Billedserie – Københavns Kunsthandel: Astrid Holm og Bizzie Høyer

12. marts 2025

Det er lykkedes Københavns Kunsthandel at sammensætte en sjælden udstilling af de to kvindelige modernister Astrid Holm og Bizzie Høyer.

Udstillingsfoto. Foto: Københavns Kunsthandel

Det er lykkedes Københavns Kunsthandel at sammensætte en sjælden udstilling af de to kvindelige modernister Astrid Holm og Bizzie Høyer.

Det er lykkedes Københavns Kunsthandel at sammensætte en sjælden udstilling af de to kvindelige modernister Astrid Holm og Bizzie Høyer. Begge er de to fra 1904 elever på Akademiets Kunstskole for Kvinder, og også uddannet fra Mundt og Luplaus Malerskole. De debuterer i 1908 på KE – Kunstnernes Efterårsudstilling. De studerer side om side på Parisiske studieskoler i 1911 - 1912.
Kilde: Københavns Kunsthandel
Udstillingsfoto. Foto: Københavns Kunsthandel
Udstillingsfoto. Foto: Københavns Kunsthandel

Astrid Holm

Astrid Holm er elev hos Matisse omkring 1910 og tilegner sig en fauvistisk malemåde med konturstreger og en stærk kolorit. Hun rejser, bor og arbejder fra 1907 frem til udbruddet af Første Verdenskrig i 1914 dels i Italien og dels i Paris, hvor hun har en central position på den kosmopolitiske kunstscene. Både kritikere og malerkolleger taler i disse år om Astrid Holm.

Hun udstiller solo på Den Frie i København i 1913, og besøger Dansk Vestindien i 1915, og udstiller samme år med Jais Nielsen på Den Frie i København. Her driver Holm croquis- og atelierskole 1916-1919 og engagerer sig i gobelinvævning, uddannes i 1920 i Paris og underviser fra 1921 på Kunstakademiets væveskole.

På udstillingen vises motiver fra Bretagne, fra hendes ophold i det sydfranske Collioure ved Middelhavskysten, fra kunstnerkolonien i Horneby, samt en stilleben.

Bizzie Høyer

Af Bizzie Høyer kendes kun få malerier og tegninger. Hun rejser til Paris efter kunstakademitiden i København og studerer sammen med Astrid Holm i 1911-1912, anbefalet af sin underviser på Akademiets Kunstskole for kvinder, Viggo Johansen - for sit talent, sin naturlighed og sundhed.

I 1915 udstiller hun i Kunstforeningen sammen med fire kvindelige kolleger, bl.a. Olivia Holm-Møller og samme år også på KE – Kunstnernes Efterårsudstilling.

Størst anerkendelse høster hun for sit mangeårige kunstpædagogiske virke. Hun driver en længere årrække selvstændig tegne- og malerskole på Frederiksberg, og har som underviser forberedt en hel generation af elever som fx Sonja Ferlov Mancoba, Ruth Smith, Ingálvur av Reyni til Kunstakademiet.
 
 
I 1944 er hun i spil til et professorat på Kunstakademiet, der dog går til Vilhelm Lundstrøm. Høyer modtager Eckersberg Medaillen 1947.
På udstillingen vises opstillinger, bybilleder fra Holmen, skitser fra Frederiksberg Svømmehal og tegninger fra malerskolen på Rathsacksvej.