsomt ind i en kunstners verden, hvor alt synes tilladt.
Langfingret kunstner
Hos Christian Vind bliver det, man normalt aldrig siger, nemlig råbt ud over betongulvet hos Tom Christoffersen: KUNSTNERE STJÆLER!
Og det er faktisk utrolig befriende. Hos Christian Vind bliver der dog sat en dyd i at gøre det på den mest respektfulde, fantasifulde og inspirerede måde. Et skævt smil eller decideret latter rammer én gang på gang, når man bevæger sig rundt mellem de mange værker.
De er samlet i fem store rammer med 45 værker i hver. Ingen tematik råder, og hver ramme illustrerer mangfoldigheden.
Man kan dog forsigtigt inddele værkerne i tre grupper: Stjålne og fundne objekter af temmelig kuriøs art, kunsthistoriske referencer og kunstnerjeg’ets refleksioner.
Alechinsky, søvnløshed og stjålne tænder
De fleste kunsthistoriske referencer fremstår som egentlige værker, der mimer en kunstner eller en strømning i kunsten, som for eksempel værket Fem sekunders ekspressionisme eller Det er en Alechinsky, du har det godt, du slapper af.
Kunstnerjeg’ets refleksioner indrammes især i værker som Søvnløshed, blindt raseri…, Punktum traume og Er jeg paranoid nok, ghhaaa!
Ekstrakts mere kuriøse indslag tæller Vinds stjålne og fundne objekter. Her er et udsnit af det hellige skatkammer:
Oldgransker Ole Worms visdomstænder, Fluxuskomponisten Henning Christiansens tånegle, Ib Geertsens skæg og Tre dråber mælk fra den hellige jomfru Marias bryst.
De fleste af disse værker er sirligt iscenesat (Thorvaldsens Museum må være misundelige) på små autentiske papplader med sirlig håndskrift og velourpude.
Hvem er Vind?
Man føler sig beæret over Vinds gavmildhed. Det er som om, man er kommet på uanmeldt besøg hos en ny bekendt, der, lige fra man træder ind ad døren, overøser en med små gaver, fantastiske historier og en enorm viden om de besynderligste ting.
Sådan havde jeg det.
Og helt centralt ligger en følelse af, at vi ikke bliver præsenteret for kunstneren Christian Vind, men møder Christian Vind, der på helt særegent vis inviterer os indenfor i sit dyrebare kunstnerhoved. Og hvilket hoved…
Fakta
Udstilling
Christian Vind: Ekstrakt
13 feb 2009 21 mar 2009
Christian Vind
Galleri Tom Christoffersen Se kort og tider
Fakta
Christian Vind er uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi (1997–2003).
Hans værker udfolder sig i alsidige former og bevæger sig i grænselandet mellem fortid og nutid, idé og form.
Med stramt udtænkte koncepter udforsker han kunstens funktion som tankevirksomhed og skelner derfor ikke skarpt imellem kunstens forskellige former gennem historien. Kunsten er nærmere en tistand for ham, hvor sanserne er åbne og refleksionerne mange.
Christian Vind tager ofte et litterært eller historisk udspring, hvor det mere absurde har en særlig plads.
Konventioner gennemhulles og små kuriøsiteter hyldes med andre ord, når Christian Vind folder sine ofte grafiske og betydningsmættede værker ud.
Udvalgte udstillinger:
2009 Til Vægs. Kunsthal Charlottenborg, København.
2008 The Map is Not the Territory. Esbjerg Kunstmuseum, Esbjerg
Christian Vind: Tegn og Underlige Gerninger. En Silkeborgfortolkning. Silkeborg Kunstmuseum, og Gl. Holtegaard
2007 Sauherad. Galleri Image, Århus.