Med Omnipresence indrammer billedkunstner Theis Wendts forskønnede portrætter af smadrede glasfacader på fire af Amager Centrets nøgne betonvægge.
Glas er allestedsnærværende i den kapitalistiske verden. En glasfacade mellem butik og gade fungerer som en usynlig barriere, der samtidig synliggør magtforholdet mellem giver og tager, når glasset er med til at opretholde et potentielt begær. Glasfacadens skrøbelighed er, måske af samme grund, ofte også offer for antikapitalistiske angreb. Billedkunstner Theis Wendt har i sit bidrag til FABRIKKEN Afd. AC taget udgangspunkt i dét som glassets repræsenterer i både kapitalismen og i kritikken af den.
Omnipresence redefinerer den revolutionære æstetik, og forsøger at vende kritikken imod sig selv i håb om at skabe tanker om, hvordan antikapitalismen kan se ud i en hyperkapitalistisk verden. Er kritikkens æstetik dømt til at have et anti-æstetisk udtryk, eller er det muligt at bryde dens æstetiske grænser?
Omnipresence redefinerer den revolutionære æstetik, og forsøger at vende kritikken imod sig selv i håb om at skabe tanker om, hvordan antikapitalismen kan se ud i en hyperkapitalistisk verden. Er kritikkens æstetik dømt til at have et anti-æstetisk udtryk, eller er det muligt at bryde dens æstetiske grænser?
Bidraget er den 11. udstilling på platformen, og kan opleves i centret til og med juni.
Kilde:
FABRIKKEN ad. AC
FABRIKKEN ad. AC
Fakta
FABRIKKEN Afd. AC er en udstillingsplatform, der gør samtidskunsten til en del af indkøbsturen i Amager Centret. I 2020 skabte FABRIKKEN for Kunst og Design platformen, der er flydende og låner butikker, vægge og mellemrum til udstillinger og værkvisninger. Tak til Amager Centret, Amager Øst og Vest Lokaludvalg, 15. Juni fonden, Statens Kunstfond, Spar Nord fonden og Beckett-Fonden for støtte til projektet.