Københavns Kunsthandel præsenterer sjælden salgsudstilling med malerier og tegninger af to kvindelige modernister: Astrid Holm (1876 – 1937) maler, væver og elev af Henri Matisse, og Bizzie Høyer (1888 – 1971), maler, lærer, kunstpædagog for elever til optag på Kunstakademiet.
Astrid Holm & Bizzie Høyer genforenes hos Københavns Kunsthandel. Begge er de to fra 1904 elever på Akademiets Kunstskole for Kvinder, og senere uddannet fra Emilie Mundt og Marie Luplaus Malerskole. De debuterer i 1908 samtidig på KE – Kunstnernes Efterårsudstilling. De studerer side om side på Parisiske studieskoler i 1911 - 1912. Begge forbliver de ugifte og aktive i indsatsen for kunstnerisk ligestilling.
Astrid Holm er elev hos Matisse omkring 1910 og tilegner sig en fauvistisk malemåde med konturstreger og en stærk kolorit. Hun rejser, bor og arbejder fra 1907 frem til udbruddet af Første Verdenskrig i 1914 dels i Italien og dels i Paris, hvor hun har en central position på den kosmopolitiske kunstscene. Både kritikere og malerkolleger taler i disse år om Astrid Holm. Hun udstiller solo på Den Frie i København i 1913, og besøger Dansk Vestindien i 1915, og udstiller samme år med Jais Nielsen på Den Frie i København. Her driver Holm croquis- og atelierskole 1916-1919 og engagerer sig i gobelinvævning, uddannes i 1920 i Paris og underviser fra 1921 på Kunstakademiets væveskole. På udstillingen vises blandt andet motiver fra Bretagne, fra hendes ophold i det sydfranske Collioure ved Middelhavskysten og fra kunstnerkolonien i Horneby.
Bizzie Høyer rejser efter uddannelse i København til Paris, anbefalet af sin underviser på Akademiets Kunstskole for kvinder, Viggo Johansen - for sit talent, sin naturlighed og sundhed. I 1915 udstiller hun i Kunstforeningen sammen med fire kvindelige kolleger, og samme år også på KE – Kunstnernes Efterårsudstilling. Størst anerkendelse høster hun for sit mangeårige kunstpædagogiske virke. Hun driver en længere årrække selvstændig tegne- og malerskole på Frederiksberg, og har som underviser forberedt en hel generation af elever som fx Sonja Ferlov Mancoba, Ruth Smith, Ingálvur av Reyni til Kunstakademiet.
I 1944 er hun i spil til et professorat på Kunstakademiet, der dog går til den reaktionære Vilhelm Lundstrøm. Høyer modtager Eckersberg Medaillen 1947. På udstillingen vises fornemme blomsterbilleder, bybilleder fra Holmen, skitser fra Frederiksberg Svømmehal og tegninger fra malerskolen på Rathsachsvej. Periodevis har kvindelige kunstnere som Holm og Høyer ganske trange kår qua misogyn kritik og fraværet af kvinder i kunstnersammenslutninger, som fx Grønningen, hvor de holdes ude af væsentlige udstillinger, samt muligheder for udsmykningsopgaver og salg. Kunstakademiets årelange kønsadskilte undervisning betyder fra starten i deres karriereforløb en begrænset dannelse af kollegiale netværk. I Paris gik kunstnerne, både mænd og kvinder til den samme undervisning og deltog frit i diskussionerne i atelierer og cafeer. Første Verdenskrig sætter derfor et trist præg på kvindelige kunstneres karrieremuligheder, hvor de må rejse hjem til den gråbrune danskhed. Der findes i dag kun få værker af de to kunstnere på danske museer.
Kilde:
Københavns Kunsthandel
Københavns Kunsthandel
Se billeder fra udstillingen her:

Udstilling Astrid Holm & Bizzie Høyer. Foto: Københavns Kunsthandel.

Astrid Holm, Udsigt over Lemvig, olie på lærred, 1916. Foto: Københavns Kunsthandel.