Astrid Svangren
8 maj - 30 jun 2019Den svenske billedkunstner Astrid Svangren skaber en totalinstallation i Gl. Holtegaards velordnede arkitektur og symmetriske haveanlæg, når hun på dekadent og sanselig vis sammensætter umage materialer, der taler til både rum og betragter. Anbefalet under Det skal du se! i uge 19
Den svenske billedkunstner Astrid Svangren skaber en totalinstallation i Gl. Holtegaards velordnede arkitektur og symmetriske haveanlæg, når hun på dekadent og sanselig vis sammensætter umage materialer, der taler til både rum og betragter. Anbefalet under Det skal du se! i uge 19
Anbefalet under Det skal du se! i uge 19
Den svenske billedkunstner Astrid Svangren digter sig ind i Gl. Holtegaards historie og fortælling. På sanselig og dekadent vis fylder hun den velordnede arkitektur og det symmetriske haveanlæg med umage sammensatte materialer, der taler til både krop og rum.
I Gl. Holtegaards barokke arkitektur og haveanlæg installerer svenske Astrid Svangren (f. 1972) nu ét stort totalværk i sin hidtil største soloudstilling i Danmark.
Man kan betragte Svangrens værk på Gl. Holtegaard som et slags evigt foranderligt landskab. Materialerne hænger i frit fald fra loftet og ligger i formationer på gulvet. De bugter og bølger sig næsten som i én flydende bevægelse ind og ud af huset.
Kunstneren omdanner Gl. Holtegaard til et tredimensionalt maleri. Maleriet er ikke her i traditionel forstand bemalet lærred, der hænger på en væg. Hos Svangren er maleriets velkendte form opløst og indtager i stedet rum og have og bliver til installation. Astrid Svangrens maleri er dermed et totalværk, man træder ind i og som omslutter kroppen fuldstændigt.
I et hvirvlende sammensurium blander Astrid Svangren ting fra naturen som tørrede blomster, fjer og træ, som hun typisk kombinerer med syntetiske materialer som plastik, tyl og cellofan. Materialerne er uprætentiøse, men i Svangrens kunst flyder de på overraskende vis sammen i udtryksfulde konstellationer, hvis sanselige og poetiske kvaliteter er i fokus. Der opstår et grænseløst terræn af farve, materiale og form, hvis midlertidige udtryk giver en fornemmelse af, at noget enten er under tilblivelse eller helt i opløsning.
Astrid Svangren digter sig ind Gl. Holtegaards historie og skaber i forlængelse heraf sin egen fortælling. Med udgangspunkt i stedets fortid som hofarkitekt Lauritz de Thurahs private landsted, griber hun fat i den hjemlige fornemmelse, man som beskuer får, når man bevæger sig gennem hus og have. Svangrens totalværk skaber sit eget lille stykke dramatik. Hun fejrer på én gang stedets skønhed og pragt og skildrer et psykologisk rum, hvor kontroltab og vanvid lurer i kulissen, som man fx kan opleve det i Ingmar Bergmans melankolske film. I Svangrens lange og poetiske titel vækkes beskuerens sanseapparat og erindring yderligere; et sprogligt billede, der tilføjer endnu et associationsrum til kunstnerens omsluttende udstilling.
Ved første øjekast står Svangrens værk i kontrast til Gl. Holtegaards symmetriske barokanlæg. Værket fremstår sirligt og elegant, som det klippede mønster i barokhavens parterre-anlæg, men anderledes råt, tilfældigt og midlertidigt. I Gl. Holtegaards anlæg derimod er intet overladt til tilfældighederne. Men giver man sig tid og lader krop og sind vandre ind og ud af Svangrens landskab, vil man fornemme beslægtede tendenser i barokken og i billedkunstnerens værk. Begge er et overflødighedshorn af sanselige detaljer og dekadence – men er samtidig udtryk for påholdenhed og kontrol. Således opstår et frugtbart krydsfelt mellem samtidskunsten og barokken, der både udfordrer og beriger hinanden på tværs af udtryk og historie.
Biografi
Astrid Svangren (f. 1972, Göteborg) bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Malmö Art Academy (1995-98) og har tidligere udstillet på bla. Moderna Museet, Bonniers Kunsthall, Nordiska Akvarellmuseet og Kunsthalle São Paulo.
Svangrens værker er repræsenteret i væsentlige samlinger i Norden; Statens Museum for Kunst, Moderna Museet, Statens Kunstfond, Ny Carlsbergfondet m.fl.. I 2014 modtog Svangren Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. Soloudstillingen In original violet / influenced transparent / feeling emerald / affected by honey yellow / worker bee / under influence of chestnut red / singing pastel dust hos galleriet Christian Andersen i 2017 modtog præmiering af Statens Kunstfond.
Kilde: Gl. Holtegaard
2840 Holte
Alm. entré: 75 kr
Senior (+65): 65 kr
Ung (-30): 65 kr
Børn under 18: Gratis entré
Gratis adgang for handicapledsagere.
Handicaptoilet findes, lige over for kunsthallen.