Aftenmarker

4 sep - 24 sep 2016

Skumring, forgængelighed og død løber som en understrøm i udstillingens værker, der alle beskriver forskellige landskaber, steder eller sindstilstande.

Elsebeth Norrie: Aftenmarker, 2005

Skumring, forgængelighed og død løber som en understrøm i udstillingens værker, der alle beskriver forskellige landskaber, steder eller sindstilstande.

Skumring, forgængelighed og død løber som en understrøm i udstillingens værker, der alle beskriver forskellige landskaber, steder eller sindstilstande.

Anne Skole Overgaard beskriver et landskab fra Norditalien i en serie kobbertryk. Billederne viser både en mark med majs, der spirer frem – og de visne majsstængler efter høsten, hvilket kan minde om altings forgængelighed. Et bondehus, der også har set bedre dage, gengives ned til de enkelte smuldrede mursten. Skønheden i det solbeskinnede italienske landskab får en mørkere stemning i disse kobbertryk.

Sonja Lillebæk Christensen maler en hverdagssituation, så det minder om overgangen til dødens rige. I hendes gouache går to mænd tur med en lille sort puddel. De går over en gangbro og er lige ved at forsvinde ud af syne, så kun kragerne og træerne står tilbage. Det dagligdags motiv rummer en diskret symbolik, hvor broen bliver passagen til dødens rige, og kragerne sidder tilbage som budbringere fra den anden side.

Mette Juul fanger en flig af andre menneskers liv med sit kamera, så man både bliver nysgerrig og grebet af den underlige stemning i fotografierne. En dame graver sent om aftenen med en spade. Hun graver de blomsterløg ned, som hun lige har fået af sin søster, der er kommet på besøg fra landet. Det er en af de få planter, der er tilbage, fra deres afdøde forældres hus. I Mette Juuls fotografier fornemmer man, at noget særligt er på færde.

Camilla Rasborg arbejder med kasserede genstande og materialer, og sporene af deres forgængelighed. En vissen blomst fra sidste sommer er blevet til et smukt og poetisk værk, ligesom det grumsede bundfald fra det glas med vand, man skyller akvarelpenslen i. Disse genstande vækker en genklang af forladthed, af forgængelighed og af frihed. Frihed fordi de ikke mere har en værdi for andre.

Elsebeth Norrie: Aftenmarker, 2005
Elsebeth Norrie: Aftenmarker, 2005

Elsebeth Norries landskabsmalerier er utrolig detaljerede og samtidig sært uvirkelige. Hvert enkelt græsstrå er malet med ufatteligt præcise penselstrøg. De afblomstrede mælkebøtter har hun malet som en påmindelse om forgængelighed midt i det grønne forår. Maleriet Aftenmarker viser de lange skygger mod dagens afslutning og har inspireret til udstillingens titel.

Udstillingen er kurateret af Anne Skole Overgaard.

Kilde: Gallery Hjorth


Adresse
Gallery HjorthGrønnegade 25
8700 Horsens

Åbningstider
Ons-fre 10-17, lør 11-14

Entre pris
Gratis entré